IMG_4075

Oogst & Fabrieken in de USA 2013

Op 7 oktober vertrekken we weer naar de USA  waar we veel landbouw fabrieken en oogstende machines gaan bekijken.

Met fabrieksbezoeken aan, CNH fabriek waar de Case Magnum en New Holland T8’s gemaakt worden. Verzamelaar van ruim 300 bijzondere JD tractoren en nog 100 tractoren van andere merken, Hancock Tower Chicago, diverse dealers en sloperijen, Truckstops en welkoop / boerenbont winkel, fabriek John Deere 7R, 8R en 9R tractoren assemblage en motorenfabriek in Waterloo, winkel en Pavillion in Moline, Kinze graanwagens en planters, Caterpillar dag met Bulldozer fabrieken een melkveebedrijf met duizenden koeien. En… slaan we het nachtleven niet over… Volg de reis dagelijks via de website!

Klik hier en volg het reisverslag van dag-tot-dag.

 

Origineel, uitsnedemetnamen13x19

Maandag 7 oktober 2013; vertrek naar de USA

Ja! Onderweg naar Schiphol.
Thuis verzamelen om 06:30 uur. De eersten waren er al voor zessen. Ook Jan is op tijd want we reizen met zes mensen naar Schiphol. Dan blijkt op station Twello de trein niet te rijden wordt omgeroepen. Alle mensen vertrekken weer. Wij ook richting Apeldoorn. Weg afgesloten, maar we kennen de omgeving, dus verder! Auto parkeren op station kan met bankpas, chip of creditcard. Geen van de drie opties lukt omdat de auto opgehaald moet worden. Dus parkeert Jan en gaat met onze auto terug naar huis om later met Mascha of stagiair Tom zijn auto op te halen.
Dit is nog 'ns een avontuurlijke start! Verder was de treinreis voorspoedig. Nou ja, een zitplaats op je koffer is niet bijster comfortabel. Als je al kon zitten, want na Amersfoort is het staan naar Schiphol. De zon schijnt, we komen op tijd. Allemaal luxe problemen zouden we thuis zeggen....

 

Wim Peters is ook aan het verslag begonnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn door de controles heen. Thuis gisteren ingecheckt. Dat scheelt nu mooi tijd.
En mooi dat Schiphol is!

 

 

 

 

 

Met deze 'vogel' gaan we het water over. Een toestel van de KLM dit keer én rechtstreeks op Chicago. 3+4+3 Is de indeling met een gedeelte vracht erbij.

 

 

 

 

 

 

 

Maandag 7 oktober 22:35 uur (Nederlandse tijd)

Geland! Mooi weer. Buiten geen jas nodig. Heerlijk.

Bij de laatste controle wordt Philip eruit gepikt voor een koffercontrole.
Buiten op de parkeerplaats heet Dick ons welkom. De aanhanger wordt geladen en dan vertrekken we.

 

 

 

 

 

 

 

De rit op weg naar het hotel wordt onderbroken met een stop bij BasPro. Een giga outdoor winkel voor liefhebbers van jagen (geweer of pijl en boog) en vissen

 

 

 

 

 

 

 

We komen om half acht aan bij het hotel. Al even voor zeven uur is het hier donker.
De meesten van ons gaan rechtstreeks naar bed. Tel maar 7 uur erbij op en dat is de NL tijd. Dus 03:00 uur. En de dag begon ook voor velen al voor 05:00 uur. Welterusten!

 

Onderstaande reacties ontvangen via Facebook van diverse mensen:

Rene Lagerwerf Een goede reis usa een veel plezier
Nard Peeters Gooij reis, have fun en pas op väör mollen…
Willeke Sijpkes Veel plezier een een goede vlucht toegewenst!
Janny Weenink Een echte grote water vogel suc6 en veel plezier!!!!!
Jeroen Van de Sande Later in week ben ik weer in IL op 't moment z'n we ff in New York…
Marion Kosse doe mar groetjes naar de duitse jongens sturen, Wilhelm is mijn Oom en prettige reis voor jullie…
Hendrina Rozeboom Fijne reis. Gr Hendrina
Leo Weenink Nou ja niet echt leuk natuurlijk, ik hoop toch echt dat de rest van de reis een stuk beter verloopt!!!
Claudia Treffers Veel succes verder.
Ine van den Eijnden Vakantie stress!!
André Schreur Goeie reis gewenst van het Obelix Team
Wilma Makkink Fijne reis: bel even met Willem en Dineke (ze wachten daarop?!)
Hans Zweers Veel plezier daar in Amerika. Krijg er weer erg veel zin in als ik dit weer hoor, Gr.Hans Zweers.

 

Dinsdag 8 oktober 2013: Boerderijbezoek, bezoek aan Fam. Keller en 2e hands tractordealer

De meesten van ons zijn vannacht nog wel even wakker geweest. Jetlag kleinigheidje. De zon schijnt heerlijk.
Op de foto ons hotel en een rijtje brievenbussen. Leeg zo te zien omdat de vlaggetjes van de bus niet omhoog staan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een mooie rit die het eerste deel via de snelweg gaat, maar daarna passeerden we diverse dorpjes.
We gaan op bezoek bij een boerderij met zo'n 1800 melkkoeien en totaal zo'n 2100 stuks vee. Ze kunnen doorgroeien tot 2500 koeien en jongvee.
Katie loopt met ons over de boerderij heen en beginnen bij haar werkzaamheden. De kalfjes. Op dit bedrijf wordt in de eerste week dat het kalf oud is al getest met DNA onderzoek of het de moeite is dit kalf te houden. Hoeveel melk gaat het geven, is het gezond genoeg. Ze hebben drie soorten koeien, Holstein, Braun Swiss en Yersey. De toekomst is Yersey.
Op dit bedrijf is een kampioensstier gefokt die net vandaag weer een kleinzoon heeft voortgebracht. We zien zowel het kalf als de moeder. Katie is er maar wat trots op om het te laten zien. Waar ze minder blij mee is, is de regelgeving bedacht door mensen, zoals ze zegt, helemaal niets met het boerenleven te maken hebben. Er zijn in de staat Wisconsin zo'n 1100 melkveebedrijven. 150 hiervan hebben meer dan 700 koeien. Als deze bedrijven vandaag zouden stoppen met melk te leveren, zou er direct een voedseltekort zijn. En toch moeten ze zich bezig houden met regels, i.p.v. met melk product.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de stallen wordt continue mechanisch geventileerd. Vol automatisch. De maisbunker is nog voor een kwart gevuld. Het zal binnenkort weer gevuld worden. Alles wordt aangekocht. Het blijkt beter om de mais te kneuzen i.p.v. hakselen. Dan wordt het beter opgenomen.

De boxen worden gevuld met zand. De stal wordt met een spoelflush van water schoongespoeld. Daarna wordt het zand schoongewassen en weer als boxvulling gebruikt.

Tot slot bekijken we de melkstal. Ze melken 2 x 32 koeien. De melk wordt gekoeld en gaat dan direct op transport.

De kuil die we op de foto zien is nog een kwart van de wintervoorraad. De komende periode zal er gewoon weer verder tegen aan gekuild gaan worden. Het voer wordt hier zelf samengesteld uit allerlei producten zoals o.a. katoenzaak en maïspulp.
Er is nog een schuur met kalfjes. En ook de moeder van het kampioenskalf heeft een mooie stal. Ze is alweer 'gespoeld' en de embryo's zullen deze week worden teruggeplaatst.
We lopen verder over het bedrijf. We krijgen veel te zien en te horen, maar de melkstal zijn we niet in geweest. Wel het deel waar gemolken wordt in een 2 x 32 opstelling. Een carrousel zou handiger geweest zijn, maar is niet eenvoudig met uitbreiding. Een aantal boxen erbij plaatsen in de rij wel. Op dit bedrijf heeft John Deere de tractoren geleverd. We zien een mooie kniktrekker. Maar ook CAT doet hier het werk. Als wij er zijn wordt er hard gewerkt aan een nieuw deel. De betonwagen doet ons altijd glimlachten als we het zien. Wij zijn het andersom gewend. Tot slot wordt er een groepsfoto gemaakt en gaan we naar de lunch toe.

Na de broodjeslunch bij Subway gaan we naar de collectie van Walter Keller. Hij heeft een heel bijzondere collectie John Deere tractoren.

Zeker zo'n 50 met serienr 1. De totale collectie telt meer dan 700 tractoren. Op deze plek zijn zo'n 7 schuren gevuld. Dhr. Keller heet ons welkom en dan neemt eerst Dick het over om ons e.e.a. te laten zien en erover te vertellen.

De jassen en truien hebben we in de auto gelaten. En zelfs dan nog is het warm! Ja, dit is vakantie.

Voor het bezoek bij Dhr. Keller twee uur uitgetrokken. Na een korte introductie van Walter Keller gaat Dick ons voor en verteld van een aantal tractoren het verhaal zoals Dhr. Keller ons de vorige keren heeft verteld.
In de zeven hallen staat een deel van de kolossale collectie opgesteld. Er zijn maar liefst 65 tractoren met serienummer 1. De totale collectie bevat zo'n 700 tractoren, of waren er nog wat meer? De meesten zijn totaal gerestaureerd. Hele series op een rij. We gebruiken de tijd bijna helemaal op om het allemaal goed te bekijken. Het mooie weer helpt daar zeker bij. We waren hier ook in februari, dat scheelde wel 30 graden in temperatuur en hielden we het buiten niet zo lang vol als nu.
We maken ook hier nog een groepsfoto bij het hert van brons en zwaaien vader en zoon dan weer 'tot ziens'.

Op bezoek bij de bijzondere collectie van Fam. Keller.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het laatste geplande bezoek van vandaag is bij een 2e hands tractordealer. We mogen er zelf rondkijken.

Oliver; gerestaureerd en beschikbaar voor volgende eigenaar

Vrachtwagen met dieplader; klaar voor transport. De antieke combine heeft een plaatje als type; nieuw idee. Maar ondertussen behoorlijk achterhaald.

 

 

 

 

 

 

Willeke Sijpkes Ik denk dat het net niet in de koffer past, jammer theo. (linksboven)

 

John Deere, Allis Chalmers, Case, Massey Ferguson, White; zie er iets van je gading bij?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het boompje doet het nog prima; Natuurlijk! Techniek!!

 

 

 

 

 

 

Knap staaltje natuur. Of een levensles; Gewoon doorgaan. Zoek je weg. Het komt goed als je doorgaat. (foto rechts)

 

 

 

 

Avco new idea (compleet?) te koop.

Onderweg nog meer moois. We draaien de auto om, om naar een combine te kijken die soja aan het oogsten is. We maken een praatje.
De oogst van dit jaar valt tegen. 35 bushel per acres is nodig, hij haalt er 55 maar dat is zo'n 20 minder dan het in juli eruit zag. Na die maand viel er geen regen meer en ook blijkt hij een ziekte in de grond te hebben waardoor de oogst nog minder is.
De prijs is echter veel beter dan maïs. Vorig jaar een goede prijs vanwege minder opbrengst en nu bijna de helft omdat de oogst nu beter verwacht wordt.

 

 

 

 

 

 

 

Enkele reacties via facebook op dinsdag 8 oktober:

Willeke Sijpkes OMG kon je Theo Katerberg nog mee krijgen?
André Schreur Die staat er al wel 3 dagen.

Woensdag 9 oktober 2013: Reisdag van hoogste punt naar diepste punt (Preoria)

We reizen vandaag naar het hoogste punt van deze reis (bezoek Keller) naar het diepste punt van de reis (CAT, Peoria).
We staan nu aan Lake Michigan met zicht op de skyline van Chicago.

Chicago!
We zijn vandaag maar een paar uurtjes in deze flink uit de kluiten gewassen stad. Natuurlijk even het uitkijkpunt waar je zo mooi op de stad kijkt. Daarna een hapje gegeten bij het HardRockCafe of McDonalds met twee verdiepingen aan de overzijde van de straat.
En dan een wandeling door het Millennium Park. De boeren die we spreken, praten over een uitzonderlijk mooie herfst. In mijn herinnering hebben we wel vaker in een T-shirt gestaan in deze periode van het jaar. Maar zo'n mooi sterretje op de 'boon' waar wij dan bij staan, dat is wel heel bijzonder!
De omgeving wordt gespiegeld in het gepolijste metaal. We maken natuurlijk vele foto's onder, voor, achter deze bijzondere sculptuur. Tijdens de rit door de stad het een en ander verteld over wat we zien en niet zien zoals de tweeverdiepingen onder de rijlaag waar wij ons op bewegen.

Sommigen van ons gaan hun eigen weg en anderen gaan als groep rond.

 

 

 

 

 

 

 

 

Mmm, ein eis
We hebben in deze groep drie Belgen en twee Duitse reisgenoten. Ze redden zich prima en laten zich een ijsje goed smaken.

 

 

 

En zo komen we midden op de middag weer samen. We hebben nog een rit van 3 uur voor de boeg. En al snel merken we dat het nog wel wat langer gaat duren vanwege het drukke verkeer en....het is oogsttijd. We zien zoveel combines, we moeten gewoon even stoppen...

Links en rechts van de snelweg zien we wolken van stof. Als we dan toch even van de snelweg gaan, zijn we ook rap uit de auto om de International combine van kortbij aan het werk te zien.

Zo bijzonder, de eigenaar zet zijn combine stil en komt een praatje maken alsof hij alle tijd van de wereld heeft. Hij heeft er ook schik van om te vertellen. En Dick vertaald en stelt de vragen die hij o.a. ook van ons allen krijgt.

Hier wordt soja geoogst. Opvallend is de rijbreedte. Het staat hier wat ver uit elkaar.

 

 

 

Ja, dit is een sojaplantje. Klaar voor de oogst.

Het blad is afgestorven en eraf gevallen.

De boontjes groeien van boven naar beneden.

Bij het oogsten wordt alleen het boontje zelf geoogst. Het plantje zelf wordt gekneusd achter gelaten op het land.

De combine heeft er een flink tempo in. Ze hebben er zin in. Vandaag wordt een goede dag. Eerst was het lang wachten voordat de dauw verdampt was, maar nu is het er goed aan en kunnen ze tot wel 22:00 uur doorgaan. (foto rechts)

De maaibalk is niet bijzonder breed, maar de boer redt zich er prima mee. Bij dit land moet de druk op de banden van de machine ook niet te zwaar worden.

Zie je het verschil tussen de linkerzijde van de combine en rechterzijde? Het verschil is het stof. Overal zie je stofwolken waar ze aan het combinen zijn.

 

Nog een paar keer heen en weer en het klusje is geklaard. (foto rechts)

 

 

Het leegstorten van de combine. Ongeveer 20 ton gaat er in de overlaadbak. Deze bak wordt gebruikt voor het stukje vanaf de combine tot de vrachtwagen. Ondanks de kosten van zo'n dure bak, is de boer toch erg blij met die combinatie. De druk op de akker wordt daarmee geminimaliseerd.

 

 

Case IH STX 440 Pk in de avondzon. En een bak vol met soja. Wat een plaatje he.

 

 

 

 

En zo gaat volgeladen truck naar het station waar de soja wordt gedroogd en opgeslagen.

Wim maalt in zijn handen de boontjes fijn.

(foto rechts)

Sojabonen. Een magisch product. Het wordt voor zoveel doeleinden gebruikt dat het hier na mais het meest verbouwde product is.

 

De soja is geoogst. Even tijd voor een praatje.
Ze halen hier meer oogst van de hectare. Dit komt omdat de grond hier veel vocht vast houdt. Voordat ze met gemodificeerde (gm) planten werkten, werd het gewas opgevreten door insecten. Nu wordt er wel gewerkt met gm plantmateriaal en daardoor worden er hogere opbrengsten gerealiseerd. Weerom horen we dat ze wel moeten om de bevolking te voeden. Er is in deze omgeving geen dierlijke mest beschikbaar. Hij neemt grondmonsters en bekijkt thuis wat voor voeding hij aan de grond moet toevoegen.

Foto: Het is nu half elf in de avond geweest. We zitten nog met een aantal na in de bar van het hotel. De juke-box heeft al een paar liedjes gedraaid. We hebben foto's gezien van Theo. Het verslag van vandaag zojuist gepost. En gelukkig is het internet op de USA mobiel weer geregeld zodat ik dat morgen gewoon weer de hele dag door kan posten ipv zodra er wifi beschikbaar is.     Op de TV zijn de weervoorspellingen voor de komende dagen te zien. Dat wordt korte broeken weer en slippers! Hahaha, die korte broek hebben sommigen nog wel bij zich en ook shirts, want als het 27 graden is, dan zijn dat voor ons eerder zomerse temperaturen dan herfst.

Het is nu half elf in de avond geweest. We zitten nog met een aantal na in de bar van het hotel. De juke-box heeft al een paar liedjes gedraaid. We hebben foto's gezien van Theo. Het verslag van vandaag zojuist gepost. En gelukkig is het internet op de USA mobiel weer geregeld zodat ik dat morgen gewoon weer de hele dag door kan posten i.p.v. zodra er Wi-Fi beschikbaar is.
Op de TV zijn de weervoorspellingen voor de komende dagen te zien. Dat wordt korte broeken weer en slippers! Hahaha, die korte broek hebben sommigen nog wel bij zich en ook shirts, want als het 27 graden is, dan zijn dat voor ons eerder zomerse temperaturen dan herfst.

Reacties via Facebook op 9 oktober:

Gerco Aantjes Blijft ontzetent mooi voor mij al weer 5 jaar geleden!, Bartje Winkel Nu zit er wel water in is anders als in februari. Mooie tijd daar ik geniet hier weer mee. André Schreur Die staat er al wel 3 dagen, Willeke Sijpkes Blijf vooral posten, erg leuk om de reis zo te kunnen volgen. Veel plezier toegewenst., Willeke Sijpkes Tja en toen stagneerde de berichtenstroom. Hopelijk wordt er dit weekend weer gepost.

Donderdag 10 oktober 2013; CAT-dag, Fordverzamelaar, Maaidorser in actie en bezoek Hooters

CAT dag vandaag.
Al om kwart over zeven komt de bus aanrijden van Caterpillar met onze rondleider Nathan. We zijn bijna allemaal klaar en de koffer in de aanhanger. Sommigen van ons stappen bij de zwartblinkend schone bus van CAT in. We bezoeken vanochtend twee locaties. Eerst zien we de assemblage van de bulldozer. Een deel van de machines wordt op de lopende band gemaakt, en de grootste types staan op een plek waar alle onderdelen naar toe gebracht worden. We hebben geluk want er staan twee machines helemaal compleet die ook nog aan het rijden zijn over de stalen vloer. Maar voordat het zover is krijgen we eerst een uitleg van alle gebouwen wat er in dit deel van Peoria geproduceerd wordt. Wereldwijd werken er zo’n 100.000 mensen bij CAT.


En weer heb ik geen internet op de mobiel. Grrrr. Maar ik blijf er niet voor in de bus want het volgende bezoek ben ik ook nog niet eerder geweest. We gaan op bezoek op de locatie waar het magazijn gehouden wordt. Hier worden in hoge stellages, met pallets tot 5 verdiepingen hoog de onderdelen bewaard. Iedere palletbak bevat 1 artikelnummer. De gangen zijn maar zo’n 50 cm breed en daar rijden de geautomatiseerde orderpickmachines tussendoor. Daarnaast is er nog een magazijn van zo’n 300.000 onderdelen die door mensen bij elkaar worden verzameld met gebruik van een systeem Jennifer. Het hele gebouw is zo’n 55 american football velden groot. Van voor naar achteren een goede mijl (1,6 km) en daarom worden we vier kilometer lang op een karretje rondgereden.


Onderweg maken we nog een interessante stop bij een testcentrum. Hier worden tests uitgevoerd op de geleverde goederen. Tijdens ons bezoek wordt er een bout uit elkaar getrokken. De man verteld boeiend en de echte techneuten genieten van deze presentatie. De machine laat getallen zien van trekkracht en zodra de bout begint te rekken ook het getal van zwakte. En dan een knal! De bout knapt met een flinke knal. Niet alleen kracht wordt gemeten, maar ook de harding, het gehalte koolstof en heel bijzonder. Als het product afgekeurd wordt, dan wordt het gewoon teruggestuurd met verzoek om een beter product. Niet de testresultaten. Gewoon, niet goed.

De dag begint op tijd. CAT rijdt al om 07.15 uur voor. We krijgen een badge en gaan dan richting de fabriek waar de CAT D6 tm D11 worden samengesteld.

Tot slot van de toer krijgt een ieder nog een cap en een sleutelhanger. Daarna gaan we het bezoekerscentrum in. (foto links)

Deze foto behoeft geen toelichting denk ik. Stralend blije koppies, genietend van de zon op de trap van het Caterpillar bezoekerscentrum. En Dick maakte dit keer de foto (foto rechts)

Bezoekerscentrum CAT

In het bezoekerscentrum staat een dumper. En in die bak hebben ze een filmzaal. Een mooie film en daarna kunnen we zelf rondlopen.

 

Diverse CAT machines en in de uiterste hoek ook nog vier simulatoren. Diverse filmzaaltjes en ook een Nascar auto. (foto rechts)

 

 

 

 

 

De meeste foto's zijn toch wel gemaakt met deze dumper. Al eens eerder waren we in Australië. Daar hebben we met de hele groep (32 mensen) op de trap en balkon van zo’n dumper gestaan. Het is voor mij daarom toch echt weer bijzonder er weer bij te poseren.

Fons, Niels en Frank proberen hun beste kunnen uit op de simulatoren. Mooie machines waar je al snel zo fanatiek wordt om het werk goed te klaren.

Wiek en Robbin zijn helemaal in trans achter de simulator in het bezoekerscentrum van CAT. (foto rechts)

 

Nog een paar overzichtsfotootjes van het bezoekerscentrum. Ben je in de buurt? Kom dan daar even een kijkje nemen. Het centrum is net vorig jaar oktober geopend en heeft 70 miljoen dollar gekost om te realiseren.

Grote kids, kleine kids. Voor ieder een aansprekende presentatie (foto links)

Overal filmpjes, uitleg en ook uitdagende teksten om je eigen machine te ontwikkelen en via de mail op te sturen (foto rechts)

Nu ik dit typ denk ik, "had ik die foto toch maar gemaakt". Niet deze maar van een CAT rups op afstandsbediening. De toekomst? Een CAT zonder bestuurder!

Hieronder foto’s van het bezoek aan een Ford verzamelaar:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Foto’s van John Deere maaidorser in actie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hooters!!

Er is ook nog een leuke groepsfoto gemaakt. Die volgt later nog. En ja, het was weer gezellig bij Hooters. Op de 22 TV's was er een rugby wedstrijd tussen Chicago en New York. Chicago lag telkens voor en kwam dan gelijk, maar uiteindelijk trok Chicago door met een groot puntenverschil. De mensen joelen hier uitbundig als er punten worden gescoord.
Welterusten vanuit Moline IL (morgen JD) en werk ze voor degenen die nu al wakker zijn in NL. Bedankt voor jullie vele 'likes'

Vrijdag 11 oktober 2013; bezoek John Deere Moline

 

Room with a view. Moline IL, aan de Mississippi rivier

 

(foto rechts) Vanuit de ontbijtzaal.
Vandaag John Deere in Moline, IL.
Op dit moment helaas nog steeds geen internet op de mobiel. Berichtjes dus alleen indien Wi-Fi of `s avonds in het hotel.

 

 

John Deere Pavillion in Moline IL.
Het brandstof tanken is altijd een rekensom en als we het bedrag per liter hebben berekend, geloven we onszelf niet. Nog een keer en dan hardop. Nee, geen foutje. Klopt het dat het hier maar 80 eurocent per liter bedraagt? Ja, dat klopt! De afstanden zijn hier natuurlijk duidelijk anders. Veelal geen fietspad of zelfs een stoep ontbreekt. Dus die auto brengt je tenminste veilig. En de supermarkt ligt hier ook niet om de hoek. Dus iedereen kan niet anders dan de heilige koe te vullen.


We rijden eerst naar de combine fabriek. Volgens onze aanvraag van juni zouden we hier een rondleiding hebben. Maar de fabriek wordt gewijzigd en dan wordt je naar een andere fabriek verwezen. Toch gaan we er een kijkje nemen. De combine die er bij de weg staat – geen hek er omheen – willen we graag van kortbij zien. Ook kijkt Dick of de deur van de ontvangsthal geopend is. Zijn duim gaat omhoog en wij springen de auto uit. Ook binnen staat een combine waar we in mogen zitten. Een giftshop met Harvester Works in het logo verwerkt. Dit keer neem ik handige drinkbekers mee voor baby’s vanaf 18 maanden. Ze zijn anti-lek en zien er solide uit en de vorm lijkt me wel heel handig om zelf vast te houden voor die leeftijd.


Weer terug naar de combine waar ook de zaden in kokertjes staan. Zo klein als mosterdzaad is moet dus nog altijd door zo’n enorm machine goed geoogst worden. Maar ook koolzaad, graan, mais en vele andere soorten in de bekers. Ik maak er een foto van om thuis nog eens na te kijken. Op de kokertjes staan ook de toepassingen waar dit zaad voor wordt gebruikt. Verder nog diverse panelen over historie en toekomst. Dan is het hoog tijd om naar de fabriek te gaan die ons wel verwacht. De fabriek van John Deere waar zaaimachines worden geproduceerd.

Het tempo hiert verschilt wel heel veel met wat we gisteren in de assemblage fabriek van CAT zagen. Hier ligt het tempo hoog en de mensen moet flink doorwerken. Dat is wat ons al snel opvalt. Dat wordt als eerste geantwoord als ik vraag hoe het in de fabriek was. Zelf was ik bij de auto gebleven om nog eens te bellen naar de provider waarom de mobiel niet werkt zoals we hadden verwacht. Na een uur aan de telefoon te hebben gehangen begin ik mij af te vragen waarom ik mij zoveel gedoe op de hals haal voor een verslag. Maar sinds we de mobiel dankbaar gebruiken, wordt het ook ingezet om de mail te lezen en contact met familie en kantoor te houden. En het verslag pas te uploaden als we in het hotel komen, dan zal ik het café helemaal niet meer zien . En dat voelt als onmisbaar. Dus schouders eronder en zorgen dat het voor elkaar komt. We zijn hier immers net vandaag een week hier en nog drie weken voor de boeg.

Buiten is het ondertussen 27 graden! Vanmiddag gaan we naar JD World Head Quarters en daarna naar de Amerikaanse boerenbont. Er staan nog wat boodschappen op het lijstje zoals shirts met lange mouwen (Alide-Made) en zo’n winterjas van heerlijke dikke canvas. We krijgen de keuze van Dick om tijdig naar het hotel te gaan en lekker te relaxen in het zwembad. Dan is het al vier uur in de middag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat heb ik een superbaan. Werken aan het verslag in een leuk café met een lunchbordje wat doet smullen.

 

 

 

 

 

Halloween snoep en chocolade uit Hershey.

John Deere combine bezoekerscentrum

 

 

 

 

 

 

 

 

John Deere Pavillion in Moline, IL. (foto links)

 

 

 

 

John Deere World Head Quarters (foto rechts)

 

 

Diner bij wel een heel leuk tentje.

11 oktober 2013. In NL het record koudste dag in de historie. En hier zitten we buiten om 22:00 uur met een Budweiser biertje en leuke praatjes.

 

 

 

 

 

 

 

 


Zaterdag 12 oktober 2013; 2e hands tractor dealer, IH en NH dealer en Iowa 80 Truck Museum.

Goedemorgen! Bewolkt maar vochtig. Als de koffers in de bus staan staat het zweet al bijna op ons voorhoofd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderweg naar het eerste stopadres zien we al veel combines en tractoren. Nog niet in volle actie omdat er gewacht wordt dat de dauw verdampt is. Er staat vast nog heel veel.

Geen bord geeft aan waarnaar wij toe rijden en dan zijn er er. Een 2de hands tractor dealer en sloperij van louter en alleen rode tractoren. Ok, ook wat groen en een verdwaalde geel of blauw, maar ze promoten Internationaal Harvester, Farmall, Case en Case IH.

De hobby van de nieuwe generatie is een pulling tractor. De kap gaat al vlot open. Toch zijn de meesten van ons meer geïnteresseerd in het rode en rood verroeste.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een vlotte lunch. Het is veel te mooi weer om binnen te zijn. Daarom broodjes besteld. En die zijn in een mum 'verslonden'.

Na de middag beginnen we met een tour bij een IH en NH dealer. Ook verkopen ze Kubota. Ze bestaan nu 75 jaar en zijn 3e generatie. De bedrijven die ze bedienen zijn zo'n 1400 acre/ong. 650 ha groot. Het gewas wat hier verbouwd wordt is voornamelijk mais en soja.

Er is een winkel bij en we hebben veel gezien, maar nog nooit zoveel IH merchandise bij elkaar als dealer.

Dealer Case IH / NH

(verslag wordt nog bijgeplaatst)

In de shop hele leuke dingen zoals de Case IH bbq, en zoveel verschillende stoffen! Ook super leuke rubberen laarzen voor kids.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Case IH / International Harvester -rubberen laarzen -muts (aan 2 zijden te dragen) -zakmes met 12 maanden garantie (foto’s onder)

 

 

 

 

 

 

Groooooooot transport. Geparkeerd bij 's werelds grootste truckstop.

 

 

600 vrachtwagens kunnen hier parkeren. Grootste chrome shop en drie vrachtwagens die binnen staan. div eettentjes, kapper, tandarts en div. souvenirs

 

 

 

 

En een nieuwe aflevering combine spotten.

De zon gaat onder, een einde aan weer een dubbel mooie dag. Mooi vanwege de bezoeken en mooi vanwege het heerlijke weer.

 

 

 

 

 

 

 

 

De zaterdagavond gaan we uit in de Crazy Horse Saloon met life country muziek. (foto’s rechts).

Reacties via Facebook:

Willeke Sijpkes Gaaf!., Willeke Sijpkes Wat een mooi licht, daar had ik ook wel even willen staan met mijn camera.,
Trekkerskieken.nl Hoi Willeke, en niet alleen voor het licht wellicht. Er is hier zoveel te zien en samen te beleven. Tuurlijk staan we regelmatig even stil voor combines maar tussendoor ook veel landschap, cultuur en als de boys een fabrieksbezoek hebben, dan ga ik 'de auto parkeren'. En rijdt vervolgens naar de dingen te doen voor de dames/meiden om lekker te shoppen/shops bekijken op z'n Amerikaans.
Is nu berichtenstroom weer ok?
Goed dat je het via Fb bekijkt, dan heb je direct de laatste berichtjes. Alhoewel, vandaag is de groep gesplitst. Theo is met bus van Dick mee. Dus die verhalen hoor ik vanmiddag. De mensen in de andere bus (die ik bestuur) lopen nu rond in het motormuseum.
Groetjes!,
Willeke Sijpkes De berichtenstroom is perfect, leuk om jullie zo te volgen. Veel plezier en ik zie de berichten wel tegemoet.

Zondag 13 oktober 2013; Motormuseum en burensuper

Onze zondagmorgen begint met een uurtje uitslapen. De andere bus had daar niet voor gekozen en vertrok om 08:00 uur. Vandaag twee geplande bezoeken. Het eerste is bij het Motormuseum wat zeer de moeite waard was volgens de liefhebbers onder ons. Daarna gaan we even de 'burensuper' in. Vloermatten met trekker merken. En de vleesmolen is algemeen goed dat je die in huis hebt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderweg spotten we nog een 'witte Kees' en een Versatile tractor.

 

 

 

 

Een zondagmiddag bezoek in Dyersville Iowa.

Op weg naar de warme maaltijd.....

 

 

 

 

 

....een gastvrij onthaal....

 

 

 

 

 

 

 

Foto: ....in de ondergaande zon een Cleaner combine.

....in de ondergaande zon een Cleaner combine.

Reacties via Facebook:

Philippe Keirse bewonderenswaardig die gastvrijheid bij Amerikaanse boeren. Superdruk bezig met de oogst en toch tijd maken voor een praatje met een groep onbekende buitenlanders..
Addie Dam Wat een mooi verslag heb je tot nu toe geschreven, leuk dat we zo op de hoogte worden gehouden, net alsof we er zelf een beetje bijzijn.................................fijne vakantie nog en de groetjes aan Wiek en Robin, uit een koud en zeer nat Rilland.

 

 

Maandag 14 oktober 2013; bezoek Kinze

Op bezoek bij Kinze waar we een fabrieksrondleiding krijgen. Superinteressant! Kinze maakt overlaadbakken en pootmachines. De grootste pootmachine die wordt geproduceerd is 48 rijen rijen breed voor soja en 24 x 75 cm breed voor mais. De grooste bak kan 1300 bushel (volumemaat). 1 bushel maiskorrel is 25 kg.1 bushel sojabonen is 27 kg. 1 bushel/acre= 0,07 ton/ha. 250 bushel/acre=17,5 ton/ha Dank Philippe voor je aanvulling.

 

 

 

 

 

 

 

 

Broodje Arby's als lunch. Een broodje met warm rundvee-vlees. Evt gekrulde frieten en een 'kleine' cola wat hier toch al snel een 'emmer' vol is.

Foto

 

 

 

Foto

 

Even tanken, ramen lappen,vrachtwagens spotten.

 

 

 

De groep de keuze gegeven om binnendoor te rijden of eerst naar een JD sloperij. En zo staan we in een 'speeltuin' van oud ijzer. Met zoveel (dezelfde) onderdelen bij elkaar wordt de creativiteit geprikkeld er iets van te maken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor de warme hap gaan we aan tafel nadat het donker is geworden. Vanavond eten we steak, aardappelschillen, spare ribes en een grote zoete aardappelen in een schil. En de warme hap wordt geblust met 'pop' of een Budweiser biertje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dinsdag 15 oktober 2013; bezoek John Deere Waterloo – Iowa, Museumbezoek en Big Bud

Fabrieksrondleiding bij John Deere in Waterloo, Iowa.

Wim Baron Er was toen geen evenement

Wim Baron Had wel graag een A-C evenement bezocht. Anne-Marie Meijer Ja idd lastig. Als je zoiets wil zien moet je er een hele vakantie op afstemmen.

Wim Baron Ja dat klopt wil volgend jaar weer heen. Wim Baron Goede kennissen van mij DeanandPhyllis Byerly en Jim Palmer zijn groot a-c verzamelaars daar en die heb ik bezocht en was net 2 week te vroeg voor het allis chalmers evenement Dean heeft 15 jaar geleden een trekker van mijn pa gekocht en verscheept sinds dien altijd contact gehouden

Na de middag hebbem we een rondleiding bij de motorendivisie van JD. Er zijn 6 fabrieken in de Cedar Valley met 6000 medewerkers voor JD. VN dit aantal werken er 1700 (!) mensen aan ontwikkeling. Tweederde van de motoren die hier geproduceert wordt is voor andere toepassingen als tractoren. Er worden motoren gemaakt tot 600 pk voor tractoren en 760 pk voor maritieme toepasssingen.

Bij tours van JD is het gebruikelijk dat je wordt rongereden. Comfortabel enerzijds maar anderzijds bepalen zij dan ook het tempo. Maar altijd worden deze tours als interessant beleefd. Iedere fabriek, welk merk ook geeft een inzicht in oa processen, organisatie en personeel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De groepsfoto bij John Deere, Waterloo Iowa.

 

 

 

 

 

Reacties via Facebook: Gertjan Jongkind Hier toevallig wat van gezien ?

foto van Gertjan Jongkind.

Anne-Marie Meijer Je bedoeld een JD in aktie op het land? Ja gisternavond zelfs 5 bij elkaar. Met evenzoveel gereedstaande trucks. Omdat we al een uur latet dan de andere groep bij het hotel aan zouden komen, hebben we geen foto gemaakt. Gertjan Jongkind Haha, nee, of je iets van dit type hebt gezien. Het zal een prototype zijn. Gertjan Jongkind Ja, hier op internet......Anne-Marie Meijer We hadden graag de combinefabriek bezocht. Al besproken in juni. Maar op het laatste moment afgezegd vanwege wijzigingen....

 

 

Waar we vanmiddag waren is haast teveel voor woorden. Daarom foto's, heel veel foto's in het museum. En dan zijn dit er nog maar een paar. Je kunt hier wel uuuuren lopen. De volgende serie gaat over de Big Bud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De vorige keer zagen we de grootste tractor ter wereld maar mochten het niet beklimmen. Nu wel en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.

Dit is echt een wouw moment! Zie je de sleutels in het contact zitten?!

 

 

 

 

 

Big Bud
1100 Pk; nieuwe banden kosten 10.000 dollar per stuk. 8 stuks benodigd.

Nu in dit museum maar over enige tijd gaat deze grootste tractor ter wereld weer naar andere plaats.

De motor is een Detroit V16 type 747, gewicht 50 ton.

 

 

 

 

         

Groepsfoto bij Big Bud.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Woensdag 16 oktober 2013; Bezoek Kate Bossen, Methanolfabriek en mais hakselen

Na dagen, ja zelfs na acht dagen van stralend mooi weer met temperaturen boven de 20 graden. Gister was er een buitje, bewolking en wind. De temperatuur naar onder de 10 graden.

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet zomaar een winkel maar op bezoek bij Kate Bossen haar hobby. Een verzameling van miniaturen wat uitgegroeid is tot een zaak.
Ze begon voorzichtig. Vetelde niemand over haar plannen toen ze voor het eerst naar een show ging. Daar kwam ze er achter dat haar hobby door heel veel mensen wordt gedeeld.
Toen moest er een naam bedacht ,worden. Ze levert tractoren, machines, onderdelen en doet onderhoud. Vandaar de naam Bossen Implement.
Er wordt zelfs kofflie geserveerd en tractor koekjes.
Ondertussen worden er dollars gewisseld voor miniaturen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Collectersitem! John Deere nascar cap onder licentie gemaakt. We hebben er een paar kunnen kopen.

 

 

 

 

 

 

Met alle combines die we gezien hebben, wisten we nog niet het aantal bushel/acre. Nadat we vanochtend bij Bossen zijn geweest gaan we naar een dealer-straatje. Naast elkaar gevestigd een JD, een Case en een NH dealer.
Daartegenover wordt er mais geoogst. Wim P. is erheen gelopen en daar kwam hij gewaar dat er in deze omgeving zo'n 200-220 bushel/acre maiskorrel wordt geoogst. Ze krijgen dit jaar 4,60 dollar voor de maiskorrels. Vorig jaar was dat nog 7,40.

 

 

 

 

 

 

Natuurlijk kun je hier een zonnetje bij denken en dan worden de goudgele herfstkleuren nog sprekender. Onderweg tussen miniaturenwinkel, dealer en op weg naar ethanol fabriek.

 

 

 

 

 

 

 

 

In deze fabriek wordt mais omgezet in Ethanol. 64 ton per uur. Elke bushel (27 kg) levert 11 liter ethanol op. Het restant gaat als oa veevoer de deur weer uit. Dit is nadat er ook olie uit gewonnen is. Het veevoer kan als nat product of als droge stof gekocht worden. Deze fabriek levert wereldwijd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De wind waait zo koud, dat wij toe zijn aan een opwarmertje. Onze rondleider Jay, die een broer is van onze pulling kameraad Perry, weet een leuke plek. Chocomel, thee en koffie worden we warm van en jagen het bloed extra aan met wat sterkers. Wangen en oren kleuren naar gezond rood.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We gaan pas echt naar huis als de mais eraf is..... De John Deere heeft 3-dubbele lucht.

 

 

 

 

 

 

 

 

9000 acres/3600 ha te oogsten door dit familie bedrijf

Donderdag 17 oktober 2013; Bezoek veiling en Fam. Smithback

Onderweg regent het nog. Zodra we op de veiling zijn is het droog. De parkeerplaats staat vol met pick-up trucks. De tractoren op de twee foto's werden verkocht voor bedragen tussen de 14 en 1500 euro.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In zo'n pick-up kun je van alles verzamelen. In deze kan het gras welhat worden gemaaid. Wim poseert erbij om de maat aan te geven hoe groot deze 'Amerkaanse bakken' zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

We zijn te gast bij fam. Smithback. Eerst maken we een rontour over het erf. We beginnen in de schuur bij de tractor. Hiermee doen ze mee in het hoogste Pulling circuit van Amerika. Daarna door naar de schuur waar de tabak wordt gedroogd. Een arbeidsintensief werkproces waar je geen ha van hebt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gastvrij onthaal bij de familie Smithback. We kennen deze Amerikaanse familie via de tractor puling. Ze hebben twee pulling tractoren en rijden mee in het Nationaal Amerikaanse circuit.Er is hier heel veel te vertellen. Over de pulling tractoren, de kachel die mais en soja verbrand en zo de hele werkplaats verwarmt.
Het gewas tabak wat zoon Jay verbouwd vinden wij ook erg interessant. Het is erg arbeodsintensief. Daar staat tegenover dat de verdiensten die moeite lonen. Zelf voorzien ze geen toekomst voor tabak in de USA. Maar in het buitenland is de vraag erg groot.


Jay is de 5e generatie die het gewas verbouwd maar sinsdien is er weinig vebeterd om het was te verbouwen. Een trekker om het van het land te halen en chemicalien om ziekten en onkruiden te bestrijden. Hij nodigt ons allen uit om te komen helpen bij de oogst! We gaan verder naar de volgende schuur. Eerst komt er een JD 9430 uit gereden met een schijveneg met cultivator type 2700 met een werkbreedte van 6 meter en 50 cm werkdiepte.Ze bewerken 4000 acre/1600 ha waar drie gezinnen het grotste deel van het inkomen uit hebben. Schoonzoon Adam gaat met zijn spuitmachine de regio door om ook elders te spuiten.
De spuitmachine is dan de volgende stop. Hij rijdt de machine naar buiten en klapt de armen met een werkbreedte van 30 meter uit. Adam verteld dat de machines eigenlijk te groot zijn voor hier. Door de grotere werkbreedte voor hetzelfe verbruik van brandstof maakt het wel interessanter toch voor deze types (combine en spuitmachine) te gaan. De mannen hebben talloze vragen nog voordat Adam in zijn verhaal er aan toe kwam om te vertellen. We vinden het zo mooi, dat we onze lust naar informatie de vrije loop laten.


Ook horen we na een vraag van Johan over de toegestane snelheid dat Fendt tractoren vooral onder Amerimaanse koeienboeren erg gewild is. Een Amerikaanse tractor rijdt max 27-30 mijl per uur. Een Fendt maar liefst 48 mijl. Een verschil van 18 mijl ofwel 29 km/uur sneller. Bij de verplaatsing van mest scheelt dit zoveel dat Fendt hiermee JD en Case op achterstand weet te zetten.
Wat hier nu staat geschreven is maar een fractie van het hele verhaal. We zijn hier ruim drie uur geweest en vanaf het eerste moment tot zelfs na het afscheid als groep wordt er gepraat. Zelf heb ik veel met Tammy gepraat en gelachen. Wat een geweldige gastvrije mensen. Dave Smithback nodigt een ieder uit om nog een keer te komen als hij in de USA komt. Er kunnen nog T-shirts gekocht worden van het team. Tractor, combine en spuitmachine staan erop afgebeeld.
We gaan als de zon al begint te zakken. Super en bedankt!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanavond onze laatste avond samen in de USA. Morgen hebben we nog een officieel bezoek te gaan. Maar eerst vanavond.

De laatste avond. En vandaag is Jos jarig. Dus drinken we een biertje met een stuk pizza.En een groot woord van dank voor Heiko. Hij maakte echt heel veel foto's. De dagen bekeek hij door de camera. En als ik graag en poos wilde werken aan het verslag dan reed Heiko verder. Super en bedankt Heiko!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrijdag 18 oktober 2013; dag van vertrek en bezoek Case IH agriculture /New Holland fabriek in Racine.

Foto: Laatste briefing. Het is de dag van vertrek.

Laatste briefing. Het is de dag van vertrek (foto links)

Het laatste officiele bezoek is aan de Case IH agriculture /New Holland fabriek in Racine.
We zijn al mooi op tijd. Eigenlijk veel te vroeg. Maar omdat er altijd genoeg te kijken is, is het goed zo. De rondleiding begint met een praatje en een film. De rondleiding worden we weer opgedeeld in twee groepen. Engels verstaand en vertaald. De eerste groep krijgt dubbel zo veel te horen dan de vertaalde groep. Want de duur is voor beise groepen gelijk.

Alls iedereen weer in de bus zit zijn ze zeer enthousiast over de rondleiding. Zoveel krijgen ze te zien als dat je op een karretje wordt rondgereden. Je mocht rond machines staan en processen van kortbij bekijken. Vragen waren gemakkelijk te stellen.
Iedereen heeft een cap gekregen van Case IH waarop extra geborduurd Factory Plant Tour. En een aantal hebben nog geshopt in de winkel. En wat een positieve verrassing. Er liggen veel meer items, nieuwe spullen zoals jassen in alle maten (vaak was er leen nog wat overschot), nieuwe shirts, emblemen, riemgespen een roze vest en zelfs een armband met bedeltjes trekker, kip, varken en maiskolf. Die gaat mee!

Er zijn lunchboxjes voor ons geregeld die we tijdens de rit leegpeuzelen. Een boterham met kaas, plak ham of kalkoen en blaadje sla. Een blikje frisdrank, een koekje en zakje chips. Dat is dus wat ze hier als lunch opsmikkelen. Het is nog een uur rijden naar het vliegveld.

Na het bezoek in de fabriek van CNH kregen we allemaal nog een cap. Plant tour-fabrieksrondleiding. In het winkeltje nog leuke spullen gekocht. Zie de Fb pagina Tractor-Shop.

 

 

Foto: De rit naar het vliegveld is voorspoedig verlopen. We laden uit. Dick doet nog een laatste woord en een hoera voor de gastvrijheid van dit mooie inmense land.   Dan is het inchecken, koffers afgeven en afscheid nemen...... Lachende gezichten van tevreden blijdschap. Ja zo voelt het voor ons ook. Tevreden en blij. Het is goed gegaan en het was goed.   Bedankt voor het meelezen! Bedankt voor het leuk vinden, de berichtjes en de gedeelde filmpjes en foto's.   Zondag as komt de groep RedPower aan in Chicago. Tot dan gaan wij uitrusten, kleding wassen, de bus rijklaar maken en... het nieuwe verslag starten. Reis je ook weer lezend mee?   Tot ziens, tot Trekkerskieken!!!   Ps; heb je interesse voor de Agritechnica? Er zijn nog zes plaatsen beschikbaar. Allen op basis van een 2-persoons kamer/gescheiden bedden. Mail 
 <script language='JavaScript' type='text/javascript'>
 <!--
 var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
 var path = 'hr' + 'ef' + '=';
 var addy87181 = 'info' + '@';
 addy87181 = addy87181 + 'trekkerskieken' + '.' + 'nl';
 document.write( '<a ' + path + '\'' + prefix + ':' + addy87181 + '\'>' );
 document.write( addy87181 );
 document.write( '<\/a>' );
 //-->\n </script> <script language='JavaScript' type='text/javascript'>
 <!--
 document.write( '<span style=\'display: none;\'>' );
 //-->
 </script>Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken
 <script language='JavaScript' type='text/javascript'>
 <!--
 document.write( '</' );
 document.write( 'span>' );
 //-->
 </script> en reserveer vrijblijvend een plaats.

De rit naar het vliegveld is voorspoedig verlopen. We laden uit. Dick doet nog een laatste woord en een hoera voor de gastvrijheid van dit mooie inmense land. Dan is het inchecken, koffers afgeven en afscheid nemen...... Lachende gezichten van tevreden blijdschap. Ja zo voelt het voor ons ook. Tevreden en blij. Het is goed gegaan en het was goed.
Bedankt voor het meelezen! Bedankt voor het leuk vinden, de berichtjes en de gedeelde filmpjes en foto's.
Zondag as komt de groep RedPower aan in Chicago. Tot dan gaan wij uitrusten, kleding wassen, de bus rijklaar maken en... het nieuwe verslag starten. Reis je ook weer lezend mee?
Tot ziens, tot Trekkerskieken!!!


Ps; heb je interesse voor de Agritechnica? Er zijn nog zes plaatsen beschikbaar. Allen op basis van een 2-persoons kamer/gescheiden bedden. Mail Dit e-mailadres is beveiligd tegen spambots, u heeft JavaScript nodig om het te kunnen bekijken en reserveer vrijblijvend een plaats.