Groepsfoto Agromek Reisverslag L.C.N. Ledenreis: Agromek DK, 2-4 december 2010.

Op donderdag morgen 2 december werden de deelnemende leden een groep van 15 personen aan de reis naar Duitsland en Denemarken op de opstapplaatsen Breda, Gorinchem en Echteld opgehaald onder temperaturen die ver beneden het vriespunt lagen. Er was al veel sneeuw in de vroege ochtend waar wij en het verkeer veel last van hadden. In Duitsland was de weg mooi schoon.

Bekijk ook de foto’s van de reis naar de AGROMEK

Bezoek grootste machine handelaar van Noord Duitsland

De reis ging richting Bremen waar een machine handelaar is gevestigd van gebruikte machines werktuigen, tractoren en oogstmachines: de grootste machine handelaar van noord Duitsland. Door de vertraging van de sneeuwochtend kwamen we in de loop van de middag aan. We werden ontvangen door de eigenaar van het bedrijf, waar we op eigen gelegenheid konden rondlopen om het gebruikte materiaal te bekijken: een variatie aan machines die daar buiten stonden en een gedeelte overdekt. Een ruime keuze aan machines en werktuigen voor elk gewenst bedrijf. Na al deze opgedane indrukken werd het tijd om ons op te warmen en de inwendige mens te versterken met een goede bak koffie, Duitse braadworst en aardappelsalade en daarna een stevig glas Duits bier. Tijdens de opwarming gaf de eigenaar van het bedrijf ons een uiteenzetting over de onderneming.

Na dit bezoek werd het tijd om de reis verder voort te zetten naar het hogere gelegen Denemarken om in Billund te kunnen overnachten. Tijdens de reis naar het hoge noorden werden we verrast door een flinke sneeuwbui wat meteen vertraging en een lange file op de snelwegen veroorzaakte. Hierdoor waren we genoodzaakt in een wegrestaurant een stevige maaltijd te gebruiken. Door dit oponthoud op de snelweg kwamen we met zijn allen later maar veilig aan op die avond in Billund.

Bezoek Agromek: dertien tentoonstellingshallen!

Na een goede nachtrust en een stevig Deens ontbijt vertrokken wij al vroeg in ochtend en in de vrieskou ( -10 graden )met een heldere strakke blauwe lucht. Op weg naar het hogere gelegen Herning om daar de landbouw vakbeurs Agromek 2010 te bezoeken. Waar we mooi voor openingstijd aankwamen. Door ons als buitenlandse bezoeker in te schrijven, kregen we gratis toegang tot de beurs en werden we voorzien van een badge. Een landbouwbeurs die meetelt in de grote Europese beursen met een hoog aanzien, dertien tentoonstelling hallen met een totaal oppervlakte van negen hectare met daarnaast een tentoonstelling van vee. Waar we de gelegenheid hadden om de nieuwe tentoongestelde machines , tractoren en werktuigen te bekijken met veel deelname uit het Nederlandse bedrijfsleven. Op het gebied van de landbouw en de aanverwante bedrijven.

Het interessante van de beurs buiten de werktuigen en machines om was wel het tentoongestelde vee o.a. fokmateriaal, melkvee, stieren en nakomelingen van allerlei rassen en soorten (elf rassen en in totaal van over de tweehonderd stuks vee). Wat daar in de hallen stond opgesteld en een aantal in de ring om aan het publiek te worden voor geleid. En niet te vergeten de prijzen die er mee konden worden behaald, wat ook op verschillende plaatsen was te zien aan de bekers en lintjes. Dit vond plaats in de hallen naast de tentoonstellingsgebouwen van de beurs, elke dag van negen uur in de morgen tot vijf uur in de middag. Dit vee werd in de naast gelegen vier hallen klaargemaakt voor in de ring. Dit gaf voor ons als buitenlandse bezoeker een imposante indruk om al dit vee in zijn kleuren en pracht te bewonderen. Een must voor iedere veehouder/fokker: hier is de kwaliteit van het vee van hoog niveau!

Grootste Fendt Diorama ter wereld

Na al deze indrukken en ervaringen van de landbouw beurs Agromek te Herning reisden we af naar het noorden om daar een Fendt miniaturen verzamelaar met een diorama te bezoeken.

Daar werden we hartelijk door Thomas en Susanne Petersen ontvangen en mochten wij vrij rondkijken om al het moois te bewonderen van de door hem zelf gemaakte diorama’s een stukje vakwerk van de bovenste plank. Het diorama was speciaal voor deze gelegenheid opgebouwd. Daardoor hadden we een unieke presentatie die nog nooit zo vertoond is verteld de enthousiaste Thomas. Als het diorama ergens op locatie te bewonderen is, dan is dat alleen een gedeelte. Volgens Anne-Marie had ze nergens ter wereld ooit zo’n groot diorama gezien. Zelfs niet in Amerika tijdens de Farm Toy Show. De verschillende seizoenen werden uitgebeeld. En… het diorama is nog lang niet klaar. Voor de komende winter wordt er gewerkt aan een ruime werkplaats en een woonhuis. Tijdens het bekijken van al dat moois kregen we koffie, fris en warm Deens gebak aangeboden – gebakken door moeders - , wat een ieder zich goed liet smaken op deze koude winter avond.

Na het bezoek van de Fendt miniaturen verzamelaar werd het tijd om ons hotel in Viborg op te zoeken en te genieten van een Deens biertje: Skal! De kamers waren voorzien van een heerlijke sauna. De stellen onder ons bleven dus lekker op de kamer en de anderen gingen naar een gezellige kroeg voor een Deens biertje. De jongsten onder ons hebben de kamer nauwelijks gezien, maar vooral kennis gemaakt met het gezellige uitgaansleven van Viborg.

Bezoek veehouderij

De volgende ochtend vroeg uit de veren. Na een stevig warm uitgebreid Deens ontbijt waar het ons aan niets ontbrak aanvaarden we de terugreis naar het zuiden. We gingen we op bezoek bij een Nederlands veehoudersechtpaar Gerard en Claudia van Manen die al een aantal jaren in Denemarken zijn gevestigd met hun gezin. Wij werden hartelijk door de familie ontvangen en kregen tekst en uitleg over de veehouderij om daarna samen met de familie het bedrijf te bekijken. Tijdens de rondgang door het bedrijf werden onderling veel ervaringen uitgewisseld over de veehouderij en het bedrijf zelf. Een bedrijf met 150 hectare grond waarvan ongeveer 100 hectare grasland en ongeveer 50 hectare maïs en 170 stuks melkvee in mooi liggende en gunstige omgeving in het Deense landschap. Claudia vertelt enthousiast over het besluit naar Denemarken te gaan en de keuzes die ze daarbij te maken kregen. Ook vertelt ze over de toekomstplannen van het bedrijf. Als je haar hoort praten met zo veel passie zou je niet denken dat ze niet als boerendochter geboren is. Na al deze indrukken werd het tijd om de veehouderij te verlaten en verder naar het zuiden af te reizen richting Duitsland en afscheid te nemen van de familie en hen te bedanken voor hun fantastische uitleg, gastvrijheid en de hiervoor gemaakte vrije tijd. Iedereen wenst hen heel veel goeds en succes met het bedrijf in Denemarken.

AUDI/SIKU Museum in Duitsland

De rit in Duitsland zit er bijna op als we bij de laatste excursie in de buurt komen. Maar voor we bij het Siku museum aankomen, gaan we eerst genieten van een gezamenlijk afscheidsdiner. We proosten op een gezellige en leerzame reis naar Denemarken.

Na een heerlijke maaltijd van romige soep, schnitzels en malse kip brachten wij een bezoek aan het Siku/Audi model museum. Waar wij op eigen gelegenheid rond mochten kijken van de oude tot en met de nieuwe Siku/Audi modellen die daar in vitrine kasten stonden opgesteld met daarnaast een hele collectie van Audi auto,s van schaal 1:1. Bij deze rondgang door het museum gaan de harten van iedere model hobbyist sneller kloppen van al het moois wat daar staat van de verzameling van Thomas Hoing. Ook na dit interessante bezoek aan het miniaturen museum werd het tijd om de terugreis verder te ondernemen om iedereen op de gewenste opstapplaats af te zetten. De sneeuw viel gestaag uit de lucht. Omdat we vandaag de planning strak hadden gehouden, liepen we gelukkig niet al te veel uit om weer veilig bij de opstapplaats uit te komen. De groep splitste zich in een groep die rechtstreeks naar Breda ging en een groep die via de andere opstapplaatsen naar huis werd gebracht.

De reis werd begeleid door Anne-Marie Meijer van Trekkerskieken.nl omdat Martien van Driel verhinderd was. Ze deed het prettig en we konden goed merken dat ze zeer ervaren is. Zelfs met alle sneeuw en koude op de heen- en terugweg was ze creatief en doortastend genoeg om de reis vloeiend en aangenaam te laten verlopen.

Dit avontuur naar Denemarken was een interessante studiereis met veel goede indrukken en ervaringen in een kort tijdbestek waar een ieder met volle tevredenheid op terug kan kijken.

Met vriendelijke groeten Wim Peters - deelnemer reis Denemarken.