clip_image002[5]

Reisverslag Agrarisch leven in Australië

17-daagse agrarische rondreis door New-South Wales en Victoria, van 27 november t/m 13 december 2014.

Australië is een land van uitersten. Naast hypermoderne steden vind je er kleine goudzoekersstadjes en duizenden Merino schapen, uitgestrekte katoenplantages en andere landbouw en veeteelt bedrijven. We bezoeken een aantal geëmigreerde boeren en bekijken het aanbod van bekende machine-producenten. We slapen in koloniale hotels en motels zodat we veel meemaken van “The Australian way of living”. Na een tussenstop in Vietnam gaan we Down Under.

De reis naar Australië begint met pianospel op Schiphol. Iedereen kan plaatsnemen op de kruk. En ik geniet ervan met een laatste NL cappuchino. Mijn koffertje erbij gezet. Het is een kleiner en vooral lichter exemplaar dan de robuuste VS ...versie waar gewicht nog geen rol speelt. Naar Australië is het gewicht maximaal 7 kg voor de handbagage. De helft minder als naar de VS.

Dick stuurde vanochtend een app. Hij is dinsdag vertrokken en kan melden dat de temperatuur er nu 20 graden is en zaterdag 30 verwacht wordt - de dag dat wij aankomen. Wij vliegen vanochtend om 12u NL tijd - vlucht 12 uren. En dan is het in NL 24u en in Kuala Lumpur 07u in de ochtend.

Ons vliegtuig. De stoelen zijn als 2-5-2 opgesteld. We gaan een grijs Nederland verlaten. Nog even leesvoer en iets te snoepen gekocht. Zullen ze drop hebben?

Het is tijd om te gaan. Het vliegtuig heeft nog veel ruimte over. We kunnen ruim zitten. Fijn met een vlucht van 12 uur.

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 28 november 2014: Aankomst Kuala Lumpur

We hebben een goede vlucht gehad. Het vliegtuig was lang niet vol. Verl ruimte dus. En rustig om te kunnen slapen. Meerderen van ons hadden een hulpmiddel mee om midden op de middag een goede nachtrust te pakken. En de meesten hebben kunnen... slapen of dommelen.

Als we het vliegtuig uit komen is het 07u plaatselijke tijd. De zon schijnt! Maar eerst gaan we langs de douane en krijgen stempels in ons paspoort met een sticker. We bergen onze handbagage in een kluis en gaan de straat op. We gaan vandaag de dag in Kuala Lumpur besteden. De stad met o.a. de Twin Towers!

We doen een rondtour door de stad. En zien zoveel anders. Een paleis, oude vrachtwagen, een boom met lianen, moskeeën, prachtige hoogbouw en heel oud naast elkaar en toen was het tijd te eten. Een belevenis op zich. En een doorkijkje waar we later heen gaan; Twin Towers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tussen oude gebouwen opvallend mooi verzorgde gebouwen. Deze vrachtwagentjes zien we volop in de stad Kuala Lumpur. Aan de bomen hangen lange lianen (wortels). Waar is Tarzan? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De eettentjes zijn zeer eenvoudig. Armoedige uitstraling tussen mooie gebouwen. Volop vervoer per brommer en in de verte de Twin Towers. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is vochtig warm. 26graden en moesson tijd. Dagelijks een regenbui. De Twin Towers waren tot 2004 samen de hoogste torens. Het uitzicht er er magnifiek! De t

orens zien er spectaculair uit in het rvs. We bekijken de stad vanaf 370 meter... hoogte. De loopbrug tussen beide torens staat los omdat de toren wel 75 cm kan bewegen. Als we in de toren zijn stort een bui zich neer. De kleuren aan de lucht geven ons een live show. Spectaculair!

Ook wandelen we door China Town. De handel draait voornamelijk om horloges en tassen. Vele kleine eettentjes. Gedroogde vissen op stapels. En we bezoeken een hindoeïstische tempel. Schoenen en sokken uit, de tegels zijn welhaast te warm om op te lopen. We zien de verschillende goden. Maken wat foto's en vertrekken weer in stilte.

De mannen zien een bijzondere kraan. We kijken even. En dan gaan we weer terug richting vliegveld. Een goed en mooi gevulde dag én we willen graag weer het vliegtuig in. Iedereen is moe genoeg een nacht te kunnen en hopen te maken. Deze vlucht zal zo'n 8 uur duren en 3 uur tijdsverschil erbij. We landen om 10.45u. Tot Australië!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoge torens. De Twin Towers zijnde moeite waard van het bezoeken. Evenals China Town met de tempel. De staande foto links en de foto waar de mannen met ontbloot bovenlijf lopen horen bij elkaar. De kraan was natuurlijk weer even iets anders en door onze kraanmachinist Arjan nog niet eerder gezien. 

 

 

 

 

 

 

 






























 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 29 november 2014: Vlucht van Kuala Lumpur naar Sydney

We zijn geland. En de koffers zijn er ook. Een rustige vlucht. En de meesten ook goed geslapen. Heerlijk! We zijn in Sydney!! Down Under. In Nederland nog in diepe rust en wij voelen de zon stralen. De groeten van ons allen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Op het strand van Sydney steken we eerst de voeten in het water van de oceaan. Wat een geweldig gevoel hier te staan. Australië!

En dan aan tafel. De ramen staan wijd open. Een frisse lucht waait door de ruimte heen. Met het zicht op het ...strand bestellen we een stevige maaltijd, het is ondertussen 14u geweest en het ontbijt in het vliegtuig was niet meer dan een broodje. We voelen ons goed. Een uur later vertrekken we naar down town Sydney.

Dick verteld dat de brandstof een euro de liter kost, auto's zijn ook goedkoper maar een kratje bier is dubbel onze prijs en zit rond de 30 euro.
Dick was afgelopen dinsdag vertrokken en met een korte overstap op woensdagavond in Sydney aangekomen. Hij kon daardoor al goed acclimatiseren. Op het vliegveld ideaal, wij kwamen buiten lopen en hij stond er klaar met de bus en aanhanger. En een gevulde koelbox met fris drinken. Super!

 

 

 

Tijdens de maaltijd boeken vijf van ons een wel heel bijzondere excursie. De brug - ja, die je met Nieuw Jaar op het nieuws ziet waar groots vuurwerk de 'wereld' in wordt geschoten - die brug is de Sydney Haven Brug en daar kun je over heenlopen.

Morgenochtend om 0940u gaan ze in een pak, gezekerd aan een lijn, de brug op. Ik had dit keer graag ook mee willen gaan als mijn 1e keer. Maar er bleken nog maar 5 plekken beschikbaar en de rest van de dag was vol voor dit pakket. We zullen echter vast de foto's niet hoeven te missen. En ik... we zullen toch vast nog wel een keer de kans krijgen?!

Het is zomers weer. Gemoedelijk zitten we op de promenade op een bankje. Een paar kopen souvenirs. En Gerad een snelle zonnebril want de zon is fel.
We gaan met een boot door de haven heen. Onder de Sydney Harbour Bridge. Dan zien we het opera gebouw. De boot is snel en er zijn zoveel boten dat een foto met alleen het opera gebouw niet lukt.

Morgen komen we hier terug. Nu eerst naar een warme maaltijd op de promenade. Half buiten binnen zitten we, genietend van de aangename temperatuur. De eettentjes zijn gevuld tot de laatste tafel. En veel jongelui, de jonge vrouwen soms in fluoricerende kleding. Het valt op maar of je er graag naar blijft kijken....
Om kwart voor acht begint het te schemeren. De straatmuzikant en theatergroep stoppen met hun acts. Het avondleven gaat beginnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie je de groep lopen bij de vlag! 

 

In de haven is er vuurwerk. We bleven er nog even voor en dat werd ruimschoots beloond. Er zijn honderden, wellicht wel een paar duizend toeristen hier. Zaterdagavond, een perfecte manier om klanten iets extra's te bieden.

Na twee nachten vliegtuig willen we graag naar het hotel. We hebben ons ermee kunnen redden maar een goede matras én een douche zullen ons beter bevallen. Geen twijfel daarover.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 30 november 2014: Sydney: beklimming Sydney Harbor Bridge en bezoek aan Powerhouse Museum en Victoria Building

Goedemorgen! We hebben met het ontbijt al buiten gezeten. De lucht is strak blauw. Sommigen hebben na de paar uurtjes van gisteren al een rood kleurtje op de wangen.

Dat wordt zonnebrandcrème smeren voordat ze de brug opgaan.

 

De mannen naar de tocht der bruggen gebracht. Wat een belevenis gaan Ben, Jan, Wim, Erick en Gerad meemaken. De tocht duurt 2,5 uur en volgens de beschrijving zullen het 1003 stappen zijn.

De brug dateert uit 1932. Het hoogste punt is 134 meter boven zee niveau. De lengte is 1149 meter en breedte 49 meter met 8 rijbanen.
De dames blijven ook bij de brug. Er is braderie die door de straatjes kronkelt. Ze kopen luchtige jurkjes met bijpassende oorbellen. Foto's volgen nog...

En de rest van de club gaan naar het acquarium van Sydney. Peter is mee. Hij is dierenarts met de specialiteit voor vissen. Deze omgeving zal hem zeker bevallen. 

Straks zullen we alle verhalen wel horen bij de lunch.

Kijk ze eens staan, de avonturiers. In een overall en gezekerd met een haak aan een railing. En een headset waarmee ze van de begeleider allerlei wetenswaardigheden te horen krijgen.

Ze komen allemaal glunderend weer aanlopen. Ja! De moeite echt waard. Of zoals ze zelf zeggen; " Geweldig. Super. Mooiman! Schitterend. Beautifull

Ook Robert de Niro, Oprah Winfry en Steve Irwin deden de tocht

 

 

 

 

 

 

 

Bij de brug eten we een eenvoudige lunch van broodjes kaas, ham en jam. Blikjes fris en banaan of sinaasappel voor de vitamientjes. Het uitzicht is mooi bij de brug on de haven. Vele boten komen voorbij gevaren. Het windje waait aangenaam.

Terwijl de broodjes worden gesmeerd horen we meer over de brugbeklimming. Sinds 1998 beklimmen ze de brug. De vlag bovenop de brug wordt iedere drie maanden vervangen en kost 1500 dollar. Iedere 10 minuten gaat er een groep van 15. Over de brug zijn twee spoorlijnen, wandel- en fietspad en 8 rijbanen.

In het Power House Museum in Sydney staat 's werelds oudste stoom motor. Het is gebouwd in 1784 door Boulton en Watt. Ze laten het draaien en een vrijwilliger geeft uitleg.

Er staan diverse (Australische) stoommachines. Volgend jaar maar...t gaan we wederom naar Australië en gaan dan zeker ook naar dit museum.

Er zijn niet alleen machines, maar ook ruimtevaart, vliegtuigen, jurken en een helr afdeling waar jeugd meer over techniek kan leren. En dan ontbreekt de stroboscoop natuurlijk ook niet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






 

 

 

 

 

 

 

Zondagmiddag. En wat doe je dan? Dan ga je als toerist naar het opera gebouw, of bekijkt de brug. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gerad werd gevraagd voor een foto met (kleine) dames. Dat hij een bezienswaardigheid blijkt te zijn is een leuke ervaring.

 

Victorian Building was voorheen een paleis. Nu een shopping mall.

En een klok waar we even de tijd voor nemen. Een bootje hangt op de plek waar je maand, dag en tijd kan aflezen.

 

Na een diner bij een Thai - smaakte ons allen goed - rijden we naar het hotel. Ondertussen donker. Maar nog niet zo laat. We drinken nog samen een biertje en nemen de dag nog eens door. We oefenen met onze telefoons om met behulp van wifi te kunnen appen en Fb te bekijken.

Ben krijgt een leuk bericht van Sandra - een eerdere reisgenoot tijdens twee reizen Bowling Green - ze vindt het een mooie afwisseling voor Ben op Tractor Pulling dat hij de brug van Sydney heeft beklommen.

 

 

 

Maandag 1 december 2014: Bezoek aan Blue Mountains, The Three Sisters en veel natuurschoon

Blue Moutains. De blauwe gloed komt van de Eucalyptus. Er zijn vele watervallen. Wij dalen af naar de Wentworth waterval.

 

 

 

 

 

 

 

 

Zie je op de middelste foto de drie mensen? Daar liepen wij ook heen en maakten de 3e foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een boom met teveel zonuren. Z'n vellen hangen erbij. En mooie bloempjes. Ik schrijf het expres als verkleinwoord omdat ze erg klein zijn. De witte lijken mij van de Mimosa, de trechtervorm van een Taxus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als we een kop koffie halen zien we deze truck. Deze combinatie met een aanhanger heeft een maximale lengte van 36 meter en maximaal 62,5 ton gewicht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze Kenworth truck heeft ook een hoge opbouw. Voor het raam een gaasrek als bescherming tegen springende kangaroes.

 

 

The Three Sisters / 3 zussen. Een rotsformatie met een hoogte van 922 gevirmd door erosie. We hebben geluk. Het regent een beetje, genoeg om niet nat te worden terwijl we er kijken.

De vooruitzichten voor vanmiddag is dat het blijft regenen Wij rijden verder en buiten de Blue Moutains is het alweer droog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook touringcarbussen zijn voorzien van zo'n kangaroo rek voor de grill en het raam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het eerste agrarische landschap.En een emu. In de verte koeien. Het gras is hier niet groen aan het begin van de Australische zomer.

We gaan even van de M32 af. En treffen echt zo'n weggetje. Van verharding naar af en toe verharding en dan gravel. En ineens een bankje met parkeerplaatsen. Het water in de thermoskan is nog heet en we maken koffie en thee. Het weer is prima. Bewolkt, anders zou het voor ons te warm zijn zonder hoed. Allemaal dragen we vandaag korte broek en dat is heerlijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En om dit uitzichtpunt ging het ons. Je kan mij hier laten zitten en morgen weer ophalen. Zo mooi!

Uitgesleten rotsen, de bergketen van de Blue Mountains, grasland, koeien, poelen van opgevangen hemelwater.

En wat je op de foto niet kan zien. Een scala aan vogelgeluiden. "Mooie natuur hier." zegt Piet.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

We gaan 'binnendoor'. Weg van de snelweg en agrarisch toeristisch. De landschappen spreken ons wel aan. Glooiend landschap. De verschillende kleuren van het grasland verteld ons dat er agrarische activiteit is. En veel schapen. Ook zien we vele kaketoes en papegaaien. Groen met rode kop, blauwe met rood onderlijf. En we kunnen wombats en kangaroes verwachten....

 

 

 

 

 

 

 

...en die kangaroes kregen we te zien. Tientallen. Bij elkaar. We hebben een hele tijd staan kijken en vooral genieten. Van de stilte en het bijzondere moment. Zo'n grote groep op de eerste dag dat we de binnenlanden in gaan. Vier jaar geleden duurde dat wel zes dagen binnenland om een paar kangaroes te zien. Deze voor ons bijzondere dieren die zo typisch Australisch zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kangaroes in Australië. We treffen een enorme groep. En ondanks dat we proberen stil te kijken gaan ze toch liever iets verderop staan. Prachtig te zien!

Om het filmpje te zien klik op de link: https://www.facebook.com/video.php?v=584988821633186&set=vb.158050430993696&type=2&theater

En net als we het gas intrappen om voor een warme maaltijd te gaan, zien we een tractor aan het werk. Het wordt nu toch eerst een maaltijd omdat we pas na zevenen aankomen en het restaurant om half negen sluit. Tsja, het is wel het platteland. Maar Noworries! De avond is daarmee niet ten einde.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerst een warme hap. Natuurlijk - als het even kan - buiten. Daar is het lekkerder dan bij de airco binnen. De maaltijd laat ond goed smaken. En Gerad laat zich niet kennen als hij Barramundi visjes op zijn bord krijgt.

We hebben een kenner van vissen en die laat zien hoe je zo'n visje eet. Kop eraf, van het staartje de schub eraf en eten maar. Gerad eet zijn bord schoon leeg; chappoo Gerad!


Wandelend op weg naar het kroegje - in korte broek en shirt na tienen 's avonds - hangen verlichtte Kerststerren voor een gevel. In het kroegje een bord met tarieven wat de kroegbaas aan de telefoon moet zeggen, als de vrouw van de klant opbelt. Voor 1 dollar zegt hij; "nee, niet hier". Het kost 5 dollar als er gezegd moet worden "Nooit van hem gehoord."

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 2 december 2014:

Bezoek aan New Holland en John Deere dealer, schapenverhandeling, twee boerderijen en een goudmijn samen met John

We zijn op bezoek bij een New Holland dealer. Een bedrijf met bestaansrecht telt al zo 1200-1400 ha. In deze regio wordt er voornamelijk gras verbouwd voor vee.
Na de Kerst begint de droge periode. Het heeft al zes weken niet geregend, dus dit jaar kent een lange droge periode. Dat meenden we ook gisteren gezien te hebben.

Er valt jaarlijks hier 850 mm regen. Dat is hetzelfde als in NL. Omdat de temperaturen veel hoger zijn is het in verhouding minder. Enkelen pompen ook water. Omdat de opbrengst laag is zijn de inkomsten ook niet hoog.

De meest verkochte tractor zijn de T6 en T7, tussen de 150-200 Pk. Er werken momenteel 12 mensen bij deze NH dealer.En ze hebben NH merchandise! Miniaturen en kleding. Mooi!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwe tractoren staan onder het afdak. Buiten staan de 2e hands tractoren. Foto 1 met een weids uitzicht. Foto 2 NH en Lamborghini, foto 3/4 een NH met een Boomer voorlader - een Australisch product. Op de 5e foto een Ford County en een mooi gerestaureerde 3434 IH op de 6e foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de John Deere dealer treffen we meer nieuwe tractoren. Voornamelijk 6 serie die een vermogen kunnen leveren tussen 120 en 240 Pk.

Verder staan er een ingeruilde Case en Fiat. Binnen diverse merchandise. De caps met wit en gaas. En ook Engels geblokte exemplaren. Ze kosten 25 Australische dollar (AUD) per stuk, zo'n 20 euro. Ik neem desondanks een cap en zomerhoedjes mee. LVT. Leuk voor thuis in onze Tractor-Shop.nl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De verhandeling is in volle gang. Er worden vandaag zo'n 20.000 schapen verhandeld. Vaker komt voor dat het er 40.000 zijn. Dan beginnen ze eerder in de ochtend. De schapen moeten voor middernacht bij de slacht zijn zodat ze de volgende ochtend kunnen worden geslacht.

Per vak worden de schapen verhandeld. We staan bij een vak wat 116 dollar opbrengt. Dit is voor geslacht gewicht, ongeveer 20 kg. Dr handelaar krijgt een fee plus de huid en ingewanden. Die hij dan ook weer verhandeld.

Meestal zijn er zo'n vijf tot tien handelaren. De andere mannen er om heen zijn de schapenboeren. Die volgen op de voet wat het vee doet en wat ze verdienen.

De kopers zijn supermarkten zoals Woolworth en exporteurs. De eerstgenoemde koopt eerste klas schapen. Per week 40.000! Deze gaan naar Cranbarra - 4/5u rijden - en van daar uit Australië door als verpakt vlees.

 

 

 

 

 

 

 

Deze schapen zijn niet ziek. Ze verliezen wel hun wol. Het is een gefokt ras wat de wol zelf verliest. De kosten van scheren zijn al jaren zo hoog dat er gezocht is naar een alternatief.

De foto van de gehoornde dieren zijn Merino rammen

Een schapenscheerder - wereld kampioen uit Nieuw Zeeland - scheert op een werkdag (8u) zo'n 740 schapen. Ja echt, geen schrijffout. Hij krijgt 2,80 aud per schaap.

Per vrachtwagen zitten wel 600-800 schapen. De honden hebben een eigen kooi onder bij de wielen. B8j aankomst worden eerst de schapen gesorteerd op gewicht/kwaliteit. Licht middel of zwaar ofwel matig, middel of goed.

Ze werken het liefst met honden. Een goede hond kost tussen 1500 tot 4000 aud. Bij het laden zit de hond in de hoek en wacht zijn moment af. Als het laden klaar is zoekt hij de verkoeling van de waterbak. Alle honden zijn gemuilkorfd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Jeroen Van de Sande Heleboel schaapjes ?????

Daarna bekijken we de 5 jaar oude hal die voor 16 miljoen aud is neergezet. Hier kunnen 3000 koeien in. Dese worden verhandeld als levendig gewicht. En om dat vast te stellen gewogen per 10 stuks.

Dames stellen de drachtigheid vast. Door in de baarmoeder te voelen. Per koe 5 aud en ze doen er zo'n 100. Er zijn nog wat koeien achter gebleven/al gebracht die morgen op de rol staan.

 

 

 

 

 

 

 

We passeren een verhuurbedrijf wat machines voor een maatje meer verhuurd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...en een Case dealer.......waar ook deze Chamberlain tractor achter het hek staat. Van Australische makelij en door John Deere overgenomen.

Foto: ...waar ook deze Chamberlain tractor achter het hek staat. Van Australische makelij en door John Deere overgenomen.

 

 

 

 

 

 

 

We hebben een afspraak met John. Hij is Australiër en spreekt nog altijd goed NL. Hij staat aan de grote weg te wuiven met een NL vlag.

We drinken koffie en thee in zijn tuin voordat we twee boerenbedrijven gaan bekijken. Het ene bedrijf is een akkerbouwbedrijf met schapen en het andere bedrijf heeft ook akkerbouw, Black Angus koeien en schapen.

 

 

Beste volgers thuis; we zien zo veel 'anders' dat het vandaag veel foto's zijn. Foto schapen in weids landschap.
Foto auto bij eigen smelterij omdat eigenaar Bob veel dingen zelf maakt.
Foto NH met eg. De tractor op het erf die al het landwerk verzorgd. En een countryman tractor voor kleiner werk rondom het huis.

De zaaimachine met zaadwagen. Op autokentekens staat vermeld; blijf alert blijf leven.

De grader in de schuur met het stro wordt gebruikt om landerijen tot een trechter te schaven. Al het water wordt opgevangen. Ook wordt deze machine gebruikt als er vuur is. Dan proberen ze een bariaire te maken door banen te schaven waar het vuur niet over verder kan. Tractoren en combines laten ze regelmatig afkoelen en dan nog hebben ze altijd een waterwagen in de buurt. Die ze ook kunnen inzetten bij brand waar nodig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bourgault zaaimachine op lucht. Bij het zaaien wordt er direct kunstmest gepoot. Binnen 7-10 dagen komt het plantje op als er genoeg vocht in de grond zit.

Een ander stuk land is alleen om water op te vangen in het bassin. Het water van de daken van de schuren wordt ook opgevangen en gebruikt als drinkwater!! en om de tuin water te geven.

In de Simplicity kan 3000 kg zaad vervoerd worden. Het heeft drie bunkers om ook drie verschillende zaden tegelijk te zaaien. Een Australisch product

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anneke en ik maken gebruik van het toilet van het huis. Mevrouw laat ons haar thuis zien. En daar zien we de prachtige vogels die we gisteren en vandaag zagen. Roze kaketoes. Ze hebben een zewmbad wat ze vrijwel dagelijks gebruiken als verkoeling. Er omheen tropische planten. Omdat deze hoogte niet vriest kan ze de planten goed houden. Het ziet er prachtig uit. De derde foto van het doorkijkje in de tuin. Het Australische landschap als levend schilderij.

Ik vraag haar naar slangen. Dit jaar waren er twee in de tuin. Overal staan harken en scheppen om haarzelf te verdedigen. Ze last haar keuken zien. Net zoals wij hebben. Ze koken electrisch, en van alle gemakken voorzien. Leuk zo'n vrouwen moment. We bedanken ze voor de gastvrijheid. Voor hem met een flesje whisky en haar met een NL tegel met typisch tafereel van tulpen, molens en klederdracht.

 

 

 

 

 

 

 

Via een landweg gaan we naar het volgende bedrijf met prijswinnende Black Angus koeien. Ze hebben 130 moeder dieren en in totaal 200 stuks vee.

Mevrouw Lyn is fanatiek en raced op haar quad rond. Net als wij arriveren gaat ze een koe insemineren. Door de kwaliteit die ze heeft weten te bereiken kan ze de goede prijzen krijgen voor het vee wat ze wil verkopen. 4 tot 6500 aud voor een koe. En ruim het dubbele voor een stier.

Het watervat wordt met de molen volgepompt uit het naastgelegen bassin. Dat geeft voldoende waterdruk om de waterbakken van de dieren te vullen.

Het erf is ruim Hier en daar een schuur. Wat een vrijheid. Amerika is ruim maar ach, kijk dan op de twee erven van vanmiddag en dat is een totaal andere ervaring. Ook hier een paar tractoren. Een JD 7serie en een MF.

Ook hier geven we een present voor de gastvrijheid en gaan dan naar de warme pot. Dat is gemakkelijk in dit dorp. Geen keuze, want er is maar één restaurant. Dat wordt ook door John aangeprezen. En het smaakt ons prima!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En dan moeten we nog opschieten ook omdat de zon begint te zakken. We spotten een walibi op een paar meter afstand op weg naar een oude goudmijn. Aan de kleuren van de mijn is te zien dat er verschillende soorten delfstoffen gevonden zijn. ...Maar de hoofdzaak was goud.

In 1889 werd er goud ontdekt en het delven ging door tot de 1e wereld oorlog uitbrak. In 1996 ging een nieuw bedrijf innde gaten boren van 80 jaar terug en verzette 510.00 ton rots om er 4000 kg goud uit te winnen. Er waren toendertijd drie 50ton trucks in bedrijf. In 2002 stopten ze. Maar er zit nog altijd goud in de mijn. Is de verwachting zegt John.

Het hele gebied van enkele tientallen km's worden zoveel mineralen gevonden dat de dat het biljoenen aud projecten zijn. Op een tiental kilometer is een werkende mijn waar jaarlijks 40.000 ton koper wordt gedolven.

En dan is het donker. In een half uur van vol zon in vol donker. We bedanken John uitvoerig. Hij zegt er zelf ook genoegen aan gehad te hebben. Het Nederlands praten ging hem heel goed af vonden wij vanmiddag bij de ontmoeting al. We nemen afscheid en rijden in het donker over de snelweg naar ons hotel.

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 3 december 2014: Bezoek aan Graanopslagbedrijf, Museum en ontmoeting met Gerrit Kurstjens

Buiten we genieten van ons ontbijt. De temperatuur is al erg goed. Het terras is deels overdekt en heeft deels parasols. Geweldige plek om een paar dagen te blijven. Maar we gaan door, als nomaden trekken we verder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We krijgen een tour bij een graanopslagbedrijf. Sinds 2001 wordt hier tarwe en koolzaad opgeslagen. Het is een tijdelijke opslag. Op dit moment maar 70.000 ton. Lager dan gebruikelijk door de droogte.

Uit een radius van 70Km wordt gebrach...t. Ze hebben contracten met McDonalds en KFC om graan te leveren.

Ze rijden met drie dubbele combinaties. Totaal gewicht 113 ton. De grootste combinaties hebben 15 assen. Mogen alleen op bepaalde wegen rijden. Het is veel goedkoper te transporteren via spoor maar niet alles is via spoor te bereiken.

We lopen naar het ontvangstgebouw. Dankzij de wind is het aangenaam. Vandaag wordt er 37C verwacht. Bij het hotel in de stad zonder wind stonden we binnen een paar minuten al te zweten.

Door de droge lente is de oogst eerder dan normaal geweest. Anders gaan ze tot Kerst door. Voor ons wel jammer maar niet te plannen.

 

 

 

 

 

 

 

Er wordt uit iedere wagen meerdere monsters genomen. Er zijn wel 12 soorten classificaties voor tarwe. En dat wordt direct bepaalt bij ontvangst.

Betaling van boeren gaat direct in cash binnen 14 dagen, of de akkerbouwer slaat hier op en maar kijken en verkopen zelf, coop groep door centraal iemand die kijkt en verkoopt en contractwerk.

Alle meetapparatuur voldoet aan eisen en worden jaarlijks geijkt. Ze beschikken over schudmachine. Er staan diverse potjes om onkruiden te herkennen. Dan wordt er getest op vochtigheid en proteïne. Maximaal mag het 12,5% vochtigheid bevatten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Frans Kuijpers Mooi geregeld

Er wordt verteld over testen en hertesten, bewaartermijnen, testduur, geen genetisch modificatie (gm) toegestaan, dna test op gm, gebruik van koolzaad in brandstof en keukengebruik/frituur.

We gaan buiten verder. Hij laat de momsterruimte zien. Mensen die werken in de oogst trekken zo'n 6 maanden met de oogst mee. Op de piek werken er 70 mensen.

De bunker silo's zijn 20 meter hoog als randen ...een meter hoog zijn. Het gevaarlijkste is het afdekken van de kuil. Nadat er iemand mede door de wind met zo'n zeil is meegetrokken de lucht in en aan is overleden worden de kuilen mechanisch afgedekt.

Onze rondleider is super aardig en fanatiek. Hij laat van alles zien. Hoe het graan getransporteerd wordt. En verteld over het schoonmaken met lucht en water. Het is een zeer serieuze operatie om graan te verwerken.

Eerder noemde ik dat het jammer is dat de oogst niet bezig is, maar dan hadden we nooit zoveel en uitvoerig gezien als nu. Ik stop met typen ondanks dat we nog veel meer zagen en hoorden.

F1 Mengpaneel om systeem van silo's en transport banden te regelen.
F2 Uitbonding om afdekdoek op de kuil te maken. Veilig en 3 mankrachten nodig. Het karretje kan overslaan om terug te rijden. Gebruikt bij regenval.
F3 Bunkers kosten 800....000 p stuk. Staande bunkers zijn 4x zo duur.
F4 Ze noemden het de graanhond. Een verrijdbare kar waar vrachtwagens op lossen. Het graan wordt vanuit midden gestort.
F5 Demo van het lassen van het zeil. Een doek is 43 meter breed over de kuil en 23 meter lengte. Ze lassen de doeken aan elkaar en snijden ze later ook weer van elkaar om gemakkelijk op te rollen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op weg naar een oldtimer tractor museum passeren we een NH combine en Case tractor. Het landschap is voor ons een bezienswaardigheid. Zo ver je kan kijken. En dat is heel ver. En de kleur van het landschap.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Case IH tractor aan het discen.

Klik op de link om het filmpje te zien https://www.facebook.com/video.php?v=585989054866496&set=vb.158050430993696&type=2&theater

We stoppen een uurtje bij een museum. Veel oud, ouder en heel oud. Ook stoom, stationair, diverse werktuigen en gereedschappen. En een internationaal toepasselijk grapje...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het plan was morgen naar Moree te reizen. Maar de oogst is daar gedaan. En de rit van 3 uur om een combine te zien... Zelf wil ik wel graag maar met deze warmte zo'n lange dag te maken 07 vertrek en 23u terug zal ons allen zwaar vallen. Dus... bel ik dhr. Gerrit Kurstje op. Hij begrijpt het. Ik vertel dat we in een museum zitten. Hij zegt er over drie kwartier langs te komen. We spreken af elkaar daar te treffen.

En zo ontmoeten we Gerrit Kurstjens. De Nederlander die akkerbouwer in het groot is in Australië. Hij verhuurt meerdere bedrijven. Het bedrijf in Moree telt 10.000 ha en is hij zelf de akkerbouwer. Hij verbouwt voornamelijk tarwe, koolzaad en gerst. Tarwe beviel hem goed als makkelijk gewas.

Hij verteld bezig te zijn met een autonome tractor (zelfbestuurde). De beveiliging is nog een werkstuk, maar werk zal er voldoende zijn.

Hij werkt veel met backbackers. Deze werken in twee ploegen. Dat bevalt hem goed. Een akker is 20 minuten lang. Keren en terug. Dat twaalf uur en dan afgewisseld voor volgende 12 uur.

Al een paar weken geleden is de oogst gedaan in zijn gebied. Het is extreem vroeg door de droogte. Nog nooit zo vroeg was de oogst klaar. De onderwerpen van gewasbescherming en de kosten van spuiten met tractor of vliegtuig. De opslag van graan.

Hij heeft alles in eigen hand. Het dorsen, transport en de opslag. Zo kan hij zelf bepalen wanneer hij wil starten, kan doorrijden als vochtigheid aan de hoge kant is, en betaald heel wat minder kosten dan alles ingekocht moet worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hij verteld over stagiaires en backpackers. Het aanbod is voor hem voldoende dat hij kan kiezen. Natuurlijk heeft hij de voorkeur voor jeugd uit de agrarische sector. Velen blijven een half jaar. Of komen het jaar erop nog een keer terug. Maar er zijn ook feestneuzen. Die blijven niet lang... Het personeel gaat wel om met kostbare machines en materieel.

Het is een aangenaam treffen. We zitten bij een café met een blikje uit de koelkast. We vragen volop en Gertit Kurstjens praat geanimeerd. De reis naar ons hotel is nog een rit van 2,5 uur. Hoog tijd om te gaan. Het warme eten komt daar ook nog bij. We nemen afscheid en bedanken hem voor zijn bereidwilligheid ons te treffen. Wat een gastvrijheid!

Donderdag 4 december 2014 : Privé bericht en aan bezoek Katoenplantage van Andrew en Baldwin van James

-------Een privé bericht wat zo groot voor mij en ons is, dat ik het met de volgers wil delen. Vanochtend heb ik het de deelnemers in tranen verteld omdat het te groot is om er niets van te zeggen. Bij mijn moeder is darmkanker vastgesteld. Vannacht om 04u kwam het bericht - 18u in NL. Er was een gesprek met de familie wat is geconstateerd en wat het voorstel is voor behandeling. Mijn zus stuurde het bericht aan mij na een week van onzekerheid waarom ze voor de 2e keer in drie weken naar het ziekenhuis ging.

Ziekte en wat erop kan volgen heeft met leven te maken. En dat je de mogelijkheid hebt of kan nastreven om het leven te leven. Iets waar wij ons dagelijks mee bezig houden om andere mensen de gelegenheid te geven bijzondere belevenissen mee te maken. Mijn moeder is in augustus 77 jaar geworden en ik mag hopen dat er nog vele jaren volgen. ( Dit bericht is niet geschreven om medeleven te verwachten. Wel als boodschap; Leef je Leven, Maak Herinneringen )

 

We bezoeken de katoenplantage van Andrew. In 1965 startte zijn vader met katoen. Oorspronkelijk hadden ze koeien. De machines zijn sindsdien breder geworden. De zaaimachine is van 4 mtr naar 12 meter 'gegroeid' en de spuitmachine naar 36 mtr en met gps.

Andrew werkt graag met JD tractoren. In de schuur staat een egalisatie machine met laser. Ook een Amazone mestspreider die we later bezig zien. We kijken bij de JD katoenplukker, type 7760. De grootste katoenplukker die leverbaar is. Vandaag komt ook de vertegenwoordiger van Claas (ui Nieuw Zeeland) bij hem op bezoek .

De katoenplukker verbruikt 100 liter diesel per uur, heeft een brandstoftank van 1200 liter en een vermogen van 680 Pk. Een baal weegt 2000 ton. De kracht is nodig om de balen te persen. Nieuwwaarde 860.000 aud.

Het onderhoud is dat er jaarlijks 20% spindels vervangen. Dagelijks wordt de machine met water helemaal schoon gespoten om het risico van brand. De machine heeft ook een watertank van 1200 ltr om eventuele brand te blussen die in de katoen ontstaat. Er zit een blussysteem op de katoenplukker. Er zijn daarvoor vier cameras aangebracht. Een tweede man is op het veld bezig om de balen op te halen en die heeft ook een waterwagen bij zich.

Tijdens het oogsten wordt door de machine de vochtigheid gemeten en ook door dr computer direct doorgestuurd naar de katoenverwerkend bedrijf. Om de baal komt een plastic waarop een barcode. De gegevens die de pers doorstuurt komen overeen met de barcode. Dat gaat per baal! Ze streven naar max 11,9% vochtigheid. Ze kunnen tot 22u door oogsten, wachten dat de volgende dag de zon de dauw heeft verdampt en kunnen dan weer oogsten.

Katoen is kleur belangrijk. Het moet echt wit zijn. De lengte ook. Hoe langer hoe zachter de stof aanvoelt. Dan hebben we het over een lengte van 5 mm. In Egypte wordt betere katoen verbouwd maar dat soort is gevoeliger voor ziekten en lagere opbrengst.

De tractoren waarmee Andrew en zijn personeel werken zijn Autosteer. Toevallig heeft Ben vandaag eenzelfde shirt aan maar dan met de handen aan het stuur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overzichtsfoto van irrigatiekanaal tot irrigatuekanaal. Het stuk land is 68 hectare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F1 De pivot tractor
F2 Katoen - gepoot 15 oktober
F3 Meetkast die iedere 10 cm tot een diepte van 2 meter
De pivot (regeninstallatie) kost 340.000 aud en de benodigde kanalen 200.000 dollar per twee percelen. De oppervlakte van zo'n perceel is 64 ha als één recht blok.
Als deze grond uitdroogt geeft het grondscheuren van wel 2 meter diep.

Hij verbouwd katoen en tarwe. Daardoor heeft hij het jaar rond personeel nodig. Hij werkt liever niet met backpackers omdat de machines te gevaarlijk en kostbaar zijn. Katoen groeit 9 maanden en is dan 1,1 meter hoog. De oogst is meestal rond Pasen/april. Hij heeft 900 ha geïrrigeerd en 1200 ha droog land. Het regent 590 mm per jaar.

Het waterverbruik heeft hij met 15% weten te verlagen en de katoen opbrengst is met 5% verhoogd. Ze geloven in goede insecten. Daarom sprayen we niet meer met vliegtuig. Ze hebben het aantal insecten per vierkante meter. Het bleek dat spuiten van foute insecten er geen betere resultaten werden bereikt dan met niet spuiten.

Ze zijn bezig met een systeem om te kijken hoe warm de plant is. Wanneer het in stress raakt dat het te droog wordt. Dan moet er voldoende water bij de planten zijn. Ze hebben hier nog veel in te leren.

Andrew is niet alleen akkerbouwer maar ook een cijferman. Hij laat ons vele grafieken zien waar continue gekeken wordt naar kosten en baten. Leuk om in de kroeg over de opbrengst te kunnen vertellen maar het gaat om de verdiensten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We krijgen een info pakket; van katoen naar spijkerbroek. Er zit zaad in, katoen en een lapje katoen. In zijn kantoor ook een bos katoen. Buiten demonstreert Dick het aanzuigen van de buizen uit het kanaal de plantgangen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Video afspelen

 

Ook Erick probeert en krijgt direct water uit de water aanzuigbuis. Vanuit irrigatiekanaal naar plantkanaal. Klik op de link om het filmpje te zien: https://www.facebook.com/video.php?v=586409641491104&set=vb.158050430993696&type=2&theater

 

Volop werk bij Andrew. Met de Amazone kar wordt kippenmest verspreid. Met de JD 8245R wordt er 12 meter tegelijk mechanisch onkruid gewied. Ik heb geen scherpe detailfoto.

 

 

 

 

 

 

 

Video afspelenEen 180 graden uitzicht. Klik op de link om het filmpje te zien: https://www.facebook.com/video.php?v=586415734823828&set=vb.158050430993696&type=2&theater

 

Video afspelenDe JD 8333 RT werkt de kippenmest door de grond. Klik op de link om het filmpje te zien: https://www.facebook.com/video.php?v=586416428157092&set=vb.158050430993696&type=2&theater

 

Arjan (poserend bij de giek) gebruikt in zijn dagelijks werk een 7 tons kraan voor weg en waterbouw. Dit is een 200 tons kraan die te huur is voor de mijnbouw, kolen worden hier gedolven.

Om de mooie vogels, walibi's, struisvogel en de koala's die we zelfs aanraken kunnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De middag sluiten we af bij James. Hij heeft een Baldwin. En sinds hij een Case IH Steiger heeft staat de Badwin te koop. De trekker is er nog maar een paar weken. Vlak voor de oogst. En een bijpassende schuur er ook bij gezet.
De nieuwe ...tractor heeft een spoorbreedte van 3 meter wat beter past op de getrokken machines.

Terwijl we naar de Baldwin lopen begint het te regenen. En daar zijn ze hiet blij mee, het is mosterd na de maaltijd van het groeiseizoen. Het grasland is geel ipv groen. En deze bui is alweer voorbij als we bij de tractor zijn aangekomen. Later op de avond zal er nog veel meer vallen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Baldwin staat te koop voor 60.000 aud. Vermogen 400 Pk. Originele kleuren en prima banden van Firestone. Het werd ingezet om de 3000 ha te bewerken. Voornamelijk tarwe. Wel verschillende soorten. Ten behoeve van o.a. koeienvoer en bakmeel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook: Harrie Kuiper een dikke 40 duizend euro en wie weet wat het vervoer naar nederland wel niet kost. Maar dan heb je wel wat aparts.; Leo Weenink Blijft wel een gigantisch mooi ding!!!; Wim Jansen Hoeveel uur had hij nu gelopen Dick?

Video afspelen

De Baldwin tractor wordt gestart. Het is een Australisch product en staat te koop voor zestigduizend aud.

Klink op de link om het filmpje te zien: https://www.facebook.com/video.php?v=586501751481893&set=vb.158050430993696&type=2&theater

Reactie via Facebook: Peter Nijeboer Die kan hier de mesttank vast wel trekken!..

De lucht is mooi met zoveel kleuren. Vanavond heeft het geregend. En flink. Bij Kelvin Jobling - Quambatook VIC zelfs 23 mm in 20 minuten. Niet fijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 5 december 2014: Bezoek John Deere dealer, oldtimer museum en shoppen in plaatselijke supermarkt

De ochtend begint na het ontbijt bij de JD dealer. Daar staan katoenplukkers, maaidorsmachines en een JD met bijzondere, brede assen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terwijl de mannen naar het plaatselijke oldtimer museum gaan, shoppen de dames in de supermarkt de lunch bij elkaar. En al de groenten, fruit en noten zijn van Australische afkomst. We halen behalve het meest gebruikelijke ook perziken,... abrikozen, kersen en koekjes En ze smaken heerlijk, bijna alles gaat op. De kersen waren er zoveel dat we nog wat autofood over houden. Zo leuk om een land te bekijken door de bril van een supermarkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

F1 Wegwerk met een CAT
F2 Al wat groen is wordt actief beregend
F3 Schaduw is vreemd genoeg erg schaars, als het er is, staat het vol.

 

 

 

 

 

 

 

Een bedrijf wat zich bezig houdt met het volgroeien van kalveren tot volwassen dieren ten behoeve van de menselijke consumptie. Ze noemen dat een feedlot. We rijden er een rondje omheen. We treffen daar ook mooie mais aan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tussen de middag hebben we een broodjes en fruit lunch bij een uitzichtpunt. En we treffen er een koala in het wild. Een koala slaapt zo'n 20 van de dagelijkse 24 uur. Geen ander dier wat zo veel slaapt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook: Wim Jansen deze foto genomen bij de Baldwin eigenaar!; Trekkerskieken.nl Boven op een heuvel, zijn we 4 jaar geleden niet geweest. Bij de Baldwin man hebben we dit keer geen koala's gezien.

 

Beter konden we het niet zien. De vorige keer werd er een Komatsu in elkaar gelast. Wel wat tips gekregen van de receptioniste van Komatsu. Iets voor een volgende keer...

Reactie via Facebook:

Leo Weenink Ja toen hadden we meer geluk, en konden we als aapjes er op klimmen haha!!!

 

 

Deze foto's zijn gemaakt aan de oceaan. Zo'n 100 km boven Sydney. Het water is aangenaam van temperatuur. De korrel heel grof, je zakt er zo een stukje in weg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F1 Pelicanen in baai aan de oceaan
F2 Zwembad in de oceaan (haaien-vrij)
F3 Hele mooie kleuren...

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 6 december 2014: Bezoek aan Treinmuseum, Waterwerken en Merino

Drie bezoeken vandaag. Het eerste is bij een treinmuseum. De trein heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van New South Wales. Hier alleen treinen van deze staat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Nard Peeters Hmmm, de Roundhouse, waar doet me dat ook al weer aan denken.....?; Trekkerskieken.nl Natuurlijk. Aan de Steam Fair! Goooood memories :-)

F1 Schapentransport op de snelweg.
F2 Het lukt toch; kaketoes in de vrije natuur.
F3 Terwijl de mannen naar de waterwerken gaan, gaan de dames naar een winkelcentrum En daar zit de Kerstman. Een rij met wachtende ouders en glunderende kindjes.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De waterwerken van Goulburn zijn interessant voor de liefhebber. De rondleider is enthousiast en kan er veel van vertellen.

We drinken een kop koffie bij de grote Merino. Het schaap staat bij de zuid entree van deze plaats. De meesten van ons laten er een tasje vullen met souvemirs. Gerad een nieuwe cap, Arjan een vingerhoedje voor de verzameling van moeders, sokken van Merino wol, Wim een shirtje voor zijn kleindochter en Anneke een koala sleutelhanger.

We zouden op bezoek bij een schapenhouder, maar hij kan ons niet ontvangen. De eerste keer dat de regen ons programma dwars zit. De eigenaar zegt dat zijn terrein niet begaanbaar is en de wolschuur niet waterdicht. Jammer! Water kolkt langs de stoepranden en op diverse plekken stroomt het over de straat.

Ook 's avonds pech, we kunnen niet buiten zitten met het diner. Kinderen spelen met het water op de tafels en glijden over de natte vlonders. Feest dat het regent! Totdat Pa ze komt halen.

In ons motel, wat ook een restaurant heeft, een gokhal en bar mét life muziek blijven we hangen. Na sluitingstijd steken we de weg over en daar ook life muziek. We hoeven morgen pas om half negen klaar te staan dus kunnen we nog een extra drankje nemen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Simon Star Das een best schaap!!

Zondag 7 december 2014: Rit door diverse landschappen en bezoeken aan diverse tractoren en machine dealers

Vandaag een rustige dag. We hebben één lange rit voor de boeg. Door verschillende landschappen en door de stad Wagga Wagga met heel veel tractor en machine dealers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderweg een kop koffie. Onze Gerad bevalt het goed in Australië. Hij maakt onderweg vele aantekeningen. Voor en door hem rijden we deze route.

Hij had een tip gekregen, het is éven om. Maar het pakt goed uit. We zien enorme akkers graan én aardappels.

 

 

De eerste dealer heeft Claas en Amazone. We passeren ook Krone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rara en wat is dit? Wij wisten het niet. Er staat op de deur Multidrive 9195.

 

Reacties via Facebook:

Sandra Endenburg Heeft iets van de JCB, die zie ik ook op de achtergrond, maar of hij daar ook werkelijk iets van heeft weet ik ook niet

Harrie Kuiper Dit is een steyer multi 9195

Pieter-Jan Kampstra Retro look, lijkt in eerste instantie best wel wat op een "kikker

 

Western Star Trucks. Ze staan er voor het uitkiezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ook Case heeft een mooie rij opgesteld.

En dan is het tijd om te eten in een Farmers Restaurant. En daar hangt deze poster. Kun je dit in NL voorstellen dat er een speciale dames lunch wordt georganiseerd, aangekondigd met zo'n poster!

We zitten heerlijk buiten. De beachboys zijn er ook... Life muziek erbij. Het is vakantie en we genieten er volop van!

 

 

 

 

 

Als stad uitrijden is er nog een JD dealer. De tractoren staan er in de schaduw van de palmbomen. Mooi plaatje.

Onderweg zien we struisvogels, een buizerd, pharaan, kangaroes, giraf, kaketoes, grote mieren, wilde eenden, pelikanen en een waterskiër.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is zondag en de akkerbouwer maakt geen haast. Alles staat stil. De combines de aan en afvoer tractoren. En deze bunker met de Case tractor.

Velen laten de stoppels staan. Sommigen maaien deze wel af om er balen van te persen. Waar de ...stoppel nog staat lopen honderden schapen of koeien. We zien zelfs blaarkoppen.

En bij mij komt de gedachte en verwachting dat we de komende dagen ook oogst te zien gaan krijgen. Er staan hier nog tienduizenden hectaren graan vast. We zien ook volle sloten en akkers die teveel water hebben gehad. Hopelijk is dat niet de reden dat alles stil staat, want dan is het eerst nog wachten op goed weer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste foto van van deze dag. Het is heerlijk buiten zitten. We hebben een klein clubje maar o zo goed samen. De humor is met Wim, Erick en Peter ruimschoots goed.

Wat we wel missen is een wifi verbinding. Vanavond wederom geen mogelijkheid. En het meeste gaat via de app tegenwoordig. Misschien daarvoor toch iets bedenken als we weer in Australië komen. We (ver) maken ons prima!

((voor dit toestel hebben we een kort abonnement afgesloten - we zijn dan wel Down Under maar ook héél kortbij))

 

Reacties via Facebook: Hilda Langerak-Blom Gezellig en zo te zien een heerlijke temperatuur!!..fijn dat we zo mee kunnen ,,reizen''..Speciale groet aan zus Anneke en zwager Piet!!..; Jannet Veneman Ziet er gezellig uit! Best een beetje jaloers! Geniet er nog van daar aan de andere kant van de wereld.

Maandag 8 december 2014: Onderweg kijken naar akker met uien, bezoek aan veehouderijen en genieten van “zomerkoninkjes”

De ochtend begint als een echte vakantie met een ontbijtje op het terras. Omdat er veel motels geen ontbijt bieden, is zo'n vakantiehuisje juist prima. Spullen in koelkast en rustig ontbijten.

Als we een eindje op weg zijn, zien we akkers met uien. Gerad zijn specialiteit en dus even stoppen. Duidelijk zijn de irrigatie spuiten. Ondertussen dat we een paar foto's maken draait het busje.

 

 

 

 

 

Daarna rijden we naar onze eerste afspraak van vandaag. We gaan naar de veehouderij van Richard en Mariët. 11 jaar geleden zijn ze hier gekomen.
Mariët leidt ons rond. Later komt Richard er ook bij. En de backpackers en stagelopers uit NL.... We zien de melkstallen, swing over en melkrobot. Mariët zegt "de spenen zijn hetzelfde, maar verder gaat alles anders in Australië." Ze vertelt over de melkprijs, prijs van water, melktijden, robot, kalveren en zo veel meer wat op het bedrijf speelt. Ook temperatuur - in de winter is het 10 graden - dat is koud. Al bij 20 graden voelen ze zich al minder aangenaam.

De stal zoals het er nu staat willen ze verlengen. Nu worden er 750 koeien gemolken en hebben ze 400 ha land. Ze verbouwen italiaans raaigras, luzerne, en sorgum. Achter de stal zijn de voerkuilen.

We staan in de stal waar gevoerd wordt. Fent en Schuitemaker zijn erbij. Op dit bedrijf vier stagelopers en backpackers. Klik op de link om het filmpje te zien:

https://www.facebook.com/video.php?v=588403074625094&set=vb.158050430993696&type=2&theater

Dochter Sanne, heeft vakantie en houdt met haar quad de koeien in de gaten die langs de openbare weg grazen. Een spontane jonge griet van 14 jaar. Koeien is niet haar ding. Ze wil liever in agrarische machines verder.

Ze zijn importeur van Schuitemaker en gaan door het jaar heen naar zo'n 7 shows. Ook naar Tasmanië. De tijd vliegt voorbij. Tijd om verder te gaan.

F1 de stal is koel genoeg dat ze geen sprinklers nodig hebben
F2 De swingstal
F3 De robot doet het goed. Maar voordat het zover was....
F4 Mooi voer voor de melkkoeien.
F5 Fendt en Schuitemaker helpen bij het werk
F6 Richard en dochter Sanne in een onderonsje
F7 Balen en kuilen. Het bezoek was te kort om alle ins en outs foor te nemen. Een mooi bezoek. Meer weergeven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We eten bij de aardbeien boerderij onze lunch. Maar twee maanden van het jaar zijn er geen aardbeien, de rest van het jaar heerlijk sappige 'zomerkoninkjes'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de middag bezoeken we een bedrijf wat zich bezig houdt met oppervlakte irrigatie.

In de periode van 10 jaar droogte (1998-2008) dat er meerdere jaren volgden met maar 130 mm regen, kwam het besef om producten te ontwikkelen om het water wat er valt ook goed te benutten.

We zien eerst de fabriek. De verschillende producten en innovaties. Als een akker wordt geïrrigeerd staat een kast in het land. Deze geeft een signaal zodra het water de box heeft bereikt, gaat er een signaal naar de sluis. Deze sluit de deur.

De eigenaar, een man van leeftijd met veel kennis, verteld dat de zoutlagen in de bodem een gevaar zijn voor de te bewerken grond. Daarom moet met beregening het water er snel overheen. Trekt het te diep in de grond, dan komt het water in de bovenste lagen wat desastreuze gevolgen heeft. Verzilting (verzouting) zal optreden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Jeroen Van de Sande Heel interesant ....toch nog wat geleerd vandaag

We gaan met de eigenaar naar een veehouder. Deze heeft een 60 stands carrousel. En heeft diverse irrigatie toepassingen. We kijken niet alleen daarnaar maar horen ook dat de koeien hier worden geweid, iedere 7 dagen er water over de akker gaat, als er minder zon is, dan kan dat 10-14 dagen worden. Ook de melkprijs en de kostprijs worden besproken. Echt interessant vinden we.

 

 

 

 

 

 

 

Het laatste, en 4de bedrijfsbezoek is bij een Massey Ferguson dealer. Daar niet alleen MF, maar ook Fendt, Valtra en Deutz. Deze week gaan we nog een kijkje nemen bij Agcobin Melbourne. Er worden in Australië geen tractoren gebouwd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Met Peter Moerman (vandaag heeft hij de irrigatie bezoeken geregeld) eten we aan de Murray rivier. Wat een heerlijke plek. Voordat onze bestelling op tafel komt gaan sommigen van ons nog even met de voeten in het water.

Peter is al negen jaar in Australië en hij moet echt even denken over de NL woorden. Maar de 3 Dutch kisses bij het afscheid was hij niet vergeten.

Het bezoek is (wederom als we NL treffen) veel te kort. Als we in de auto zitten bedenk ik me nog zoveel te vragen. Maar de tijd was op... Vanaf half twee tot 8 uur wad het al een mooie tijd. Bedankt Peter! Good luck on you.

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Peter Goeman Ik heb bij Peter nog geweest als hij in Nederland woonde . Om material voor tractor pulling. Waar is de tijd naartoe .

 

De avond sluiten we af en beginnen we buiten onder het afdak.

 

 

 

 

Dinsdag 9 december 2014: Bezoek aan Dunstan graanbunkers, bezoek museum en tocht met radarboor op Murrayrivier

Video afspelen

 

Een radarboot op de Murray rivier. Prachtig weer vandaag. Allemaal goed bijgekleurd.

Klik op de link om het filmpje te zien:

https://www.facebook.com/video.php?v=588838907914844&set=vb.158050430993696&type=2&theater

 

Op weg naar Dunstan graanbunkers passeren we een punt waar het fruit óf opgegeten moet worden óf in de prullenbak moet achterblijven. Ze proberen hiermee alle fruitvliegen en eitjes te vermijden om gewassen te beschermen. Geconstateerde overtreding 600 dollar boete.

Als de mannen uitgestapt zijn bij Dunstan doen Anneke en ik het volgende; tanken, ramen binnen en buiten wassen, pak met flesjes water in supermarkt en paar perziken, borreltje voor vanavond, perziken snoepen en in tien minuten paar zomerhemdjes (we dragen iedere dag niet anders) voor ons beiden én op tijd terug.... Goed benut!

De mannen zijn erg tevreden. Indrukwekkend. Een moeder bunker met 9 assen. Details zal ik nog later bijschrijven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het landschap is voor ons super. Gestrekte vlakten, akkerbouw en koeienboeren op weg naar Dunstan. En we zien nieuwe dealers. Een Case IH dealer in een mooi pand. De tractoren staan onder dak of zonneluifels.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het grootste deel van de dag zijn we bij een goed onderhouden museum. Met diverse tractoren van minder bekende makelij.

We worden door een Nederlandse Australiër toegesproken en rondgereden. Hij én wij hebben daar plezier van. Hij verteld met humor en kwink. Voor het gemak eten we allen hetzelfde, zodat we voor de boottocht nog tractoren kunnen zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ronaldson-Tippet, Glasgow, Emprial, Benz Saunderson. Al wel eens van gehoord? Er komt een Australiër om erover te vertellen. Sommigen van ons bekijken de huisjes en winkeltjes van weleer, een aantal volgen de kenner van de tractoren op de voet. Totdat de radar boot zijn fluit laat horen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Paul Liefooghe Prachtig toch die oude mechaniek,veel robuster als die moderne rommel,

We maken er ook een tocht op de Murray rivier, Australisch langste rivier met 2508 kilometer. Met de warme zon en licht briesje is het in de schaduw goed vertoeven. De rondleider verteld een half uur. Maar ik heb niet geluisterd. Genoten van het buiten zijn, de zon, bomen en het voorbijtrekkende landschap. Volgende week zitten we gewoon weer achter een bureau, dus nu even bewust genieten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En over mooie foto's gesproken. Hiervan wil ik wel een behangetje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Video afspelen

Combinen in Victoria - Australië met een Gleaner.

Klik op de link om het filmpje te zien:

https://www.facebook.com/video.php?v=588876994577702&set=vb.158050430993696&type=2&theater 

 

Reactie via Facebook: Frans Kuijpers Haha breng ff paar pakkies stro mee

Woensdag 10 december 2014: Melbourne, bezoek aan Agco en we rijden de Great Ocean Road

Foto: Vandaag een dag rondom Melbourne. Later volgen wel foto's omdat het abonnement bijna leeg gebruikt blijkt...   Met ons allen goed.   Morgen nog een dag; naar Iveco, rit in stoomtrein en naar de Pinquin Parade. Vrijdag vertrekken we om 15u en verwachten de volgende ochtend om 07u in NL te arriveren.   Goede groeten van ons allemaal!

Vandaag een dag rondom Melbourne. Later volgen wel foto's omdat het abonnement bijna leeg gebruikt blijkt...

Met ons allen goed.

Morgen nog een dag; naar Iveco, rit in stoomtrein en naar de Pinquin Parade. Vrijdag vertrekken we om 15u en verwachten de volgende ochtend om 07u in NL te arriveren.

Goede groeten van ons allemaal!

Reacties via Facebook:

Ria Veneman Wim Wittenberg ((en de rest natuurlijk ook)) nog veel plezier en een goede reis terug.

Hilda Langerak-Blom Prachtige foto, geniet van de laatste dagen en een goede terugreis naar NL.

Op weg naar Agco passeren we een dealer van CAT. Er staat o.a. een D11. De grootste bulldozer die CAT maakt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De mannen komen ruim 2 uur later weer naar buiten. Ze hebben veel gehoord en vonden het bezoek goed. Na de Agco een lunch met ijsje na in de haven. In de verte de hoogbouw van Melbourne. Piet en Anneke maken zelf ijs en dit zelfgemaakte ijs vinden ze erg lekker smaken.

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook: Theo Veehof Coopers crossing nog gezien? (Flying doctors); Wim Jansen oude bekende!; Christiaan Rodenburg Nieuwe smaken proeven voor IJsboerderij Labora

We passeren een school. De kinderen zijn in uniform. En dragen allen een hoed.

Great Ocean Road. De weg langs de oceaan is voor surfers en dagjes mensen zoals wij om van te genieten; prachtige kleuren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leuke horeca doen ons de dollars laten rollen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En plots hielt het asfalt op. Een natuurlijke weg volgde en we zagen meerdere kangaroes.

's Avonds een metalen kerstboom die ze in vele kleuren verlichten. Na het eten aan het water drinken we onze 'restantjes' op en luisteren youtubes. Het is al na elven dus we hoeven niet meer de straat op. Zo kan het ook!

De auto is leeggehaald. De koffers gewogen. Nog een lange dag morgen, dan zal ons de tijd ontbreken.

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook: Daniëlle Bouwman Goede reis maar weer!; Kris Cappelle goede terugreis ! het was fijn om jullie te volgen down under!; Bert Korenblek Helaas weer een reis bijna aan zijn eind. Weer even afkicken en wachten op jullie volgende reis. Goede reis terug.

Donderdag 11 december 2014: Rit met Stoomtrein en bekijken van natuurverschijnsel

 

 

 

 

We rijden met de stoomtrein ruim een uur door het tropische zuiden van Victoria. De trein waggelt over de rails. Zo ging dat vroeger dus.

 

Varens van enkele meters hoog. Bomen waar hele schillen afbladeren. Maar ook gewone planten als bloeiende bramen, vele sieruien in paars blauw en witten. Bloeiende bomen waar ik de naam niet zo van ken.

 

 

 

 

Vanavond bekijken we een natuurverschijnsel. Het is alleen een poos wachten voordat ze verschijnen. De pinquins komen al jaren op dit punt aan land.

Op weg ernaar toe komen we door een agrarisch land waar vee loopt en balen liggen. Dit lijkt nog het meest op ons Nederlandse landschap. Groene akkers. Gemaaide velden.

 

Reactie via Facebook: Mark Manders Mooie foto!!!!

 

 

Vrijdag 12 december 2014: Terugreis naar Nederland

We zijn er klaar voor! Nou ja, eigenlijk is het wel heel goed bevallen. Het landschap, de mensen, het leven hier de geweldig aangename temperatuur....

Peter plakt er nog een paar weken aan voor bezoeken aan bekenden in Australië en dan gaat hij door naar Nieuw Zeeland.

Wij hopen morgen een zonnetje in NL te zien Een vlucht van 8,15 en 13,5 uur en dat in een dag. We gaan 10 uren terug in de tijd.... Tot in Nederland!

Bedankt voor het volgen! Jullie berichtjes, de 'vind ik leuk', het delen en ook de vele reacties op het bericht van mijn moeder.

Tot ziens, tot Trekkerskieken!!

P.S.: Je kunt me treffen op de lanbouwbeurs in Assen volgende week, di-wo-do 13-22 uur. Locatie TT hal Assen.

 

Reacties via Facebook:

Leo Weenink Goeie terugvlucht(en)!!!Wat t zonnetje betreft..... Heb je je zuidwestertje mee? Die heb je wel nodig denk ik!!!; Aalt Nijhoff Slecht weer storm en regen , breng de zon mee?; Christiaan Rodenburg Zware storm op Texel, welkom terug.; Rene Ligtenberg Blijf daar!!!!; Trekkerskieken.nl Ze zouden hier zeggen "We hebben het heel hard nodig." De wereld op zijn kop.; Rene Pieterse Goede vlucht terug hier stormt het dus je kunt beter daar blijven.; Jannet Veneman Goede vlucht terug.; Sippina Froentjes-Dijkstra Goede vlucht terug en bedankt voor het verslag en de prachtige foto's, heb er weer van genoten!!; Peter van der Horst Goede vluchten en het was weer leuk om te volgen, het waren leuke verslagen.

Zaterdag 13 december 2014: Terug in Nederland

Geland 08.28u. Bijna 2 uur later dan het vluchtschema terwijl we niet later instapten. We vertrokken wel bijna 2 uur later dan gepland. Maar we zijn er. Dus ok.

En dit was de ervaring wat zo vaak '23 uur vliegen naar Australië' wordt genoemd. Maar onze ervaring is heel positief. Zelfs Gerad met zijn 2 meter lengte heeft vele uren geslapen. Niemand van ons heeft geijsbeerd in de gang. Of verveelt rondgehangen.

De eerste vlucht was ik bewust wakker gebleven. We stapten om 23.30 in voor de 2e vlucht. En het slapen lukte wel acht uur van de bijna 16 uur lange zit.

De groetjes van ons allen.

Reacties via Facebook: Hilda Langerak-Blom Welkom in Nederland........; Ria Veneman Welkom thuis...Wim Wittenberg ((en de anderen natuurlijk ook)); Sandra Endenburg Gelukkig veilig wwer thuis, ik heb het niet zo op vliegen; Rene Pieterse Welkom home; Bert Korenblek Welkom terug in het koude land.; Jacqueline Doosje Welkom thuis!