http://trekkerskieken.nl/media/Administrator/Windows-Live-Writer_2015-05-HMT-Italie_1142D_clip_image002_2.jpg

Reisverslag HMT Italië

zaterdag 2 t/m donderdag 7 mei 2015

Als we aan Italië denken, dan komen de merken Fiat, Landini, Cassani, Samé, Bubba, Carraro, Lamborghini en Ferrari al gauw aan de oppervlakte. Een bijzondere zesdaagse HMT reis, waarin we een rondleiding kregen bij de Fiat Power Train in Turijn en een aantal bijzondere musea en privé collecties bezochten. Op de heen en terugreis stopten we in Duitsland en Zwitserland bij enkele collecties met bijzondere machines, motoren en tractoren, zoals het John Deere oldtimer- museum bij Mannheim. Kortom: een reisprogramma waar een echte liefhebber van historische tractoren zijn hart aan op kon halen. En de zeven dames die mee gingen hebben zich, naar eigen zeggen, ook uitstekend vermaakt!

Op zaterdag 2 mei jl. vertrekken we vanuit Elsendorp naar Italië. Bij de Moezel maken we een benen-strek-stop, waarna we doorrijden naar de mooie Technische verzameling Hochhut in Frankfurt am Main. In dit museum bevinden zich een collectie van auto’s, motorfietsen, stationaire motoren van voor het jaar 1900, stoommachines en Stirling motoren. We zien er een Bergmann personenauto uit 1898, een replica van de Benz Patent Motorwagen Nummer 1 van 1886, een replica van de Daimler Reitwagen, een Russischer Schnellbotmotor met 42 cilinders gebruikt in onderzeeërs. En verder een Lanz Gummimops met bouwjaar 1923. Een groot deel van de tentoongestelde auto’s , motorfietsen en stationaire motoren zijn gebruiksklaar. In het museum bevinden zich veel stationaire motoren van de merken Deutz, Hatz en Junkers dubbel zuiger motoren. Maar dan wordt het tijd om gas te geven om op tijd in ons hotel in Frankrijk aan te komen. De lange file op de Autobahn is snel vergeten als we aanschuiven aan ons 3-gangen diner, waar de wijnflessen al klaar staan. Proost!

11270420_366713536854748_1092341671304146764_o

11239611_366713570188078_839985592449615458_o

11270174_366713563521412_509718864527564398_o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11270334_366713573521411_1553247318953650007_o

11221389_366713423521426_7278307491612226881_o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10984289_367460366780065_6757848431787691976_n

image

image

imageimageNa een goede nachtrust en een stevig ontbijt word de reis voortgezet door Zwitserland met zijn glooiend landschap en de vele passen en de besneeuwde bergtoppen. Marco Lobbert zorgt in de bus voor de catering en zal daar deze reis een flinke taak aan hebben. Op dag twee begeeft de koffiezetter het en gaan we over op warm water opgieten.

Tijdens onze eerste stop in Zwitserland krijgen we een lunch in een aangeklede wijnkelder. De volgende stop in Italië is bij een privé verzamelaar. Hier treffen we tractoren van de merken Fiat, Landini, OM, Samé en Oto.

Ook zijn er werktuigen zoals een Orsi dorskast. Niels laat trots zijn collectie thuis zien en zijn vader Leo staat er glunderend bij. De gesprekken gaan via een tolk naar het Italiaans en vice versa. Er wordt een Landini L45 gloeikop opgestart door de eigenaar van het museum. De ijzeren wielen van deze trekker waren zeer geschikt voor de plakkerige kleigrond hier in de Po vlakte.

In Turijn maken we vervolgens een stop bij de oude Fiat fabriek waar nog altijd een testbaan op het dak ligt. Dan rijden we naar ons hotel waar we al vlot aan tafel kunnen. Daarna gaan de meeste reizigers naar bed. Alleen de jongere deelnemers gaan met de metro naar ‘t centrum van Turijn.

image

image

clip_image001

Bezoek Case New Holland Fabriek en de Case New Holland Industrial Village bij Turijn.

imageDe mannen hebben een rondleiding bij de Fiat Power Train fabriek in Turijn. Aansluitend bezoeken ze het Industrial Village. De rondleiding en ontvangst bij FPT is uiterst interessant. De excursie in de motoren fabriek geeft ons een goed beeld van het fabriceren en montage van diesel motoren in verschillende vermogens klassen. In deze fabriek wordt gebruik gemaakt van de modernste technieken. Per dag worden er 700 tot 900 motoren gebouwd. FPT is de afkorting van Fiat Powertrain Technologies. FPT Industrial is een specialist in het ontwerp, de productie en verkoop van motoren voor de landbouw, marine ( scheepvaart ), aggregaten, vrachtwagens, bussen en andere toepassingen.

Met vermogens variërend van 31 KW tot 740 KW. Na de lunch wordt er een bezoek gebracht aan CNH Industrial Village, waar we rond worden geleid door de vele tentoonstellingsruimten. De vertaling van het Engels naar het Nederlands wordt gedaan door Marco Lobbert. In het museum bevinden zich de eerste auto’s van Fiat, vrachtwagens, tractoren, bussen, leger voertuigen, bestelwagens, ook van de merken OM en Saurer. Kortom: een mooie en goed gerestaureerde verzameling van voertuigen van voor 1900 en daarna.

Lady’s Programma - de dames maken ondertussen een stadswandeling in Turijn. Ze bekijken de stad vanuit de Mole Antonelliana. Kopen souvenirs en fruit op Palazzo Market en poseren voor Pallazzo Madama. En de cappuccino lijkt hier wel op vloeibare chocolade … Mmm…!

imageWe sluiten de dag af bij een oldtimer verzamelaar: de familie van Carlo Olivero en andere clubleden. De variatie aan tractormerken hier is groot: Fiat, Porsche, Landini, Allgaier, Hanomag, Orsi, Farmall, Steyr, Fahr, Same, Lanz Bulldog, Venierino, Zandona en Rossi enz. Er wordt een Fiat R 70 trekker en een Porsche diesel voor ons opgestart!

imageimageWe genieten van het gastvrije onthaal en de hartelijkheid van deze familie. De tractor vereniging waar zij lid van zijn bestaat nog maar 5 jaar en heeft nu al 300 leden. Als waardering van ons bezoek als zusterorganisatie uit Nederland kregen zelfs een herinneringsplaquette met daarop zelfs de datum van ons bezoek aangeboden! Daarna rijden we naar Asti om te genieten van een drie gangen diner en een overnachting.

Van Orsi tractoren naar de eerste Cassani diesel trekker

imageclip_image001[10]We verlaten Milaan en rijden naar een Orsi tractoren museum. We vinden er Orsi tractoren, dorskasten en stoom locomobielen. De tractoren die in dit gebouw staan zien er mooi gerestaureerd uit. De meeste tractoren die er staan zijn gloeikop motoren van het bouwjaar 1920 tot de jaren 60. Met bijzondere modellen die de meesten van ons nog nooit hebben gezien. Er staat ook een Orsi stoomtractor. De heer Berri die ons rondleidt nodigt ons bescheiden uit op zijn thuisadres, waar volgens hem niet veel te zien is… Maar als we er eenmaal zijn...! Als de heer Berri de kleden optilt voelt het als een snoepje uit groetmoeders koektrommel: wat staan hier veel bijzondere tractoren! We worden gastvrij onthaald. Ook voor de dames is er volop te zien zoals de citrusbomen, de dakpannen in Italiaanse stijl en het oude erf uit de 17e eeuw.

Het perfectionisme van dhr. Berri komt naar voren als er een groepsfoto gemaakt wordt: die mag pas gemaakt worden als het typeplaatje hangt. De ducktape wordt vervangen door een keurig kantoorplakbandje. Maar net als we er klaar voor staan, valt het plaatje om… hilariteit alom… We sluiten de dag af bij het Same –Deutz- Fahr museum nabij Milaan. Daar komt de geschiedenis van Same, Hurlimann, Lamborghini en Deutz tot leven: belangrijke mijlpalen in de landbouwmechanisatie. Te beginnen met de eerste Cassani 40 pk 2 cilinder diesel trekker met bouwjaar 1927! Wij reizen verder naar Milaan voor een blijk op de stad en een lekkere maaltijd en strijken daarna neer in ons stadshotel. clip_image001[14]

De reis terug met Tractorenmuseum Am Bodensee en John Deere Mannheim - De volgende dag reizen we door Zwitserland naar Duitsland waar we het Tractoren museum Am Bodensee bekijken. We vinden er een tijdlijn door het landleven van de laatste honderd jaar. Tractoren, werktuigen, machines en werkplaatsen met beroepen origineel uitgebeeld. De tentoonstelling laat niet alleen tractoren in zijn originele omgeving zien maar alles daarom heen in een dorpsgemeenschap. Daarbij is er een hal vol Lanz tractoren. We nemen extra tijd voor dit mooie museum en komen nog ogen te kort. We overnachten in het Schwarzwald waar het diner opgediend wordt door vlotte dames in Dirndl jurken.

Op de laatste dag staat het John Deere museum in Mannheim op het programma. Onze reisleider had als verrassing ook een rondleiding van één uur door de assemblage fabriek van John Deere geregeld. Na een presentatie over dit wereldmerk lopen we in drie groepen door een deel van de fabriek en bekijken hoe tractorframes door robots worden samengesteld en later worden samengevoegd met de cabines en motoren.

 

Daarna bezoeken we het Heinrich Lanz Museum waar de geschiedenis van John Deere en Heinrich Lanz staat weergegeven, van de eerste Bulldog tractor tot de tractoren van de 80e jaren. Tenslotte bezoeken we het John Deere Forum om de nieuwste tractoren, combines, hakselaars en persen te bewonderen. Daarna rijden we terug naar Nederland. We kunnen terugkijken op een goed verlopen HMT reis naar Italië met bijzondere en afwisselende bezoeken.