clip_image002

                                                   REISVERSLAG
                                  
                              Kom op stoom in Australië

                      

                                     Reisdata 23 februari – 10 maart 2015

 

clip_image004clip_image002[1]Australië is een land van uitersten. Naast hypermoderne steden vind je er kleine goudzoekers stadjes en duizenden Merino schapen, katoenplantages, krokodillen- en struisvogelfarms en andere bijzondere landbouw en veeteeltbedrijven. Maar in deze reis staat het thema ‘stoom’ centraal. Doordat Australië behoorde tot het Britse Gemenebest, zijn hier heel veel stoomtoepassingen met een Engelse achtergrond te vinden. Door het klimaat is er bovendien veel ‘oud roest’ bewaard gebleven. We bezoeken o.a. de wereldstad Sydney, het jaarlijkse stoomfestival ‘The Wellington Antique Vintage Fair’, een sloperij met stoommachines, het historische spoormuseum in Wagga Wagga, we maken een stoomboottocht op de Murray River en een rit in de ‘Puffing Billy’ vlakbij Melbourne. Als klap op de vuurpijl bezoeken we het beroemde Scoresby Steamfestival.

10989116_336849286507840_2300016903827741556_nMaandag 23 februari is het zover. We gaan weer vertrekken! Naar Australië. En komen daar 10 maart van terug. We nodigen je uit mee te reizen via deze Facebookpagina. We posten foto's van onze belevenissen. Al deze berichten samen komen na afloop van de reis als reisverslag op de website van de HMT.

Op 8 feb. jl. was er de informatie- en kennismaking in Heel waar de deelnemers een informatiemap kregen. Hierin vele nuttige punten waarmee we rekening moeten houden zoals een adaptor, tijdverschillen, te verwachte temperaturen en natuurlijk kennis te maken met de andere deelnemers.

Zaterdag 21 februari 2015: Tickets bevestigd

11021248_337775029748599_1528378646272357941_n Zojuist de vliegtickets bevestigd voor de reis naar Australië. De dames op de foto - of althans collega's ervan - komen ons uit Kuala Lumpur ophalen. We vliegen 12+8 uur met een tussenstop waar we van vliegtuig zullen wisselen. De stewardessen is de ervaring zullen ons goed behandelen met vele hapjes en diverse keren wat te drinken.

We vliegen weg op maandagmiddag om 12u en zullen de warmte van Australië voelen na de landing om 20.15 uur. Dan zijn we 10 uur verder dan in Nederland.

 

Maandag 23 februari 2015:

Vlucht van Amsterdam via Kuala Lumpur naar Sydney

Dinsdag 24 februari 2015: Na 20 uur vliegen geland in Sydney

Goed geland in Sydney na twee rustige vluchten. En wat is Australië bijzonder om overheen te vliegen. Het was een dag om van te genieten. De zon scheen volop. Het staartje van de reis werd nog even spannend. De vlucht was een uur vertraagd, de douane duurde een uurtje en ons vervoer moet voor 23u opgehaald en het hotel doet om 24u de deur dicht. Maar nipt gehaald! En ons eerste Foster biertje gehad.

10422483_339020686290700_717635876156931352_n

10649500_339020696290699_5973903293161224550_n

11017862_339020672957368_2627777719171799203_n

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 25 februari 2015: Sydney met bezoek aan Powerhouse Museum, Darling Harbour, Opera gebouw en Koningin Victoria gebouw.

De dag begint stralend zonnig maar weldra in totale bewolking met ...regen. We wijzigen ons plan en gaan naar het Powerhouse museum in Sydney. In 1785 bouwden Boulten en Watt een stoommotor. In dit museum staat de enige oudste werkende roterende stoom motor ter wereld.

Na 102 jaar dienst in een brouwerij in Engeland kwam het naar dit museum en pas in 1988 gerestaureerd. Door deze machine konden de tot dan altijd kleine machinewerkplaatsen groeien tot fabrieken. Productie groeide, steden groeiden, een nieuw tijdperk was begonnen.

Een Bellis en Morcom motor. In de periode van 1900-1970 zijn meer dan 600 motoren gebruikt. De sleutel van het succes was het revolutionaire olie druk systeem. Dit zorgde ervoor dat de olie direct bij de belangrijkste werkende delen kwam. H...et systeem wordt nu nog altijd in bijna alle machines gebruikt, incl auto's.

Maar er is meer dan stoom. Treinen, vliegtuigen, auto's, kleding. En de huidige tijd met satelieten, solar auto en een Mars landschap.
En natuurlijk; de natuur. De extremen van droogte en die ook in NL meermaals in de krant stonden. Het water waar ze zuinig op zijn.

10981214_339185026274266_29803625877668448_n

10981196_339190712940364_5352053426475168965_n

10394597_339190696273699_6001835969323870313_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan breekt de zon door. Ja, zo hebben wij Sydney voor ogen. We wandelen naar Darling Harbour, kopen onze eerste souvenirs, en gaan aan boord van de boot.

Deze brengt ons naar de volgende haven waarna het nog een stukje lopen is naar he...t Opera gebouw. Door de Zweed Utzon ontworpen. In 1973 werd het geopend na 14 jaar bouwen voor een bedrag van 105 mln aud (75mln). Maar liefst 1.056.000 tegeltjes.

De temperatuur is 23 graden. We hebben vakantie smile-emoticon Aan het einde van de middag bekijken we nog het Koningin Victoria gebouw wat nu een luxe winkelcentrum is en Town Hall. Magnifiek wat einde 18e eeuw is neergezet en nog altijd zo functioneel.

En dan is het tijd voor een hapje. Waar beter dan in het Koningin Victoria gebouw! In de outback zullen we vast mindere plekken tegenkomen, laten we er nu van genieten.

11018909_339247182934717_3736349008655616993_n

10981358_339247192934716_736963052699293585_n

10246864_339247209601381_4705106169428202239_n

 

 

 

 

 

 

 

10974493_339247222934713_5447470957608640574_o

10996927_339247236268045_8656224584775981628_n

15883_339247249601377_7984592850348366527_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donderdag 26 februari 2015: Sydney Maritiem Musuem, Blue Mountains en slapen op de boerderij

Vanochtend gaan we nog een keer naar Sydney. Dit keer over de Sydney Harbour Bridge. Wat een drukte. Met 10 rijstroken de stad in. En dan nog file. We maken gebruik van een carpoolstrook en tientallen km's rijden we er lachend langs.

Het Maritiem Museum heeft een replica van James Cook liggen. En dat willen we graag zien. In het museum ligt een triple expansie stoommotor. In de boot zien we de de machinekamer met twee MTU (Mercedes) 6 cil diesel motoren met een Bosch pomp. Deze drijven ieder een schoep aan met een doorsmede van 1,80 meter.

10993431_339499929576109_8423190395905913472_n

11002622_339499946242774_8474293945868049623_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10995667_339499959576106_7425546669780698788_n

11008094_339499989576103_4142886716187127386_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We rijden de stad uit en de lucht betrekt. De rest van de dag hebben we bewolking met soms een spat regen. De korste weg gaat via de snelweg. En dus rijden we een toeristische.

We zien sinaasappels aan een boompje en vele appelgaarden die hun waar te koop aanbieden. We zien jong groeiend gras, een boer heeft zijn gras gemaaid én we zien herfstkleuren aan bomen. Wat een contrast! En veel oud ijzer; totaal verroeste tractoren en auto's.

En de Blue Moutains met kleurige rotsformaties zoals de Three Sisters. De blauwe gloed in de vallei komt van de olijfbomen die hier groeien.

Vanavond slapen we op een boerderij met 4700 acres/1880 ha. Maar zijn enige tractor is een Kubota en zijn werk is maaimachines voor particulieren. Het land wordt verhuurd voor begrazing. We zitten heerlijk bij het open haardvuur in een schuur van zinken platen. En geen vonkje spat vanaf het vuur. Zo droog hout. Heerlijk! Hij verteld van alles over temperatuur, winters, schoolbus, mijnindustrie - mannen in de kolenmijn verdienen 2000 aud/1400 euro 'schoon' per week! en zijn hobby racen met auto's.

11034278_339848479541254_669611175176035069_n

524209_339848506207918_8126701134519133977_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 27 februari 2015:

We vertrekken in de ochtend in de mist maar al snel breekt de zon volledig door. Onderweg zien we vele tractoren zoals Ford Major, Chamberlain, Lamborghini, Howard en ook stoom. Wij stoppen bij een kraanverhuurbedrijf waar ook een CAT D11 staat.

Tussen de middag eten we in een restaurantje wat tevens supermarkt, bakker, kantoorboekhandel, VVV en voor bankje speelt. Geweldig. Ook hebben ze er lekkere milkshakes waar we buiten van genieten onder de veranda.

Als we een oprit inrijden een kameleon. We komen er voor de historie van het agrarische Australië. Werktuigen, tractoren, foto's en diverse video's. We vermaken ons prima.

's Avonds verblijven we in een berghut. De papegaaien vliegen rond het huis.

11002628_340090452850390_4157941325898697286_n

11015099_340090466183722_5428932293245445905_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10835336_340090516183717_862055325670230075_o

11039091_340090479517054_3012027149700770604_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11018865_340090496183719_7171395607810012278_n

10929912_340090529517049_3019151492777216186_n

10996082_340090539517048_1073754527278953460_n

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 28 februari 2015:

Vanochtend komen we door een klein plaatsje waar vele schilderingen op muren zijn aangebracht. Ook hier wild west!

Onderweg naar onze afspraak een verhuurbedrijf waar ook deze CAT 995 shovel staat. Er staan ook dumptrucks voor ondergrondse mijnbouw.

John, onze gastheer, neemt ons op tour. Het eerste bezoek is bij zijn zwager Bob. Deze heeft een akkerbouwbedrijf van 1200 ha en verbouwd; tarwe, gerst en haver. Zijn kleinste tractor is deze Chamberlain - een Australische tractor. We rijden met de 4x4 Ford Ranger van John naar een akkerbouwer met 5000 ha! Deze werkt met Steiger tractoren en Terry staat bij een 21 meter zaaimachine die eerst de grond losmaakt met een disc, vervolgens bemest en daarna het zaaigoed poot. 65-70 kg zaaigoed per ha, opbrengst 4 ton en dat is dan top.

Het laatste geplande bezoek is de open pit goudmijn. 0,5 gram per duizend kilo rots en dan is het lonend. Wordt er minder gevonden, dan gaat het direct opzij. Deze plek is in zes jaar omgezet. De kleuren zijn magnifiek en met het verhaal van John erbij een belevenis.

We bieden hem een biertje aan in de plaatselijke kroeg. En daar wijst John ons de lokale smid aan. En die nodigt ons op zijn beurt weer uit om te komen kijken. Niet tegen dovemansoren gezegd. Als we er zijn wordt de ene na de andere machine opgestart. Hij verteld enthousiast, en Jack is in zijn nopjes. Hij is net deze maand gestart om met zijn hobby verder te gaan als professionele Siersmederij Klaessen. En morgen komt hij ook naar het Stoom en Oldtimer treffen in Wellington.

10410369_340488529477249_8922185434248044432_n

11043179_340488539477248_2253267109604573279_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11016962_340488569477245_2997727766979977305_n

11037462_340488669477235_6856989579092328113_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10954928_340488552810580_8576916000845934119_n

11034187_340488659477236_6928266483769868009_n

1507962_340488692810566_5906663492988338358_n

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 1 maart 2015:

Om half 10 zijn we in Wellington voor de Oldtimer Show en Ruilmarkt. Ondanks dat de trekkers te tellen waren op een paar handen, was er voor ons genoeg te zien tot half drie in de middag.

Motoren, vrachtwagens, stationaire motoren en een flinke ruilmarkt. We kopen kleine dingen maar zijn er zeer mee in onze nopjes.

De temperatuur blijkt zelfs voor de Australiër hoog met 37 graden. Het is er dan ook rustiger dan anders (zegt de organisatie, deelnemers en publiek) én er vertrekken er al velen kort na de middag. Maar dat doet niets af aan ons plezier hier te lopen.

Er is zoveel meer te zien dan je vooraf bedenkt. Het contact met de mensen, de verschillende life optredens, de kleding van de mensen hier; allemaal een hoed op. En een voorlichter die ouders met kinderen met behulp van levende slangen leert welke giftig zijn, en welke je gerust kunt aanraken.

11041821_340800682779367_4970440307162309825_n

10429455_340800726112696_7004468784542629323_n

11034254_340800769446025_4976433896972837471_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderweg is er zoveel onverwachts te zien. Een mega motorfiets gemaakt van sloperij materiaal. En dán achter de loods. Nog wel materiaal voor nog eens 10 projecten.

Tijd voor een ijsje! Daar hangt dit bordje. Ik moet er zó om lachen! "Ik kan maar één persoon plezieren per dag. En vandaag is niet jou dag. En morgen ziet er ook niet goed uit." Mijn credo is het tegenovergestelde!!

En dan weer door. De omgeving is agrarisch. Veel, ja heel veel schapen, vleeskoeien, maar ook honderden zo niet duizenden hectaren graanland op weg naar ons overnachtingsadres.

10404128_340812109444891_5352668757277483357_n

10420747_340812156111553_536848490095591348_n

10994348_340812186111550_1434176171013355647_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 2 maart 2015:

11019464_341595482699887_945666371137946702_n

 

 

Op weg naar Goulburn, via een toeristische route worden we aangehouden met het verzoek van de weg te gaan.

En dan komt er dit aan....

 

Klik hier voor het filmpje.

 

 

 

Al vroeg op weg blijken we in het werkverkeer beland te zijn. We worden verzocht van de weg te gaan. Twee Kenworth trucks, de achterste helpt remmen, verplaatsen een Liebherr telescoopkraan van - we schatten - 200 tons kraan. En dat op een toeristisch weggetje!!

Op weg naar de waterwerken. Tot 1952 werd deze pomp gebruikt om water vanuit de rivier in het centrale leidingsysteem te pompen. De pomp is een Appleby Beam pomp. Het bijzondere is dat deze machine twee zuigers heeft en een vliegwiel voor constante werking.
De temperatuur loopt op naar boven de 30 graden. Door de lage luchtvochtigheid is het prima te doen. We kijken rond op een sloperij. Of eigenlijk een verzamelaar van oud en heel oud. 'Rusty Gold'. En een schuur vol ongerestaureerde blauwe reigers...

We trappen het gas in, want er is nog een bezoek. Ed laat ons zijn privé collectie zien van Sunshine combines. De allereerste combines, de ontwikkeling van het afsnijden van het tarwe, de ontwikkeling van het oppikken van neergeslagen tarwe. Interessant!!

En dan naar ons overnachtingsadres. We slapen vanavond in de kroeg. Niet ver lopen na de smakelijke 'Alehouse'. Ook wel eens lekker.

11042672_341595516033217_2452207231552612755_n

11043029_341595546033214_8733471659277077849_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1619135_341595576033211_4118067044351173037_n

11046736_341595609366541_4629727001046837550_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 3 maart 2015:

Vandaag zie we twee dealers. In de ochtend JD. Maar ook hier niet het grootste (knik) type.

Dan rijden we een uur naar een wel heel mooi museum. Vele tractoren, oom stoom, divers klein en groot stationair. En ook fascinerende mineralen. Nog nooit gezien hoe sommige 'eenvoudig' uitziende stenen er zo spectaculair uitzien bij ultraviolet licht. En in mooooie staat; diverse Ronaldson en Tippett stationair en een tractor.

Weer verder na een broodje. Wat een typische Australische tentjes. Elke maaltijd genieten we van de bijzondere plekken waar we spontaan terecht komen.

Nog een dealer. Nu van CASE. Klaar om naar het land te gaan.

Het liefst rijden we binnendoor. Daar is (hoe maf ook) de maximum snelheid 100 K per uur. Net als op de snelweg!

Ook typisch Australië is de trein. In de tijd dat het spoor wed aangelegd had men nog altijd niet het idee dat oost naar west zou komen en noord niet bij zuid. Daardoor zijn er diverse spoorbreedtes. Hier kunnen 48 treinen staan. De helft ervan is museum. En daar staan diverse verschillende passagiers- en transporttreinen.

Op weg naar het hotel gaan we nog even op de uitkijk. Wouw, stel je voor, de oogst aan de gang, wat kun je dan vanaf dit punt daar mooi naar kijken. Vanavond hebben we weer een kroegverblijf. Bevalt goed.

10420162_341894002670035_9169558051431646062_n

11043194_341894062670029_4286250816534631904_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11041799_341894139336688_5411353438456387605_n

11043282_341894169336685_1416105887578409753_n

10996970_341894219336680_1915832029352758384_n

 

 

 

 

 

 

 

11011886_341894256003343_1502139817198443448_n

11021261_341894296003339_4952111612286946554_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11018329_341894376003331_8583787107395001706_n

11021092_341894496003319_4791049064939967424_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 4 maart 2015:

Vele bewoordingen voor dit giga....schip, dragliner, baggermolen en vooral goudschip in periode 1935-1954. Aandrijvingen op stoom. En daarbij een klein museum met gebruiksvoorwerpen van de 9000 goudzoekers. Wederom binnendoor en stooooppp! Een paar ijzeren stoomwielen aan een poort. Even vragen of we .... de buurman helpt ons verder. Ja, hij heeft wel 80 stoommachines. Maar is nu niet thuis...

Maart sluit het seizoen herfst af, in april begint de winter. Hoog tijd om het land klaar te maken. We zien - sinds Wellington - agrarische activiteit. Ook vandaag. Culverborden om het land klaar te maken voor irrigatie. Het land krijgt een afschot van 15% naar een waterbassin. Verderop twee regeninstallaties die het water uit een irrigatiekanaal pompen. Hier zien we voor het eerst mais en melkkoeien.

Morgen vleesvee, nog meer oldtimer tractoren én stoom en een stoom aangedreven radarboot.

11041718_341900429336059_525464632399814108_n

16468_341900479336054_970583060470269664_n

11044579_341900516002717_7032000057210007779_n

11018963_341900556002713_122147349572091260_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11025731_341900649336037_2343857127058228589_n

10982130_341900692669366_6027290180511128793_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11042669_341900736002695_8235182348153201371_n

10386369_341900822669353_4074369247952220319_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Donderdag 5 maart 2015:

De dag begon bij 12 graden. Vroeg dus. We bezoeken een veiling van slachtvee. Vandaag worden op deze regionale markt 1800 stuks vee verhandeld per opbod. Alle dieren worden gewogen. Een vette koe levert 1,80 dollar/€1,24 als levendig gewicht. Een scharminkel nog altijd 1,30aud/€ 0,90.

Het museum hadden we de dubbele tijd wel kunnen vullen. Wat is hier veel te zien. En wederom is ons kleine aantal in het voordeel om bijzondere momenten te beleven. Er worden tractoren gestart ...waar we mee mogen rondrijden. Zoals een Imperial waar er nog 2 van zijn en een Ronaldson Tippett. Beide Australische tractoren. De filmpjes hiervan volgen later.

Filmpje deel 1 klik hier voor het filmpje

Filmpje deel 2 klik hier voor het filmpje

Filmpje deel 3 klik hier voor het filmpje

De middag varen we over Australisch langste (ruim 2500k) en belangrijkste rivier - zeker al in de geschiedenis. In het open ruim een stoommotor die deze waterrad boot aandrijft.

Het laatste deel van deze dag rijden we toeristisch naar onze overnachtingsplaats. Wat een verschillende landschappen hebben we gezien!

11027130_342533429272759_5086342860895923468_n

11043253_342533459272756_9006681969074337628_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10981696_342533489272753_8800530049092780676_n

11025665_342533515939417_7023159690034901329_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 6 maart 2015:

Binnendoor rijden geeft de mooiste verrassingen. Een stilgevallen project. Maar uit welk jaartal? Voor de verhouding; zie de man op de eerste en derde foto. Vanmiddag naar een wildlife park waar we Australische dieren zien. En liever alleen daar willen zien zoals croco's en slangen.

s Avonds naar Melbourne. Een ruime, schone, jonge stad. Voor jonge werkende mensen, dé plek.

19504_343642955828473_2933148233717873632_n

11026294_343642985828470_3258817435179850301_n

479715_343643009161801_7508735208764566407_n

 

 

 

 

 

 

 

11054341_343643032495132_5730173673743707469_n

10172868_343643062495129_3854180091559011998_n

11018624_343643079161794_7882972427423964118_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 7 maart 2015: Scoresby Stoomfestival 2015

Zowel buiten als binnen veel te zien. De collectie stationair die binnen staat én draait is groots.

F1 International met grader. ...
F2 paar auto's, maar het ging vandaag om stationair en stoom.
F3 Caterpillar

11045318_343648869161215_6764269329047977732_n

10459924_343648882494547_684913402469777646_n

10994057_343648905827878_3677225148744078536_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F4 schuren vol
F5 De van oorsprong Nederlander, Bernard Klaster sprak mij aan in het Nederlands. Hij ontvangt het clubblad Stoomwalsenclub en wist ervan dat er mensen dit event zouden bezoeken. Hij werkte aan vele restauraties van stoommachines.
F6 een stoomkeuken waar voor 100 mensen een maaltijd bereid kon worden.

10339667_343648935827875_154885680612272173_n

10994445_343648969161205_690431558653713562_n

11046716_343649005827868_1477674151121084847_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F7 een laatste vliegtuig waarvoor vrijwilligers en geld geworven wordt.
F8 Twee stoomtractoren die voor het ploegen ingezet werden, met serienr 1499 en 1500.
F9 in een schuur een bijzondere MF

11036297_343649022494533_2219960144462549367_n

1966790_343649039161198_694611979293829055_n

10981742_343649062494529_3938582104455759436_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F10 dit terrein is een permanemte locatie
F11 een hal vol met ...
F12 en hier in gerestaureerde staat; een Ronaldson Tippett stationaire motor. Later slingeren ze het ook aan. Maar blijkt een replica te zijn...

11038485_343649092494526_3471386976235081290_n

10689513_343649189161183_4515965888020954897_n

10710895_343649312494504_7792279214968001148_n

 

 

 

 

 

 

 

 

F13 deze zijde is gerestaureerd, de andere zijde nog te doen. Ook vrijwilligers voor restauratie gevraagd.
F14 in de ring het stoom op een rijtje

11015071_343649365827832_8559836439884602953_n

11044515_343649379161164_5467388334425075396_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F15 stoomwals Melbourne
F16 en er was zoveel meer te zien én te horen en naar verhalen te luisteren dan deze paar kiekjes.....Een mooie dag!

11026040_343649485827820_3569396906015801278_n11037556_343649632494472_5697972114456341905_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prachtige film van het festival duurt ongeveer 16 minuten.

Zaterdagavond 7 maart 2015:

Aan het strand van Melbourne eten we een lekker diner. 's Avonds gaan we de stad in en rijden een stukje met de historische tram mee en zien dan oude gebouwen. We lopen door China Town, zien het station Melbourne met 16 spoorlijnen, en in de haven lopen we naar de Melbourne Star. Een gondel van 120 meter hoog. Een mooie schone stad, veel jonge mensen. Leuke indruk ervan gekregen.

11046173_343651582494277_4726866220797058140_n

11057244_343651592494276_3657520514864873957_n

11025140_343651609160941_6169562609324353213_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11043274_343651622494273_5926859881987923228_n

10301939_343651649160937_5182829426252021639_n

10941036_343651669160935_8500524716905920351_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 8 maart 2015:

Met de stoomtrein Puffing Billy maken we op zondagmorgen een treinrit. De trein heeft op de heenweg twee locs nodig om de lange en vooral volle trein de berg op te trekken en doet zijn naam dan ook goed eer aan.

Plezierrit met de stoomtrein door tropisch Australië. We rijden in dit filmpje over de houten brug. Klik hier voor het filmpje

Bij de eerste stop wordt er water getankt en kunnen wij ook een bakkie doen. Deze papegaai - al vaker onderweg gezien in groepen van tientallen - kent het ritueel en wacht geduldig op lekkers.

Dit deel van Australië is subtropisch en er groeien o.a. vele varens.

Na de rit weer verder. En tijd voor een broodje. In het naastgelegen dorpje treffen we weer muurschilderingen. Deze geven de vroegere tijd met veel detail weer. Mooi!

De landschappen blijven ons fascineren. Glooiend, dan weer ineens totaal vlak. Vleesvee, melkkoeien en dan staan we aan de Grote Oceaan. De kleuren zijn zoals we thuis in een boekje zien. Op weg naar de Pinquin Parade. Een natuurfenomeen waar publiek kan zien hoe de dwergpinquins aan land gaan en hun nesten weten terug te vinden.

De laatste avond. En wat treffen we in de tap; Full Steam. Een stoombiertje voor ons als reizigers in Australië voor stoom.

10931406_345925245600244_8965795586481456699_n

10422094_345925298933572_8523030483959498908_n

16474_345925315600237_728261392639379038_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11050314_345925332266902_1303785906303282117_n

11051884_345925372266898_359549817657104884_n

11064859_345925408933561_7167729652331662487_n

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10506990_345925348933567_8519804058157192398_o

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 9 maart 2015: Terugreis via Kuala Lumpur naar Nederland

11067768_345931188932983_8247940885792717474_n

De lange broek weer aan. We vliegen vandaag terug naar Nederland. Eerst nog langs de CAT vrachtwagens. Het is vandaag Labour Day en dat is een algehele feestdag. Het hek zit dicht maar als een medewerker ziet dat we een rondje langs het hek lopen, maakt hij de poort open en kunnen we nog een paar kiekjes van kortbij maken.

We leveren het vervoermiddel weer in. Een moment waar ik de emotie in mijn keel voel. Het meidje die het volbracht heeft om een rit van 3500 km zelf te rijden in 12 dagen zonder ongelukken, naar vele excursies, 10 verschillende overnachtingsplekken en onverwachte ontmoetingen en vele bijzondere momenten. In een gezellige sfeer en zeer tevreden deelnemers weer huiswaarts met meer foto's dan afgelegde km's (per persoon!). Allemaal heel logisch dat het zo ook de bedoeling is. Dat het weer is gelukt en het zo enorm mooi was, is voor mij een geluksmoment en om even bij stil te staan. Hoera!

Onze vlucht vertrekt stipt om 15u en vliegen naar Kuala Lumpur - 7.40 uur verderop. Tijdens de tussenstop spelen we een spelletje kaart waardoor de 4 uur tijd vlot voorbij gaat. En dan nog eens 13 uur. De meesten van ons slapen daarvan minstens de helft aan uren omdat het in ons nachtritme past. Ondertussen draait de klok ons 10 uur terug in de tijd. Aankomst Schiphol is om 6.20 in de morgen.

 
Op Schiphol staat er een ontvangstcomité die hun dierbaren verwelkomt. Het is goed zo. We gaan naar huis. Bedankt voor het volgen van de dagverslagjes tijdens deze HMT Reis stoom en oldtimers in Australië.

Vind je het leuk om de reisactiviteiten van de HMT te blijven volgen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief via Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken . In mei '15 gaan we naar Italië en in de maand juni '15 naar Canada. Zie de website www.hmtklep.nl voor meer info. Maar bellen mag ook, over een paar dagen als ik weer een beetje het ritme van thuis ben. Nogmaals DANK en tot ziens!!