Red Power USA 2013

Van geen merk zijn zoveel tractoren gebouwd als Farmall, International-Harvester, meer dan 5 miljoen. Daarom een speciale Red Power reis, langs fabrieken, verzamelaars en meerdere boeren. We rijden in de oogsttijd door de staten Wisconsin, Illionois, Iowa, Minnesota, Nebraska en Noord- en Zuid Dakota.


Klik hier en volg het reisverslag van dag-tot-dag.

 

Origineelmetnamen13x19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 20 oktober 2013 10.00 uur NL / 03.00 uur USA

Een sms van Rudy – de ervaren USA reiziger en Trekkerskieken deelnemer die de groep wegbrengt - vanaf Schiphol. ‘We zijn al met de laatste koffers bezig’ en
even later het bericht dat iedereen door de douane is. Da’s mooi, we draaien ons dan nog een paar keer om, op ons uitrustadres in de USA. Vrijdagmiddag vertrok
de groep Oogst en Fabrieken. De zaterdag werd gevuld met uitrusten, de was draaien, drogen en vouwen, de auto poetsen van buiten en binnen, een stapeltje
mails weg te werken en weer op tijd het mandje in.

Op de gang krioelt het van de meisjes en meiden. Ze rennen van kamer naar kamer, dol van een avondje weg van huis met zoveel leeftijdsgenootjes. Morgen is er een wedstrijd van de Brighton Bears en ze zijn cheerleader. Ze feesten er nu al op los. Op de deuren hangen kaarten wie waar slaapt met strikken en sierlijke letters gemaakt. Vanochtend aan het ontbijt ook een gekrioel van geluid en springende grietjes en grieten. Een grote strik in de haren, pakjes met mooie kleuren en het gezicht ook kleurig opgemaakt met een afdruk van een berenklauw in oranje glitters. Ook de moeders zijn in stijl. Allemaal dragen ze een eigen shirt, maar wel is duidelijk dat ze hierbij horen getuige de opdruk in glitters en kleurrijke letters.

--

Even een tip om het reisverslag te volgen. Tijdens de dagen wordt er via Facebook berichtjes gepost. Omdat we meer dan 1 foto maken, worden deze berichtjes gepost onder Anne-Marie Meijer en vervolgens ‘geshared’/doorgelinkt naar de Facebook pagina Trekkerskieken. Als dit is gebeurt zorgt thuis ervoor dat de berichten onder de naam Anne-Marie Meijer worden verborgen. Want het is niet mijn feestje, maar een Trekkerskieken reis. Technisch kan dit nog niet anders of heb jij de tip waarop wij wachten?

Als de berichtjes op Facebook staan wordt dit tijdens kantooruren doorgezet naar de website/reisverslag. Het reisverslag op de website is dus wat vertraagd. Maar alles wat op Facebook wordt gepost komt ook daarin te staan. Wil je ook de reacties van de mensen lezen, dan is een Facebook account toch wel een aanrader. En het is zo leuk, daar zal je geen spijt van hebben en anders ben je zo weer afgemeld, nadat we weer thuis zijn.

Alvast veel plezier gewenst met het volgen van deze unieke reis. We hadden niet eerder een RedPower reis met de spotlight volledig op rode tractoren. Wij hebben er zin in want het bevat vele bijzondere bezoeken. 

Groeten, Dick en Anne-Marie Meijer – Trekkerskieken.nl

---

Schiphol op naar Chicago vakantie (foto links ontvangen van Patrick Messing)

Chicago vliegveld. Ook de Nederlandse vlag wappert ontspannen op deze zonnige zondagmiddag. Over ongeveer 10 minuten heeft de groep de formaliteiten afgerond en kan de reis RedPower verder in de USA. Dick en ik zijn in Chicago gebleven nadat de reis Oogst en Fabrieken afgelopen vrijdag naar volle tevredenheid was afgerond.

 

Ja! Daar zijn ze.
De 20 deelnemers van de RedPower tour. De vlucht was al van het bord af. Het heeft langer op deze zondag geduurd als dat we gewend waren op een ddw dag.

Reactie via Facebook:

Rudy Linthorst Ze hebben een goede vlucht gehad?
Trekkerskieken.nl Yep. Landing 1410 en het was al bijna 16 uur dat ze de formaliteiten klaar hadden.

Onderweg eten we een warme hap in een winkelcentrum. Voor ieder wat wils en lekker vlot. Ons biologische systeem laten we hiermee weten dat debdag nog niet gedaan is.
Een uur nadat we ingecheckt zijn verzamelen we ons in de lobby. Het is voor de meesten nog te vroeg om nu al te gaan slapen. Dus drinken we ons eerste glaasje op RedPower.Foto: In de bar toasten we op de RedPower reis. Na een algemeen gebabbel komt de eerste mop over tafel. Ja natuurlijk een goeie groene.     Heer o Heer ik rijd een John Deere  O God o God, maar hij is alweer kapot  -Fryso-    Nothing kills a deere like a Magnum.   -Anton-    Zo kan ie wel weer voor een zondagavond. Er komen weer andere onderwerpen op tafel. Op de vele TV's is er een rugby wedstrijd.     Als het bezoek van morgen ter sprake komt weet Patrick direct te noemen dat het een Case 1570 is op de omschrijving 'witte Kees' met Amerikaanse vlag. Uitgebracht in 1976 vanwege 200 jaar onafhankelijkheid somt hij verder op. Deze staat bij de fabriek achter op het terrein.     We zijn nog niet allemaal overtuigd van Amerikaans nat. Er staan flesjes Heineken en een Becks. Maar laat wordt het niet. De meesten liggen rond negenen tussen de lakens. Dan is het in NL 4 uur in de ochtend geweest. Nog net geen klokje rond, maar goed genoeg voor een eerste dag.

In de bar toasten we op de RedPower reis. Na een algemeen gebabbel komt de eerste mop over tafel. Ja natuurlijk een goeie groene.

Fryso:
Heer o Heer ik rijd een John Deere,
O God o God, maar hij is alweer kapot. 

Anton:
Nothing kills a deere like a Magnum. 


Zo kan ie wel weer voor een zondagavond. Er komen weer andere onderwerpen op tafel. Op de vele Tv's is er een rugby wedstrijd. Als het bezoek van morgen ter sprake komt weet Patrick direct te noemen dat het een Case 1570 is op de omschrijving 'witte Kees' met Amerikaanse vlag. Uitgebracht in 1976 vanwege 200 jaar onafhankelijkheid somt hij verder op. Deze staat bij de fabriek achter op het terrein. We zijn nog niet allemaal overtuigd van Amerikaans nat. Er staan flesjes Heineken en een Becks. Maar laat wordt het niet. De meesten liggen rond negenen tussen de lakens. Dan is het in NL 4 uur in de ochtend geweest. Nog net geen klokje rond, maar goed genoeg voor een eerste dag.

Reacties via Facebook:

Rene Pieterse welk hotel hebben jullie in Chicago
Cartje de Witte proost
Trekkerskieken.nl Hoi Rene, we slapen deze reis niet in Chicago.

Maandag 21 oktober 2013; bezoek CNH fabriek – Racine

 

 

 

 

 

 

 


Buiten begint de dag erg fris. We zijn deze reis wel een winterjas, handschoenen en muts nodig.

We beginnen deze eerste volle dag in de USA met een bezoek aan de CNH fabriek in Racine WI. Natuurlijk komen we wat te vroeg zodat we buiten kunnen rondkijken.

Binnen staat er koffie klaar en lekkere koeken. We krijgen een bedrijfspresentatie en de fabrieksmanager komt ons officieel welkom heten. In Racine wordt de Magnum tractor gemaakt. Maar ook onderdelen van andere Case fabrieken. De rondleiders hebben meer dan 30 jaarervaring en kunnen veel vertellen over de processen. Het bedrijf is gestart in 1844 door Jerome Increase Case. Hij begon met dorskasten. In 1915 werd de eerste benzinetractor geproduceerd.
In 1929 werd de overgang naar een tractor met rubberen banden gemaakt.
In 1985 werd het agrarische deel van IH overgenomen en zo kwam in 1987 de eerste Case IH.
De volgende dia gaat over de motorinhoud, pk's en Case claimt de meest geluidloze cabine te hebben van dit formaat. In deze fabriek wordt gemaakt Magnum 180-340.

De fabriek is 35 ha overdekt, totaal terrein 58 ha. Van alles wat hier wordt gebouwd blijft 70% in de USA. De voorraad van de onderdelen is gereduceerd van 3/4 dagen naar een kar met onderdelen die nodig zijn voor de betreffende machine. Iedere tractor die voorbij komt een eigen kar met onderdelen. De voorraad is daardoor omlaag gegaan en de werkomgeving rustiger en efficiënter. Ook zijn ze flink met de verfkwast rondgegaan en daardoor oogt het veel overzichtelijker.

Er worden momenteel 40 tractoren geproduceerd verdeeld over twee werkploegen. De eerste groep start om 06uur tot 15uur. De volgende groep gaat tot 24 uur door. Er werken hier 800 mensen. Sommige afdelingen gaan 24/7 door, dit zijn de robots.

Tot slot krijgen we nog een stukje over veiligheid voordat we door de fabriek gaan. We worden opgesplitst in een Engels sprekende groep en een groep die de vertaling van Dick te horen.

Productieduur is zes dagen. Tussen bestelling en levering is op dit moment 3 maand. Ze kunnen max 70 tractoren per dag produceren. Het is beter regelmatig te produceren i.v.m. continuïteit van ingehuurd personeel.

 

 

 

 

 

 

 

Foto: Na de zeer interessante rondleiding die 1,5 duurt kunnen we de winkel bezoeken met veel nieuwe en leuke spullen. Helaas ontbreken nogal wat maten zodat niet een ieder kan slagen. De komende weken zullen we echter nog dealers en winkels bezoeke die vast ook nog eea hebben.    We worden opgehaald voor de warme maaltijd. Bedoeld als lunch maar met soep, een bord rijst met vlees en gebakken grownten, evt. schaaltje rauwkost en dan - zo Amerikaans - een koekje na.

Na de zeer interessante rondleiding die 1,5 duurt kunnen we de winkel
bezoeken met veel nieuwe en leuke spullen. Helaas ontbreken nogal wat
maten zodat niet een ieder kan slagen. De komende weken zullen we echter
nog dealers en winkels bezoeken die vast ook nog e.e.a. hebben.
We worden opgehaald voor de warme maaltijd. Bedoeld als lunch maar met
soep, een bord rijst met vlees en gebakken groenten, evt. schaaltje rauwkost
en dan - zo Amerikaans - een koekje na (foto links)

De andere foto’s zijn op het terrein rondom de CNH fabriek in Racine, WI.

 



Een locatie waar we niet eerder waren. Het hoofdkantoor van CNH in Racine. Veel is er voor ons ook niet te zien. De ontvangsthal waarin o.a. de eerste
stoomtractor staat. We zijn hier maar kort en horen dat deze grond al sinds de oprichting in gebruik is door de firma Case.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eigenlijk te veel foto's. Maar het was te bijzonder om dit niet vast te leggen. Eerst maakt we een groepsfoto bij de koperen Eagle. Dan lopen we een stukje, steken de straat over en gaan het oorspronkelijk kantoor van J.I. Case binnen. Aan het houtsnijwerk kun je zien dat het oud is en voor die tijd erg luxe geweest was. Hier staat de allereerste dorskast door die de oprichter zelf had gemaakt. Nadat het gelukt was de eerste vijf in korte tijd te verkopen was zijn bedrijf gestart.

Na de middag gaan we naar het hoofdkantoor van CNH. We worden verwelkomt in een grote open hal. Een wauw moment. Nooit eerder waren wij hier.
De arend is door J. Case gekozen omdat de vogel bij de terugtocht na veldslagen zo trots op de schouder van de manschappen toekeek. De arend wordt ook wel
Old Abe genoemd, vernoemd naar Abraham Lincoln. De president van de USA die het voor elkaar kreeg on de individuele staten te verenigen tot wat het nu nog steeds is.

Daarna gaan we door naar het originele hoofdkantoor van dhr. Case zelf. Hier staat ook zijn bureau en stoel. Een originele dorskast waarvan hij er eerst vijf had gemaakt waarna het bedrijf pas werd gestart. En diverse schaalmodellen. Het gebouw van marmer en Case IH zijn industrie pionier met eerste te zijn met:
- Benzine tractor in 1892
- The farmall 1923
- Axial flow combine 1977 (trommel vooraan machine waardoor hogere snelheid en beter geoogst kom worden
- Precisie landbewerking 1995
- Dubbele koppeling 2009

(((even opslaan)))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

((((vervolg)))
Ondertussen zijn we een gebouw verder waar het Hoofd Verkoop van CNH ons te woord staat. Hij verteld over de opdracht die hij voelt om de wereldbevolking ook in de toekomst van voldoende producten te kunnen voorzien. De bevolking groeit naar 9 mln. inwoners terwijl het land niet toeneemt maar afneemt wat gebruikt kan worden voor agrarische doeleinden. Er zal dus een hogere productie gehaald moeten worden.
De visie staat op 3 pijlers: bescherming van de grond, efficiënt power (brandstof besparing en verbeteren van prestatie) en precisie landbewerking. Hierbij is er veel meer mogelijk maar daar moet de wetgeving hierbij ook worden aangepast. Technisch kan het allemaal al, de onbemande tractoren als voorbeeld.
Aan Research en Development wordt jaarlijks 650 mln. dollar besteed, dat is iedere dag 1,8 mln. dollar ofwel met de huidige koers 1,3 mln. euro per dag!!

We lopen weer teug naar het eerste gebouw en daar komt het hoofd verkoop ons verwelkomen. Het is niet gepland maar wel interessant. Je voelt de krachtige uitstraling van het bedrijf. Zo'n anderhalf uur duurt deze ontmoeting. Echt een kers op de slagroomtaart!

Al met al is onze eerste dag USA gevuld van 8 tot 16 uur met Red Power! En dan is de dag nog niet voorbij.

 

 

 

 

 

 

 

Deze pulling tractor is van Nick Skaar. Hij woont in de buurt van Madison WI. Zijn ouders komen uit Noorwegen en vandaar de gekozen naam voor zijn hobby.
Omdat de temperatuur rond het vriespunt zakt gaan de dames mee naar binnen. De foto's van de tractoren volgen nog..... P.s. die zijn ook rood

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Martijn Groen Dat mis ik hier steeds meer dat prachtige spuitwerk
Marco Hommering prachtmachine
Martijn Groen Dat vind ik ook Marco Hommering al is t een rooie
Marco Hommering wat jij zegt is wel waar over et spuitwerk Martijn Groen, et maakt de trekker af , zelfs een groene.
Rudy Linthorst Extra informatie. Afgelopen seizoen is Nick kampioen geworden in de Super Farm competitie van de PPL (Pro Pulling League). De tegenhanger van de Grand National bij de NTPA.
Brian Dain I recognize that tractor. Rudy Linthorst did it swim over to play with your friends?
Rudy Linthorst Nope. My friends are travelling across the USA and they visited the team.
Trekkerskieken.nl De spatborden zijn zo anders, echt een sporttractor.
Marco Hommering toevallig ook al nieuwe shirts van deze machine????????

 

Bij de gelegenheid op de hoek eten we onze eerste hamburger van deze reis. Voor dit moment makkelijk gekozen zodat we niet al te lang hoeven te wachten. Vanmiddag aten we al goed, dus dit is prima. Je kan er zelf nog een salade bij maken.
Het hotel is dan nog een kwartier rijden waar we even na achten arriveren. Voor de liefhebbers nog een afsluiter om de hoek.

 

 

 

 

Ja dan eindelijk gevonden.
Dankzij de tip van Marjolijn. Al tijden wist ik niet via de pagina meerdere foto's te plaatsen. En dat is nu dus wel gelukt. Tsja! Bedankt Marjolijn!
Dat betekend ook dat het verslag hier stopt onder mijn eigen naam en verder gaat onder de Fbpagina Trekkerskieken. Als de pagina liked en aangeeft dat je berichten in je mailbox wilt ontvangen, dan ben je het eerst op de hoogte van nieuwe berichten en foto's.
Wil je weten hoe je dit instelt? Mail naar Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken en vermeld in het onderwerp reisverslag. Dan stuurt Marjolijn je a.s. donderdag daarvan een uitleg.

 

Dinsdag 22 oktober 2013; bezoek Case/NH dealer en verzamelaar

Ons hotel in de ochtend. De ramen van de bus zijn bevroren. Vandaag gaan we een flink eind rijden richting St.Paul. Een uurtje rondkijken bij een Case NH dealer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Rene Lagerwerf Gelukkig is er ook nog rood in usa wand het was veel groen lasten 14 dagen
Trekkerskieken.nl Klopt Rene, daar ga ons nu niet op betrappen
Alleen vandaag al bij 1 verzamelaar ong. 180 voornamelijk Internationals. En een paar Case tractoren voor het werk.
Rene Lagerwerf Dat gaat de goede kant op nog

 

 

Binnen staan de sneeuwfrezen opgesteld en ook een hele rij met Case kleding, caps en mutsen.

 

Reacties via Facebook:

Martijn Oortgiese Dus weer een hoop ingekocht voor Zwolle
Trekkerskieken.nl Hey Martijn, seeekerz. :)

 

 

We rijden prachtig binnendoor naar het volgende adres. Een verzamelaar. Ver weg van de snelweg. Als we uitgestapt zijn valt er een ding direct op, het is hier volledig stil op een passerende auto na.
Sinds 1852 is dit een boerderij, maar nu Ken en zijn broer Dick rond de 70 jaar zijn, wordt er niet meer gemolken. Sinds de spoorlijn aangelegd is kon het gebied beter ontwikkeld worden.Er is onlangs een nieuw boek uitgegeven waarin 14 tractoren van deze familie in vermeld staan. Ook op de jaarkalender staat een tractor.

De 340 Grove zijn er maar zes van gebouwd.De 340 LP gas in gele uitvoering is ook bijzonder, zover bekend is er 1 exemplaar.De Farmall 400 diesel heeft ook een elektrische generator Ze verzamelen lp gas,Ze houden een open dag en dit jaar trokken ze 700 mensen uit minstens zeven staten. Dit doen ze liever dan tractoren wegbrengen naar een show. De laatste keer brachten ze 50 tractoren naar een show. De totale collectie telt 100 tractoren. Ze restaureren zelf.In 1968 begon Dick aan tractorpulling op 25 jarige leeftijd. Ook dit jaar deed hij drie keer mee en won daarmee twee 1ste en een 2de prijs. Het is lastig wegkomen bij deze gastvrije familie. Zoveel te zien en ze blijven vertellen. Hier komen we vast nog eens weer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Jan Merkx Dat zijn wel heeeeel mooie adressen!! Hoe vind je ze toch? Echt te gek!!
Trekkerskieken.nl Hahaha. Jahaaaaa. Dit was idd te gek. Schuur na schuur. 101% perfect. Uniek, zeldzaam of gewoon mooi en veeeel. Geen 100 maar 180 tractoren.... Rood dan he.

 

Ze hebben twee personeelsleden die zich full time bezig mogen houden - op kosten van de baas - met het opknappen van tractoren.

Reacties via Facebook:

Ankie Elzinga Veel plezier Jan geniet ervan.
Trekkerskieken.nl Dank namens Jan! Hij heeft het prima naar de zin.

 

 

 

Nog een schuur met exemplaren die bij aankoop al 75000 dollar kosten. Ook diverse posters, foto's en emaille borden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Frans Kuijpers mooi gevuld schuurke
Trekkerskieken.nl Zie je het dak!?!

(foto links)

"Deze tractoren lekken alleen olie om hun territorium af te bakenen."

Reacties via Facebook:

Gerwin Schuurman Oh dus daar is die van mij mee bezig!!!
René Kikkert Ford denk .....Haha
Bartje Winkel schitterend


(foto rechts)

"Het meest waardevolle antiek, is een oude vriend."

 

 

 

 

 

Groepsfoto bij de IH verzamelaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

De warme hap eten we in dit glimmende eettentje. Marilyn Monroe, de Blues Brothers, Elvis en James Dean wachten ons buiten op.

 

Reacties via Facebook:

Rene Pieterse dennys diner blijven leuke restaurants
Leo Weenink Ja hier ben ik ook al es geweest
Bert Korenblek Eet smakelijk. Maar dat goed daar.

 

 

 

 

We gaan even langs bij de International vrachtwagen dealer. Ze hebben 5 vestigingen met zo'n 350 werknemers. De economie is lang traag geweest maar het lijkt nu toch weer wat te groeien. Euro 5 is benodigd om trans-Atlantisch te rijden. Oudere trucks mogen wel rijden maar zijn beperkter - net als NL. Ontheffingen voor gewichtsklassen gaan per staat. Automatische bakken worden wel gevraagd maar voornamelijk handgeschakeld en ook dubbele koppeling.

Alleen bedrijven die echt veel mailen maken proberen de truck meer te stroomlijnen. Er worden dan onder de trailer kunststof schilden aangebracht. Ook betere aansluiting tussen truck en trailer levert gewenste verbeteringen. Op een gallon kan 1/10 mijl verder gereden worden.
In NL kan een brandstofverhouding behaald worden van 3,3 / 3,4 km per ltr. Hier is het 3,2 omdat men hier harder mag rijden en meer heuvels.
Ook zijn er toevoegingen aan brandstof om betere milieuprestaties te behalen.

We staan buiten en mijn vingers zijn stram van de koude buitentemperatuur. Even, net als de boys, de handen diep in de jas. Maar de kou wordt getrotseerd want we willen nog graag in een truck zitten. Om de beurt in het type Pro Star Eagle. Deze kost zo'n 150.000 dollar. Sommigen lopen nog een rondje, willen graag nog een folder of zitten al lekker in de bus met de verwarming aan.

 

 

 

 

 


Woensdag 23 oktober 2013: verjaardag Jelmer, bezoek motoren testbedrijf en Red Line Fever Pulling Team

Foto: De ochtend begon met een hoera voor Jelmer. Hij is vandaag 18 jaar geworden. Maar daar mag hij officieel niet een borrel op drinken omdat je hier in de USA daarvoor 21 jaar moet zijn.De ochtend begon met een hoera voor Jelmer. Hij is vandaag 18 jaar geworden. Maar daar mag hij officieel niet een borrel op drinken omdat je hier in de USA daarvoor 21 jaar moet zijn.

Reactie via Facebook:
Rene Pieterse gefeliciteerd ja dat is effe anders dan hier maar een biertje op de kamer is geen probleem; Trekkerskieken.nl Jelmer, van harte gefeliciteerd namens de Trekkerskieken thuisbasis. Drink er maar één namens ons en als het niet anders kan dan maar stiekem.
Trekkerskieken.nl Sorry thuisbasis! Maar wij hanteren als reisbegeleiders toch echt een nullijn. Ter bescherming van de persoon, medereizigers en ten gunste van oponthoud voor de reis. Daar hebben we de afgelopen tien jaren genoeg voorbeelden van gezien. En wat iemand op zijn kamer doet, dat is privé.
Trekkerskieken.nl Zo zien wij het ook Rene!
Trekkerskieken.nl Hallo reisbegeleiders, dat is natuurlijk ook helemaal goed en zeer verstandig. En inderdaad wat iemand op de kamer doet is helemaal privé

Bij het tankstation kopen we een kop koffie. Zo wordt dat hier gepresenteerd. Eerst de keuze hoe groot je de beker wil. Dan heb je nog twee keuzes betreffende melk en suiker. De melk heb je al gezoet in diverse smaken zoals vanille, hazelnoot, en de suiker idem.

 

 

 

 

 

 

 

Wij hebben een heel technisch bezoek voor de boeg. Het gaat over motoren, pk's, luchtstroming. Alom verbeteringen in om aan de motor en die te testen of het gewenste resultaat wordt bereikt. Ben je er nog? Dan gaan we verder. We gaan naar een testbank waar de automatische transmissie wordt getest. Wat is het verlies tussen de 1ste, 2de en 3de versnelling. Er zijn in de USA zoveel meer motorsporten met flinke klassen. Wat maakt jou beter dan je concurrent. Er worden verschillende transmissies test machines gebouwd, maar deze variëren van enkele duizenden tot 50.000 en dan heb je nog duurdere systemen. En het goed gebruiken ervan en de uitslag te lezen en te vertalen naar een actieplan.

Klanten kunnen zijn kennis en testbank huren voor 70 dollar en vier uur benodigd voor een motor. Er worden dan zo'n 15 verschillende testruns gemaakt. Hier is 2000 Pk het maximum. Er kunnen hier alle gewenste aanpassingen gedaan worden. Een vliegwielexplosie is het gevaarlijkst. Als ze gegoten zijn, die kun je beter niet meer testen. Gewoonweg niet sterk genoeg. Bij de explosie ging een stuk door de vloer die 12 cm beton dik was, zo de grond eronder ingeschoten. Op hetzelfde moment vloog een ander stuk door de massieve muur, stuitte op een kabel en sneed die nog voor 3/4 deel en was toen uitgeraasd. Erg gevaarlijk!!

Dan over olie, we merken nauwelijks verschil. Oudere motoren doen het beter met zink. Maar moderne motoren hebben geen bijzondere toevoegingen nodig volgens Ron die in zijn leven al meer dan 8000 motoren heeft getest in zo'n 25 jaar. Dan over persoonlijke dingen. Er moet doorgewerkt worden tot je 65e levensjaar en krijgt dan je ziektekosten door de overheid vergoed. Ook krijg je een pensioentje. Je kan er niet voldoende van leven. Het is een aanvulling op wat je zelf al hebt.
We hebben nog een aantal vragen en dan bedenkt Ron zich nog dat hij ook koekjes heeft die zijn vrouw heeft gebakken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Jans Stevens Zeer interessant dus
Jan Merkx Heeel interessant! Ja wanneer mag je bij zoiets, met je neus erop, da meemaken?

 

 

 

 

Na de broodjeslunch rijden we Minneapolis uit en rijden het platteland weer in. De maïs staat ook hier nog op stam te wachten. Eerst zwerven we uit over het erf en maken van de twee STX met werktuigen foto's.

 

 

Gisteren is er volop geoogst en de droger staat nu nog te stampen om het te drogen. Vorig jaar was hier de oogst al klaar op 11 okt. dit jaar nog niet op 11 nov. Het is nu al kouder dan normaliter. Veel regen gevallen wat ook wel nodig is, maar nu niet goed uitkomt, nu er nog zoveel geoogst moet worden.

 

 

In de werkplaats is de temperatuur heel wat aangenamer. Esdon Lehn heeft twee tractor pulling tractoren. De RedLineFever en RLF too. Beide tractoren zijn welhaast onherkenbaar. De motor en alles wat daaraan zit is er vanaf.

 

Alle deelnemers krijgen een RLF T-shirt. Buiten staan de machines werkloos. De mais die gisteren is geoogst is te nat en wordt gedroogd. Door sit rondpompen via de droger kan er geen nieuwe mais bij. Esdon Lehn heeft akkerbouwbedrijf van 450 ha waarvan de helft dit jaar verbouwd is met mais.

 

 

Foto: Groepafoto bij bezoek Esdon Lehn.Groepsfoto bij bezoek Esdon Lehn.

 

 

 

Kentekenplaten kun je op persoonlijke voorkeur laten maken.
(gemaakt op de boerderij van Esdon Lehn)

 

 

 

 

De 600ste persoon die de Facebook pagina Trekkerskieken leuk vind is Arno Messing. Hij is de broer van onze deelnemer Patrick. Bedankt Arno voor het volgen van het reisverslag! Hierbij een fotootje van Patrick. Hij stuurt nu de bus richting Fargo ND zodat ik tijd heb om het reisverslag bij te werken. Naar Fargo is het een goede 200 mijl / 320 K op een en dezelfde weg!!

Reacties via Facebook:

Arno Messing Beroeps chauffeur. Kiek moar uut
Rene Pieterse effe een vraagje kun je zo'n bus met gewoon rijbewijs rijden of heb je nog een ander rijbewijs nodig
Trekkerskieken.nl Rijbewijs B is voldoende. Maar wel eerst de verkeersregels weten wat hier anders gaat dan in NL, dat rijdt wel net zo veilig en prettig.
Bert Korenblek Mooi werk dat rijden daar. Zitten en gaan
Rene Pieterse ik dacht altijd dat je een soort van bus rijbewijs nodig had hiervoor dit is inclusieve bestuurder 11 personen als ik t goed heb.ja de regels zijn net effe anders dan hier maar ik vind het wel een stuk relaxter rijden ook minder borden langs de weg.wij hebben altijd minivans dus meestal met 4 hooguit 5 man erin plus bagage dan zitten ze ook vol met 5 en dom dom hebben we hier ook gekocht met usa kaart hadden we in 1 reis terug verdiend bedankt voor de info en nog een veilige reis gr rene.
Mark Manders Met een c rijbewijs mag je hier ook een schoolbus rijden.

Donderdag 24 oktober 2013; Bezoek Titan, CNH fabriek North Dakota en bezoek museum

Krabben in de vroege morgen.

Reactie via Facebook:

Rene Pieterse dit zijn wel rental busjes. ook de winter is daar in aantocht er is al sneeuw gevallen op diverse plaatsen
Wim Jansen weer het zelfde probleem als toen!
Bert Korenblek Idee om volgende keer stand kachel er bij te huren.
Trekkerskieken.nl Hoi Rene, klopt bijna. Het was een rental, nu onze eigen.
Ach Wim en Bert, niet echt probleem. Aerobic momentje om te krabben. En weer een stralend zonnige dag als beloning.



Titan is een dealer met 100 vestigingen. We gaan hier heen voordat we aan het officiële programma beginnen. En zoveel leuke spullen in de winkel!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Frans Kuijpers mooi spulleke

 

 

 

 

Fargo North Dakota.
We bezoeken de CNH fabriek waar de Steiger en Quadtrack worden geproduceerd. De hele tour duurt bijna 2,5 uur. De rondleiding door de fabriek is indrukwekkend. Alles is groot, zwaar of onbenullig. We zien de hele assemblage en het proces ervoor. Snijmachines die wel 3 dagen bezig kunnen uit een voorraad. Lasrobots en tientallen lassers. En de verschillende soorten lijnen. Ook hier het karretjes systeem dat de onderdelen worden gebracht. En robots die over lijnen rijden om spullen te brengen. Er komt nog een fabrieksmanager die vragen van ons komt beantwoorden. Een mooi bezoek.

Buiten maken we nog een paar foto's. We rijden een rondje rondom de fabriek om war foto's door het hek te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Henk Gerrits Mooie foto’s Anne-Marie, prachtig..
Bert Korenblek Mooi mooi. Meer meer
Hans Zweers Ziet er weer goed uit. Mooie trucks voor de opleggers.

Groepsfoto bij de CNH fabriek in Fargo Noord Dakota.

 

Reactie via Facebook:

Fokje Jans van Druten wat een leuke en mooie baan hebben jullie zeg,het is echt heel erg leuk om al die reis verhalen te volgen en om al die foto's te bekijken. en als er dan weer eens een groepsfoto op staat, dan hoeft je je niet af te vragen hoe of de mensen het daar bij jullie hebben,want dat is duidelijk aan hun gezichten af te zien. Super echt geweldig. Ik wens jullie allemaal nog heel veel plezier toe.
Erik Broekmans en der Anton Geerts
Trekkerskieken.nl We hebben het idd enorm naar ons zin.
Gister heeft Gyso een heel gaaf t-shirt gekocht in een kroeg. Het kroegje heette Firehouse (brandweerkazerne) en het personeel droeg deze shirts.

 

 

 

In de afgelopen jaren is de prijs gestegen van 1500 naar 7500 euro per ha. Door de toegenomen opbrengst in aantal en prijs is een reden dat de prijs omhoog is gegaan.
Frido heeft een aantal jaren terug stage gelopen bij een boer. Hij ging op reis als 40-jarige en de reisleidster vroeg of dat niets voor hem was om hier te gaan werken. Daar had hij werk van gemaakt en heeft twee achtereenvolgende jaren en daarna nog eens zeven maanden hier gewerkt. 
13 jaar later is er veel veranderd. Het bedrijf is gegroeid van 400 naar 8000 ha en heeft nu op verschillende locaties vee lopen. Vleesvee wat op gewicht wordt gemest.

We rijden langs de feedlots en nemen een kijkje in de stal. Dan gaan we naar het veld waar de combines aan het oogsten zijn. De jongens zijn er zo graag en Frido zijn werkbedrijf heeft alleen groen materieel lopen maar dit deert niet voor dit moment. We mogen meerijden, en dan maakt de kleur even niet uit..... Voor sommigen. Patrick kijkt toe, hoeft ook geen foto want er komt nog genoeg combines waar vast een rode tussen zit.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Rogier Epping Heb je dit vertaald??? Stikt van de vauten Annemarie!

We bezoeken vanmiddag een museum. Hier staan panden uit de pionierstijd en gevulde schuren met o.a. de eerste Steiger tractor. Ook vele Case tractoren. Zou de temperatuur 10 of liever 20 graden hoger zijn dan zouden we hier een hele middag kunnen vermaken. Vandaag willen we ook nog naar het veld. Een beetje van de oogst te zien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reacties via Facebook:

Hendrik-Anita Kerkhofs-Haesen Ben er over 2 jaar ook geweest, interessant!
Jan Gouw Leuke foto’s Anne-Marie

Onderweg maken we een stop bij een maïsopslag. Hier kunnen per silo er 1700 vrachtwagenladingen worden gelost. De capaciteit is 20 ladingen per uur. Ze zijn nog steeds bezig met sojabonen. En ook komt er al mais. Door de regenval hebben ze veel extra werk. De kuil moet afgedekt, luchtslangen erdoorheen voor ventilatie. De voorgaande drie jaren was het in enkele weken klaar nu zijn ze veel langer bezig en nog niet klaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Henk Gerrits Mooie foto.s Anne-Marie, prachtig..
Marten Hazeleger Gert van Kesteren
Henk Gerrits Marten Hazeleger
Bert Korenblek Mooi mooi. Meer meer.
Marten Hazeleger Grap jas
Hans Zweers Ziet er weer goed uit. Mooie trucks voor de opleggers.

 

 

Ons hotel heeft een gezellig kroegje. Na de jas naar de kamer te hebben gebracht zitten er even later 11 personen met een glaasje aan de 'stamtafel' (gisteren zaten we er ook).
Op weg naar het hotel stoppen we bij een café die behangen is met bh's. Honderden! En... binnen lopen heel wat dames in een bh. Een bijzonder model.

Als er een paar mensen naar buiten komen lopen wordt ons na een praatje wel duidelijk. Deze maand staat in de USA in het teken van de strijd tegen borstkanker. En daarom deze 'aankleding'. De dames in louter een bh zijn aan het collecteren wordt ons verteld. Goede initiatieven!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Vrijdag 25 oktober 2013: Bezoek melkveebedrijf en foto impressie van reis door Dakota USA

Een stralende dag. Zeker geen 20 graden als in NL maar -2 graden met een vol blauwe lucht. We cruisen door Noord Dakota. Vlak, vergezichten, mais, soja, toch aardig wat bomenrijen. Dat kenmerkt het stuk tot aan de koffiestop.

Het uitzicht! Als in een film. We stoppen voor een geniet moment. Fotootje en gewoon even kijken en luisteren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn op weg wat vorig jaar de grootste maïiskuil ter wereld was. Op bezoek bij een gigantisch bedrijf voor onze begrippen. Ze houden hier 40.000 koeien op een professionele manier. Voer wordt nauwkeurig afgewogen om een zo gelijkmatig mogelijk voerrantsoen te verstrekken. De maïskuil die we zien is 200.000 ton.

Ze hebben liever Jersey koeien omdat ze melk produceren voor kaas. 24 uur per dag wordt er gemolken. 120 koeien tegelijk. En dan is er ook nog een 2de stal. Op de ruggen staan nummers wanneer ze het volgende kalf krijgen. 4,3% vet en 3,8% proteïne, tussen de 190 en 200 en dat is een goed getal volgens Gerard. Er wordt een waterflush gedemonstreerd dat er een flinke bak water leegstroomt en zo de melkstal schoon spoelt. S Winters koud tot extreem koud. Van vriezend tot -40 en dan een winter die 6 mnd. kan dure. Koeien blijven binnen omdat een koe het beste presteert bij gelijkmatig voergift. Stallen zijn niet verwarmd.

Melkstal wel met vloerverwarming. Er wordt op dit bedrijf geen antibiotica gebruikt. Natuurlijke selectie. Wel BST. Dit wordt niet op het product aangegeven. Wel op kaas waar het niet in zit. Verder wordt er kunstmatig geïnsemineerd. Ze willen graag over naar Jersey koeien omdat daar meer vet in de melk zit.
We bekijken de stal waar de koeien op zand liggen. Er zijn meer koeien dan boxen zodat koeien ook bewust beweging krijgen.

In een groot gebouw komt alle mest samen. Daar wordt het zand uit het water gehaald op meerdere verschillende manieren. De kasten op de foto zijn generatoren voor het geval dat de stroom uitvalt. 6 x 1000 pk / 750 kW. We komen in een ruimte waar er nog een keer water uit de mest wordt gehaald. De mest kunnen ze droog krijgen tot 70% luchtvochtigheid. Daarna vullen ze negen grote bassins. In het voorjaar kunnen ze uitrijden door de hoge vochtigheid. Dit bedrijf heeft niet alle grond in eigen bezit. Ze verkopen de mest. De vraag naar mest is zoveel hoger dan de productie.


De bassins liggen op een kleilaag en worden voor het uitrijden gemixt t.b.v. het bezinksel. Via 25 km ondergrondse pijpleiding wordt de mest verspreid. Het gebied wat hiermee bemest is ong. 40-80.000 ha. Natuurlijk afhankelijk van hoeveel opgebracht. Dit wordt gemeten met grondmonsters. En komt neer op 40 ton/ha.
En dan zijn we al aan het einde van de tour. Wat jammer. Maar we zijn er al twee uren geweest. Geweldig! We rijden langs de maïskuil die nog groter is dan de vorige. Met acht combines en 55 vrachtwagens werd de klus in twee weken geklaard.

Een groene Steiger! Zijn vader is in 1975 het bedrijf begonnen. Geen koeien wel 1600 ha. akkerbouw mais en soja. Ook zijn ze dealer van Kinze en ze hebben 15 vrachtwagens. Zijn vader was tractorverkoper en de hele wereld over bezocht en gek was van Steiger. Toen het 50 jarig jubileum van Steiger in zicht kwam wilde de fabriek iets speciaals doen. De tractor is aangeboden aan deze familie en dat voelden ze als een eer. Een opvallend mooie kleur groen.
Regen zo'n 800 mm per jaar. Vergelijkbaar met NL.

Sojabonen zijn zeer gewenst als afwisseling op maïs. Maïs trekt veel water weg en dit hersteld met het poten van mais. Ze sluiten het seizoen af met bemesting.

Kleinzoon Parker mag de Steiger voor ons starten.

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Bernard Stegehuis The hulk
Martijn Oortgiese Zo horen ze te zijn!! Mooier dan de rooie
Trekkerskieken.nl Boeh Martijn.
Martijn Oortgiese Ik ben ook nog een beetje steiger fan Trekkerskieken.nl Daar heeft IH vroeger ook nog aandelen in gehad.

Groot, groter, grootst. Dat was op dit bezoek zeker van toepassing. Maar die andere manier is interessant om te horen in grote lijnen hoe het productieproces verloopt.

De foto die na de kuilfoto komt is droge mest die wordt gebruikt als boxvulling.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Kinze poter die buiten staat is een 32-rijige machine. Het breedste maaibord 12 meter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 






De zon gaat onder. 18.25 uur. Weer een mooie dag!

 

 

 

Foto impressie van Trekkerskieken in Dakota, USA.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaterdag 26 oktober 2013: Diverse Case-IH dealers, graanopslagbedrijf en verschillende sloperijen

Het kroegje van gisterenavond. In een stijl van agrarische schuren. Binnen allerlei platen aan de wand. Sfeervol en bijzonder waar je in NL weinig verwijzing naar agrarisch leven in het dorp tegen komt.

Foto: Het kroegje van gisterenavond. In een stijl van agrarische schuren. Binnen allerlei platen aan de wand. Sfeervol en bijzonder waar je in NL weinig  verwijzing naar agrarisch leven in het dorp tegen komt.

Het uploaden van filmpjes gaan via de computer maar blijken nogal een klus. Eerst van alles installeren voordat het mag uploaden. Dat gedaan maar nu duurt het uploaden zelf ook nog eens een half uur per filmpje. Tsja, over een kwartier gaan de koffers alweer in de aanhanger.
PS bij het typen op de mobiel tijdens een bezoek zit ik met mijn koude vingers wel eens op de toets ernaast. Ik hoop niet dat dit onoverkomelijk is of van invloed is op het leesplezier.

Reacties via Facebook:

Bert Korenblek Ja ja koude vingers?? Zeker weten?
Leo Weenink Koude vingers.....invloed op het leesplezier..... Het is niet te volgen, compleet abracadabra haha!!! Nee hoor, daar lezen we wel overheen!!

In het dorp worden de jagers verwelkomd. Ook Lucky Luuk heeft zijn eigen standbeeld.

Foto

Foto

Foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bij de dealer een vroege vogel kijkje nemen. De tempratuurmeter geeft -6 aan. Maar....de zon straalt. 17 poters op een rij. Getrokken of in de hef. In de winkel het model 1570 in schaal 1:16 precisie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Frans Kuijpers ze hebbe alles in case kleuren in the usa ....mooi toch 

De graan opslag is midden in het dorp. Zo begon het hier ooit. Met een spoorlijn, maïs en dat trok arbeiders. Het begin van de ontwikkeling van Dakota. De coöperaties zijn talrijk. Het meidje harkt de stortwagen uit en veegt de soja in de stortbak. De boer heeft 2000 melkkoeien. De maïs had hij al klaar 55 ton per ha. Met deze wagen haalde hij de laatste soja van een nieuw aangekocht stuk land.

Nog over dat jagen. Er wordt op fazant en eend gejaagd. Je hebt hiervoor een toestemming voor nodig en dat geld voor een bepaald gebied. Er is hier veel water en er komen heel wat mensen op af. Zoveel dat in heel het dorp tractorbande zijn geverfd met de woorden: welkom jagers

 

 

 

 

 

 

 

Nog even een paar foto's van het eettentje van gisterenavond. Sfeervol en lekker ook.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ongelofelijk voor ons. Ze storten zo op de kale grond. Maar dat heeft de reden dat de mais te nat is voor de silo. Door natuurlijke droging moet dit drogen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Een oude International truck wordt nog altijd ingezet om graan te brengen naar de co-operatie.

Mooie selectie van Patrick van de eerste week.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Diverse dealers onderweg naar Minnesota. En de 'witte Kees' is voor Fons van de vorige reis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...weer verderop een sloperij...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...en dit troffen we aan bij een dealer. Het is te merken dat Case meer aan promotie doet

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Arno Messing Patrick Messing dat is een mooie trekker voor Viënne.
Patrick Messing Ja stuur maar een vrachtvliegtuig.

 

Aan het werk een Case IH 9120. De soja is klaar. Van de mais nog de helft, zo'n 1000 ha te doen. De opbrengst is 11 ton. De zon is heerlijk maar een winterjas maakt het kijken wel plezieriger. Ook hier weer een filmpje gemaakt. Die houd je nog tegoed en kan zodra geplaatst voorlopig alleen door Fb vrienden worden gezien.

 

 

 

 

 

Zondag 27 oktober 2013: Bezoek Harley Davidson dealer

Zondagmorgen. De klok is hier nog niet verzet. Op de camping aan de Missouri rivier. Daar ligt een radarboot. We rijden een toeristische weg. Hoog boven het landschap uit een uitkijkpunt. Wat een mais hier. Je kunt er gewoonweg niet omheen. De dorpen - weinig en klein - worden verbonden met akkers mais. Zover het oog reikt. Aan de horizon bomen. Blokken van 280 ha (er staan enkele pivots) en dat tientallen mijlen lang.  Een autoverkoper met rijen auto's - zie de rijen tegen de heuvel op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Reacties via Facebook:

Frans Kuijpers een blokje mais van 280 ha wow en dan hier in Nederland 1 ha hier 5 daar nog 3 aan de andere kant poe poe dat moet wel heerlijk zijn zo'n uitgestrekte velde aan een gesloten.
Trekkerskieken.nl Alleen al het zien is speciaal.

In de outdoor winkel - hier betekend dat jagen en vissen - een dierentuin van Noord Amerikaanse dieren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op verzoek van een paar deelnemers naar de Harley Davidson dealer.

 

 

 

 

 

 



Reacties via Facebook:

Ankie Elzinga Wat mooi Jan maar goed dat Alle er niet bij is.
Trekkerskieken.nl Jan heeft het virus te pakken. Een hele outfit zit al in zijn koffer en de Harley komt met de container.
Henk Vissers Gaaf


Dat zijn nog 'ns een teksten. Kroegteksten wel te verstaan.
Het personeel van het kroegje had deze aan en dat sprak onze brandweermannen Gyso en Dennis zo aan dat ze er beiden spontaan ook een kochten.

 

 

 

 

 

Onderweg.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Hans Zweers Geweldig al die oude pickups.Mooie projecten!!
Trekkerskieken.nl Er liepen schapen rond om het gras kort te houden. Maar verder lijkt het er al een tijdje te staan.

In dit gebied valt er blijkbaar niet veel regen. Een pivot kost 40.000 dollar en beregent daarmee 58 ha. Een zwenk ar voor de vier hoeken kost 35.000 dollar. Toch is het de investering waard om de laatste 6 ha dan ook te beplanten en beregenen. We zien er tientallen. (foto links)

 

En weer gaat de zon prachtig onder. Maar de dag is nog niet voorbij. We gaan zo naar de warme hap. (foto rechts)

 

 

Een echt Amerikaans eettentje heeft Dick uitgezocht. Het smaakt ons goed.

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 28 oktober 2013; Bezoek Combinefabriek CNH – Grand Island Nebraska en Agrarisch Tractor Testcentrum

We zijn vanochtend allemaal op tijd. We gaan naar de combinefabriek van CNH in Grand Island, Nebraska. In de ontbijtzaal mooie ramen die de historie van dit gebied uitbeelden.

Foto

Foto

Foto

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Philippe Keirse zeer interessante locatie.

We zijn op bezoek bij de Case IH fabriek in Grand Island, Nebraska. Deze fabriek is een onderdeel van CNH. Nebraska betekend vlak water vanuit Indiaanse vertaling. Drie steden Omaha, Bellevue en Lincoln met de meeste inwoners. In deze staat die ruim vier keer zo groot is als NL telt 1 mln. inwoners.
Er zijn 46.800 boerderijen in Nebraska met een gemiddelde van 393 ha. Er worden mais, sojabonen en graan verbouwd. Van de staat wordt 11 mln. land beregend m.b.v. pivots. Dit zijn 55000 pivots die elk 64 ha beslaan.

De fabriek is gestart in 1965 op een 66 ha groot fabrieksterrein. Er worden combines gebouwd, zelfrijdende en getrokken maaiers en balentransportwagens.
Aan een combine zitten 17.800 onderdelen en door 700 leveranciers geleverd waarvan 108 uit buitenland. Er werken bijna 1.100 medewerkers die gemiddeld 10 jr. werken en gemiddeld 41 jr. zijn. Er is een werkploeg die een aantal machines te maken heeft. Dit moet ook die dag gehaald worden anders moet er worden overgewerkt. Er is geen vakbond voor de medewerkers maar open sfeer om kenbaar te maken wat besproken dient te worden. Dan nog een stukje over veiligheid. En er mogen foto's gemaakt worden in de fabriek.

Reacties via Facebook:

Philippe Keirse We want to see all the pictures !;
Trekkerskieken.nl Eh.... Deze reis zijn ook drie dames mee. Die wilden graag wat anders doen. Dus ik heb geen foto's.... Maar anderen wel....

Foto

Foto

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Philippe Keirse Anne-Marie, heb je een idee hoe groot het marktaandeel is in 2013 in de US voor Case IH combines? 'k heb het opgezocht op internet maar is niet duidelijk te vinden.

En hier waren we op bezoek. Het meest westelijke punt van deze reis - bijna 1000 mijl/1600 K vanaf Chicago.

Reacties via Facebook:

Bert Korenblek Kijk dat zijn afstanden
Philippe Keirse Maar toch de moeite om te zien
Trekkerskieken.nl Dit rondje door Noord en Zuid Dakota en Nebraska gaan we vaker maken. Hier kom je helemaal tot rust tussen de mais, uitgestrekte wegen en mooi melodietje op de radio.
Mark Manders Ik ben vlak in de buurt,in LeMars,Iowa,tussen Sjoux Falls en Sjoux City, moet hier morgenvroeg lossen.

 

 

 

We waren op bezoek bij een agrarisch tractor testcentrum verbonden aan de universiteit. Hier worden alle tractoren, met een vermogen van meer dan 100 pk, die in deze staat worden verkocht ook getest.  De producent van de tractor levert zelf een te testen tractor aan. Deze wordt op de onderdelen brandstofverbruik, aftakas, geluid in de cabine en draagkracht van de hef getest.

Dit werk wordt door 30 studenten en 4 full-time engineers uitgevoerd. Op het moment als wij er zijn staat er een tractor aan de aftakastest. Als alle testen zijn afgerond, ben je een week verder. Buiten staat de sleeptractor. Een product van CAT speciaal voor dit werk ontwikkeld en gebouwd. Op een foto zie je twee blauwe schijven. Deze meten bijv.de trekkracht. Het testen van een tractor kost 20.000 US dollar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Gertjan Jongkind Gaaf dat je daar mocht zijn. De enige plaats waar tractoren "echt"getest worden. Ik ben alsnog benieuwd naar het verhaal !
Gertjan Jongkind Wacht, het staat hieronder al. Is dit dan niet het befaamde Nebraska test center ?

 

 

 

Bij het testcentrum is een museum met tractoren die hier sinds 1920 zijn getest. Er staan diverse Case IH, Farmall en vele andere tractoren. Ook een tractor van oostelijke makelij die niet door de test kwam en dan ook als enig exemplaar bleef. Buiten een Caterpillar van Holt. Een van de twee oprichters van Cat. En er staat een boom met mooie herfstkleuren

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We ontmoeten Jerry Mez van Farmall land USA. Hij heeft een museum. Vanavond eet hij met ons mee en kunnen we hem allerlei vragen stellen over het leven en werken in de USA.

Reacties via Facebook:

Fokje Jans van Druten geweldig echt super hoe jullie alles organiseren en mogelijk maken voor de groep die met jullie samen is , die mensen weten echt niet wat ze allemaal zien en horen. ik hoop dat als frido en gyso volgende week hier weer bij ons in Nederland terug zijn , dat ik dan nog wel de kleur van hun pupillen zie als ik met hun praat en geen tractoren hahahaha .

 

Fotoselectie van Patrick Messing;

Foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste foto van de dag. In de ruimte waar we nog wat drinken diverse foto's die de mooie kant van natuur en agrarisch gebied laten zitten. (2 foto’s hieronder)

Foto

Foto

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 29 oktober 2013; Bezoek aan 2 verzamelaars en Bezoek aan koeienboer

Vanochtend bezoeken we twee verzamelaars. De een heeft 160 tractoren en diverse verzamelde spullen van Farmall, IH en Case. Dit eerste museum heeft airco en een verwarmde vloer. Dit maakt het rondkijken aangenaam.

De tweede verzamelaar heeft ook veel werktuigen. We vallen 'met onze neus in de boter' zoals ze dat zeggen. Er is zoveel te zien dat er ook voor onze oudste deelnemer Nico nog nieuws te zien is.+

 

 

 

 

 

 

 

Op bezoek bij een koeienboer. 2900 koeien worden drie keer per dag gemolken, 60 koeien per keer en 300 per uur, 24 uur per dag. Ze hebben 3500 koeien. Laag productieve koeien worden twee keer gemolken.Iedere koe wordt herkend en zo wordt melkgift gevolgd. Dagelijks wordt gekeken met die gegevens wat te doen. Eerst wordt de koe met een ontsmettingsmiddel schoongemaakt. Vervolgens een klein beetje uitgemolken. De gemiddeld melktijd is 4 minuten. Daarna een nabehandeling. Vervolgens gaan ze vrij terug.

Er worden dagelijks 10-12 kalveren geboren. De eerste acht weken blijven ze hier behalve stierkalveren. Die gaan twee keer per week de deur uit. Visueel wordt er gecontroleerd wanneer ze kunnen insemineren. Na het afkalven wordt er 60 dagen gewacht en op eerst de koe zelf en anders een hormoon.Omdat ze een vergunning hebben voor dit aantal dieren wat aansluit met de verhouding tot afzet van de mest. Gem. leeftijd van de dieren zijn 5 jaar en 3 kalveren.
Ze hebben op dit bedrijf meerdere ploegen met mensen. Een melkploeg, voerploeg, gezondheid en boxen vullen.

We lopen naar de stal - zelf bel ik naar de garage, onze auto staat daar. Vanochtend startte de auto niet direct. Dat gebeurde ook aan het begin van de reis maar na de sleutel opnieuw geprogrammeerd te hebben was het goed. Volgens de garage hebben ze de auto wel 100x gestart en geen probleem. Toch komt er dan nu een nieuwe starter in. Tot nu heeft het de reis niet opgehouden. Maar moet het ook niet doen, dus willen we het echte probleem voor zijn.
- verder met het verhaal op de boerderij.

 

 

 

 

 

 

 

Na de rondleiding krijgen we een pakje melk. En dan komt plots het onderwerp op geweer. De boer loopt naar de auto en haalt er een 9 mm pistool eruit. En vraagt of Patrick ook wil schieten. En zo worden er zo vijf kogels geschoten. Om de beurt. Wat een knallen. Schieten met scherp dus!! Als het pistool leeg is, spijt het de boer dat hij er niet meer bij zich heeft.

's avonds aan het diner vraag ik zo in het algemeen wat vandaag de dag maakte. En wat schetst mijn verbazing?!? Het schieten. Voor de boys die dat deden. De rest kiest dan toch voor het rondrijden met de drie Steiger tractoren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanmiddag bij het eettentje gezellig gezeten. Ook hier een sfeer met agrarische invloed. Tractoren op meerdere plekken. We voelen ons helemaal thuis. Het menu is een keuze tussen vier gerechten. Het gaat vlot en we staan zo weer buiten.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na de middag gaan we naar een dealer en dan mogen we om beurten rijden met een Steiger 400, 450 en 550. Ook hiervan filmpjes, maar ik loop nu al drie dagen te proberen te plaatsen, maar de verbinding met internet op de vaste computer is zoooo traag. En voor de telefoon simpelweg te groot.

Zowel Ine als Hielkje hebben gereden. En alle boys die dit graag wilden. Een unieke ervaring voor ons allen. Dit had de Amerikaan Jerry voor ons geregeld.

 

 

 

 

 

 

 

 
Rondje rijden met een 550 pk kniktrekker

Foto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 30 oktober 2013; Bezoek Fabrieksbezoek Bridgestone/Firestone

 

Reacties via Facebook;

Rudy Linthorst He die muur ken ik Ah nu weet ik het weer het was tijdens de Tomah reis van 2010
Gea Grummel Race banden onder de Trekker... nou Vetel kan het wel vergeten zijn Titel.. wereldkampioen...
Ingenborg Imhoff Ik zie Theo Katerberg niet.
Theo Katerberg Ben alweer in Nederland,Ingenborg Bij vrouw en hondje
Trekkerskieken.nl Hoi Rudy, idd de muur is hetzelfde. Echter de fabriek zelf is flink anders. Er is in de afgelopen vier jaar 50 miljoen dollar geïnvesteerd in machines.

 

 

Hier alvast een paar tractoren. Omdat er zoveel anders te zien is.

 

 

 

 

 

 

 

 


De 'witte kees' is van porselein. Dan een foto van blikjes. Quilten is een groot gebeuren hier. Van alle shirts die in de kast lagen zijn quilts gemaakt met diverse aanvullingen. Miniaturen (meer dan 100 vitrines vol) en traptrekkers.
Foto's, buttons, handwerken etc. etc. etc. Ook hebben ze een dertig tal verschillende shirts. En een foto en klompen van ons eerdere bezoek.

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook;

Martijn Oortgiese GAAAAF!!!!!
Bert Korenblek Zo word je wel heel erg lekker gemaakt om weer eens mee te gaan. Super hoor.
Jaap Goossen Groen is leuk maar dit is toch ook wel gaaf
Trekkerskieken.nl Hoi Jaap, we gaan vast nog wel een keer voor een rondje GROEN in de USA in oogsttijd.
Bernard Stegehuis Dit is een pacesetter, met sterke drank er in!
Trekkerskieken.nl Een wat Bernard? Kan het ook een spaarpot zijn of een stuk decoratie porselein?
Bernard Stegehuis Dak vd cabine is de dop, er zit een zegel op het dak net als bij een gewone drank
Simon Star Mooie inhoud!!
Freek Wigboldus Ook mooie kasten Simon.
Simon Star Zit jij nu te kwijlen achter je pc Freek!? jij als inter fan!!
Freek Wigboldus Nee ben meer van de case ih die in Duitsland gemaakt zijn.
Hilbert Tuinema Verkeerde kleur Egbert Venema
Egbert Venema Gaat om de kast Hilbert Tuinema
Hilbert Tuinema Oké, dan is het goed Egbert Venema

Judy staat ons te woord. Zij is reeds 16 jaar werkzaam voor de fabriek. Haar werk betreft de contacten met Europa.Iowa is in 1846 een staat geworden. 3 mln. inwoners en 89% van het land wordt gebruikt voor agrarische doeleinden.Er zijn 20 mln. varkens en 53 mln. kippen en hiermee het meest t.o.v. andere staten. Mais en Soja wordt het meest verbouwd in Iowa.

Bridgestone is opgericht in 1931 en er werken wereldwijd 143.000 mensen. 80% van de activiteiten is produceren van banden. Onder de merknaam Firestone ook div producten. Er zijn 11 fabrieken en 3 ontwikkelcentra. Hier in de fabriek werken er 1568 mensen, de fabriek heeft een opp. van 42 ha, er zijn 2 ploegen die 12 uur werken. Ze houden een voorraad voor 2 maand in een 8 ha grote opslagloods.

Ze hebben testcentra waar tractoren langdurig worden getest op wel 8 (vermelde) tests. O.a. Vering, slijtage, rolling van de band, afdruk/bodemdruk, levensduur, grip, slip op de velg en brandstofverbruik. Aan de hand van foto's worden er processen uitgelegd. Het begon allemaal met Harvey Firestone. Hij begon met het maken van banden in 1900 voor Ford tractoren. H. Firestone maakte de eerste banden voor de agrarische sector. Bridgestone heeft Firestone overgenomen. Firestone is nog altijd het merk voor agrarische doeleinden.

 

 

 

 

 

 

 

Een eettentje helemaal in de Iowa sfeer. Bij de oprit trekkers, stro een varken. En binnen diverse platen aan de wand, gereedschap en voorwerpen aan het plafond. In het winkeltje boeken over trekkers en dieren op de boerderij. En veel spulletjes met een varkentje erin verwerkt. Iowa heeft immers de meeste varkens hebben we net bij Firestone geleerd. We eten er bijna allemaal spare ribs. “All you can eat”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze foto's horen nog bij het museum wat we gisteren bezochten. Ook vanochtend zijn we er nog een poosje omdat de auto een nieuwe startmotor erin heeft gekregen. We weten niet of dit het probleem was, maar na twee keer niet direct willen starten moest er iets gebeuren. Zodra we beide keren bij de garage kwamen leek er niets aan de hand.

Buiten regent het zo hard, dat het er donker van wordt. Het binnendoor rijden was daarmee toch al geen optie. Om kwart over negen is de auto klaar en gaan we na het afscheid in het museum weer verder. Heel toevallig verbleven we twee nachten in dit hotel en daarom spijkers met koppen betreffende de auto.
Al met al heeft onze reis er geen nadeel van ondervonden. Wel zo fijn!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De hoofdstad van Iowa is Des Moines. We gaan 'downtown' en na twaalven feliciteren we Jan met verjaardag.

 

Reacties via Facebook;

Willem Kuiper Sr. Erotisch café met Paaldansen, grandioos. Ze weten zich wel te vermaken.
Philippe Keirse is eens iets anders dan de Hooters
Trekkerskieken.nl Haha Willem. Verre van dat. Een Ierse pub met Karaoke en pelpinda's.
Willem Kuiper Sr. Ja dat zou ik ook zeggen. Veel plezier.

 

 

Donderdag 31 oktober 2013; Bezoek bij een bijzondere verzamelaar, bezoek Kinze, verjaardag Jan Hut bij Hooters

Op bezoek bij een verzamelaar. Via onze gastheer waar we eergisteren waren. We zien de eigenaar niet zelf maar twee medewerkers die machines repareren en opknappen.Onze mond valt open als de roldeur naar de (eerste) schuur open gaat. 74 Farmall tractoren in twee rijen. Een echte bierfiets die de tractor kan voortbewegen.De Farmall Super M met minimale grondbewerking. Voorop zaaien, achterop kunststof.

Ook werd de Farmall tractor in de wegenbouw ingezet. Deze grader is niet door Kinze geproduceerd. De kolvenplukker kon 1 rij per gang oogsten. De tractoren staan er geweldig bij. Glanzend met lucht in de banden. Deze schuur is altijd verwarmd en een keer per jaar gestart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Margot Rutten-Janssen Rood
Esther Dessart-Walthie Sjiek huur!

We lopen naar de volgende schuur.                                                                      
Vanwege ruimte gebrek staan in deze schuur de tractoren 'gestapeld'.

 

 

 

 

 

 

 
Zoveel tractoren. Zelfs op zolder gaat het verder waar ook deze auto staat.

 

 

 

 

 

 

 
En dan zijn dit alleen nog maar de Farmall's, International en enkele Case tractoren. Dan staan er nog zoooooveeeeel meer. En ook drie hoog.Terwijl de groep met de rondleider loopt en Dick alles vertaald dwalen er sommigen door de loods heen om foto's te maken.Onze monden waren opengevallen van verbazing bij de eerste schuur en na de derde schuur raken we de tel kwijt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groepsfoto bij de verzamelaar.

Reacties via Facebook;

Theo Roseboom Heb je nog meer John Deere's?
Koen Dieker Tjee, wat veel. Prachtig!
Martijn Oortgiese Daar staat supermooi spul tussen
Henk Vissers Machtig mooi
Bert Korenblek Super gaaf. Dat moet je volgens mij echt zien.
Carel Lansink mooi wark.
Rik Wolterink Jow wat mooi
Henk Thuis Harry Berendsen het nog een Olde Alliechalmes,18pk / Astrid Hartemink-Holweg Mooi man!!!!
Trekkerskieken.nl Dit was een bezoek als een slagroomtaart waar je vol met je neus in valt. Er was ook heel veel JD groen maar dit is een RedPower reis. Dus alleen een paar JD specials in dit reisverslag.

 

Na de middag hebben we een fabrieksbezoek bij Kinze. We worden door de Belgische hoofd verkoop verwelkomt. Er zijn zelfs koekjes voor ons door een Nederlandse bakker in de USA gebakken. Kinze is in 1965 gestart met de productie van grondbewerkingsmachines en doorgegaan met planters. Er werken bijna 1000 medewerkers op deze faciliteit.

 

 

 

 

 

 

 

 


Tijdens de bedrijfsfilm zien we de innovaties door de tijd heen van handwerk tot ultramoderne landbouwwerktuigen.Wat het bedrijf groot heeft gemaakt is het luisteren naar 350

klanten en dit omzetten in producten waar klanten tevreden over waren en nog steeds zijn. Een Amerikaanse droom van een jongeman die begint met een lening van 1500 dollar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Jan is jarig! En heel toevallig gaan we vanavond naar de Hooters. En ook toevallig is het de 31e oktober, viering van Halloween. De Hootermeiden lopen er verkleed bij. Een mooie avond met veel kijkplezier. — met Jan Hut en Jelmer van der Wal.

Reactie via Facebook;

Sippina Froentjes-Dijkstra Ziet er goed uit Jan!!!
Wout Smit Niet zo sip kijken jan
Willem Kuiper Sr. Ik zei het toch, daar zijn die reisjes voor.
Fokje Jans van Druten nou nou jan had jij even geluk hahaha , ik mag hopen voor een ieder dat hun ogen er nog in zitten die zouden er bijna uit vallen met al dat mooie schone vlees hahahaha .
Ankie Elzinga Goed voor mekaar Jan!!!!!!
Kelvin Jobling Nice Hooters

 

 

 

Groepsfoto bij de Hooters.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Philippe Keirse 't ziet er nog deftig uit

Vrijdag 1 november 2013: Bezoek miniaturenshow Dyersville en bezoek tractordealer en sloperij

Goedemorgen aan de Mississippi.

Reacties via Facebook;

Hendrik-Anita Kerkhofs-Haesen mighty river!



 

 

 

We beginnen met een briefing over de grootste miniaturenshow ter wereld in Dyersville. Ook bezoeken we een 2e hands tractor dealer en sloperij.

 

 

Bij de sloperij. Het is fris op de prairie. Een warm bakkie koffie smaakt ons dubbel goed. We kunnen zelf de sterkte bepalen. Mmmm. Er staan heel wat combines en getuige de teksten en schilderingen erop worden ze regelmatig uitgeleend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook;

Bram Van de Velde onbeperkt shoppe !!!
Trekkerskieken.nl Nou ja onbeperkt.... We gaan vanmiddag naar de miniaturenbeurs. Daar moet nog wel wat ruimte voor blijven.
Bram Van de Velde Ja ieder zn ding,Toch heb ik liever een echte!!!!

 

 

 

 

De werkplaats.(links)

 

 

De traptrekkers worden soms van eigenaren gewisseld voor bedragen tot boven de 1000 dollar (zie foto rechts)

 

 

 

 

Wij bellen geen alarmnummer maar schieten eerst
(foto links)

Gezellige decoratie op de tafel.
(foto rechts)

 

 

 

 

 

Miniaturen in vele kasten en dan nog een honderd in de doos, wachtend op een plek.

 

 

 

 

 

Cowboylaarzen voor de deur.

 

 

 

 

 

 

 


 

Zulke adresjes zijn leuk om er de lunch te eten. (foto links)

Reactie via Facebook:

Natascha De Bruine Lammers Ziet er gezellie uit!
Christa van Eden Echt wel......dat missen we hier in het Nederlandse.

(foto rechts)

Vanaf 14.03 liepen we op de beurs. Sommigen tot 's avonds 20 uur. Het merendeel ging om 17u mee richting hotel voor de stops bij de country winkel en boerenbont.
Na een goede maaltijd nog een gezellig moment in het hotelkroegje. Morgen verder!

Reactie via Facebook op foto rechts:

Simon Star Heb je nog meer foto's van de beurs??
Carel Lansink mooi spul...
Trekkerskieken.nl Nog niet Simon.....


Zaterdag 2 november 2013: Beurs Dyersville en Bizonboerderij Iowa

Vanochtend hebben we de miniaturenliefhebbers naar Dyersville gebracht. Dit zijn er vijf. Met de rest gaan we een dag vullen in Iowa. Onderweg zien we de oogst op gang te komen.In de binnenlanden gaan we naar bizons kijken. Op de bizonboerderij ontmoeten we Martha, dochter van Dan, die er ook is. Zij is de 5e generatie. Een Bizon is een snel en sterk dier. Al staat het vlak voor een hek, dan kan het er nog zo overheen springen.

Bizonvlees bevat nauwelijks vet, wel veel eiwit. De bizon is een oerdier die 20.000 jaar geleden ook leefde. Ze hebben een bot liggen wat uit die tijd zou zijn. Toendertijd waren de bizons wel 3 keer zo groot. Op een paar km hiervandaan is wel een mamoetbot gevonden. Ook een pijlpunt van 7000 jaar oud van de indianen. Vroeger hebben hier volop indianen geleefd. Dit ook uit vondsten van botten en voorwerpen.

De indianen hadden een gebruik om salie te verbranden en de rook over zich heen te dampen. Dit ondergaan we terwijl we meer over de gebruiken van de indianen.In Noord Amerika zijn er 350.000 bizons. We gaan op tour in een wagen achter een Allis Chalmers. Dit bedrijf heeft 30 bizon dieren. Een derde van wat een koe eet is de behoefte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het weiland wat 150 ha groot is zien we de bizons. Ze komen naar ons toe rennen. Geweldig. We voeren mais vanuit de wagen. Ondertussen verteld ze allerlei leuke wetenswaardigheden over de bizon.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Henk Pieterse De trekker mag wel in beeld hoor.
Simon Star Mooie beesten, jammer dat me tuin niet zo groot is!!

 

 

 

 

 

 

We eten een maaltijd van mais met aardappels en een plakje bisonvlees. En een toetje van koekjes met chocolade. Een streekproduct.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Pieter-Jan Kampstra Mais is voor de koeien Anne-Marie Meijer

Vanavond DownTown geweest en wijs naar huis. Nu heerlijk dromen van al die indrukken. Mmmm.

Zaterdagmiddag hebben we een fantastisch mooi museum bezocht. Maar dat was nog niet eens zozeer de reden om er 2,5 uur heen te rijden. Hier staat de Big Bud. 's Werelds grootste tractor. Onderweg zien we veel machines bezig met de oogst. De zon straalt en dat maakt de rit plezierig. We kunnen rond om ons heen kijken of onderuit op de bank hangen en relaxen. Vanavond gaan we stappen.
De mensen die vandaag op de beurs gebleven waren hebben het ook enorm naar de zin gehad. Christjan en Patrick glunderen ervan. Als grote miniaturenliefhebbers hebben ze hun hard goed kunnen ophalen. Bij het hotel frissen we ons op voor een avondje stappen. En wat treffen we het. Vanavond wordt hier ook Halloween gevierd. De uitdossingen zijn een feest om naar te kijken. De manier van dansen ook. We vermaken ons prima en dankzij dat de klok verzet wordt nog een uurtje langer.

Zondag 3 november 2013; Bezoek restaurateur en koffers pakken voor terugvlucht

Hallo thuis, vinden jullie het ok als het nu bij foto's blijft? We zijn op bezoek geweest bij een via via va Perry, Dick zijn Amerikaanse kennis sinds de eerste reis naar Tomah in 1994. De Magnum 305 tractor is zes jaar oud en heeft maar 1000 uur gelopen. Dat is zo'n 150 uur per jaar! De rest van de tijd wordt gevuld met het restaureren van tractoren. Wat een leven. Het zet sommige van ons wel aan het denken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie via Facebook:

Philippe Keirse Graag veel foto's met een klein beetje uitleg bij
Bram Van de Velde Hier ist net andersom. 150 uren per jaar restaureren en de rest werke !!!

Onderweg passeren we nog een dealer die drie Case quadtracks, een Steiger en div. tractoren. In het hotel worden de koffers gewogen en spullen verschuiven van de een naar de ander om geschikt mee te nemen. Sommige dozen van aangekochte miniaturen zijn te groot en zullen later via de container thuis komen. Nog even naar de supermarkt voor een kofferband en wat lekkers te snoepen bij het laatste avondje USA. Morgen vliegen we om 16.10 uur met vlucht KLM612 rechtstreeks naar Schiphol en verwachten om 07.15 uur te landen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook:

Bert Korenblek Was weer super om te volgen . Goede reis terug
Ankie Elzinga Goeie vlucht.Bedankt voor de mooie berichten en foto"s van de omgeving. We hebben er van genoten.
Trekkerskieken.nl Bedankt Bert en Ankie voor jullie positieve bericht over het reisverslag. Altijd weer een hele klus. En dan fijn te horen dat het is gewaardeerd. Grtjs!

Maandag 4 november 2013; Bezoek Ethanolfabriek en laatste stukje verslag

Het laatste stukje verslag. Of anders gezegd, we hebben nog een bezoek te gaan. Naar de ethanol fabriek. We waren hier twee weken geleden ook en graag verwijs ik je voor tekst daarnaar.

Volop activiteit voor het maken/verkrijgen van diverse producten zoals Ethanol, olie, maispap in nat en droog product.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omdat we er geen genoeg van kunnen krijgen.
Althans Dick niet als hij op de snelweg naar Chicago de weg afdraait om nog even te kijken.
En als wij dan toch meegaan, dan maken we nog even een kiekje.

 

 

 

 

 


Chicago vliegveld. We zijn door de controle.
Nu wachten op het instappen. Om 16u instappen. Om 07.15 morgenvroeg landen we in NL. Dan zal het nog een uurtje duren voordat we de ophalers treffen.

Reacties via Facebook:

Rudy Linthorst Goede vlucht!!!!
Simon Star Goeie reis terug!
Fokje Jans van Druten goede terug reis.
Hendrik-Anita Kerkhofs-Haesen Ooh, jammer!
Nard Peeters Welcome home!

Dinsdag 5 november 2013: Aankomst in Nederland.

Geland. Koffers van de band. En dan het afscheid. Hartelijke met blije tevreden, voldane koppies en aardige woorden. Dit is zo'n moment om in je hart te stoppen.
Iedereen verspreid zich weer over het land en over de landsgrens. Op de reünie zien we elkaar weer.
Ook het einde van een maand USA. Dat is prima bevallen. Vooral omdat het zo'n super periode is om hiet rond te reizen. Nu op weg naar huis. Naar de familie en de dieren.

Reacties via Facebook:

Natascha De Bruine Lammers Welkom terug all
Sandra Van de Wetering Welcome Home
Rudy Linthorst Welcome!